Stina Svensson

Alla inlägg under augusti 2008

Av Stina - 16 augusti 2008 11:37

den 16/8 startade jag 80km på Billingeritten med Reyziann och här kan ni läsa om hur det gick.

Förbesiktningen gick jätte bra och Rezy sprang upp med bra fart men försökte inte springa ifrån mig, före bangenomgången så sadlade vi henne eftersom att den var 9 och starten gick 9.30, så hon hann bli i gång skrittad ordentligt. Bosse gick med henne medans jag och mamma var på bangenomgången.

Starten gick 9.30 och Rezy var jätte taggad och bara studsade i minst en halv mil, efter ett tag började hon åtminstone trava och jag kunde hålla henne i det tempo jag tänkt mig vilket var 14km/h. Hon var mycket hetare än vanligt och redan efter 2mil hade ja ont i händerna men hoppades på att hon skulle ha gett sig till 2: a slingan. Mot grind 1 blev vi omridna av några som vi hållit sällskap med innan men som hade dragit ner på tempot, de kom och galloperade om och Rezy blev tokig så vi fick skritta ner för en backe men sedan var det bra.
Hon hade 60 i puls när vi gick in och det blev ett tempo på 14,8km/h. Första slingan var den tyngsta med mest backar och hade en del leriga partier vilket även de andra slingorna hade men de brydde sig inte Rezy om.

På nästa slinga så hade Rezy inte lugnat sig och hon var jätte svår att få stopp på så för att få henne att lugna sig fick hon gå i ett lite höge tempo än tänkt så att vi kunde lägga in några korta galopper. Andra slingan gick på 16,9km/h och hon pulsade in med 60 i puls.

På 3: e slingan hade hon äntligen lugnat ner sig och man kunde hålla det tempo man ville utan att bråka med henne. Efter ca halvmilen kom vi i kapp det ekipage som låg 7: a och tog sällskap med dem in till mål, på upplopps rakan släppte jag på Rezy och det blev ett mindre upplopp i låg fart som vi vann så vi kom in som 7:a. Sista slingan gick i 16,8km/h hon pulsade in på 50 slag. Vi slutade på en 7: e plats av 22 startande vilket var topp resultat enligt mig, hon var fräsch hela tävlingen utan minsta svacka, jag var aldrig minsta trött och sprang ut från grindarna med henne eftersom att hon inte vill gå ut, och hon gick fortare än vad som var tänkt från början, det första målet var 14 tempo men det slutade på 16. det slutade även med att vi fick gå på prisutdelning och fick tröst pris efter som att de ropade upp mig som placerad men kom sedan på att ja ej var det.

Så jag red på 16km i timmen och kom i mål med en super fräsch häst, och framför allt så blev ja godkänd.

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards