Stina Svensson

Alla inlägg under april 2009

Av Stina - 26 april 2009 11:41

Jaha då var ännu en tävling överstökad, den här gången var det 50km med Chimal på björkviksritten. Vi åkte hemifrån klockan halv 6 på söndag morgonen och var framme halv 8 och då vart det bara att börja packa upp, så klockan halv 9 var det bangenomgång och sedan var det besiktning klockan 9, förbesiktningen gick jätte bra och Chimal fick beröm av veterinären för sin fina motor. Jaja så gick starten klockan 10 och vi begav oss i väg, vi hade tänkt starta i ca: 16km/h vilket var svårt eftersom att Chimal ville gå mycket fortare än så, så trotts att jag har börjat använda lite skarpare bett på honom under första slingan var han helt hopplös, han bara drog och drog och körde ner huvudet i mellan åt för att försöka få mig ur balans men han försökte förgäves för det gick ingen bra:) men efter sisådär 25km så började han lugna ner sig lite och jag behövde inte vrål hålla längre, skönt. Ja första slingan gick bra och vi travade in i grind, tog av sadeln och mamma pulsade, han är nere säger hon så vi går in. väl inne i vet grinden så har han för hög puls så det är raka vägen ut igen och få ner honom till 55 och så in igen. nu var han nere och totalt med ompulsningen tog det ca: 7min, inte så farligt för att ha pulsat om. När han sedan kommer ut i vet grinden kissar han jaha då hade mamma antagligen hört rätt men han behövde kissa så pulsen hade gått upp igen. Så var det vila och när den var över så var det dags att ge sig i väg igen, då lede vi med 10sek, inte mycket så jag tänkte jag hoppar upp och hoppas han går ut ur grinden vilket han inte brukar, men ser på trisso han kronglade men med en rejäl skänkling så skjuter han i väg i galopp och vips så var vi på väg, jag behövde inte hoppa av, yes. Ja och så kom Maria och Terese strax bakom och sedan red vi bakom dem, nästan framme vid mål så släppte jag dem för att undvika upplopp då Björkviks upplopp är en smal grusväg där det finns mycket läskiga saker enligt Chimal så vi tog en galopp in, så lugn som gick då Chimal ville i fatt in i mål. ja så var det bara att pulsa ner och göra sista besiktningen viket gick jätte bra, så då var det en 3:e plats och Chimals första placering:) jippi:D. inte en ända kommentar under hela dagen, eller jo på några sår på magen efter att Tippen bitit honom några dagar innan:( men det var helt ok under hela tävlingen. så då var det bara efterbehandling kvar och sedan pris utdelning, tempot slutade på 16,6km/h. Så dagen var jätte bra, så nu får Chimal ladda om för Dacke 80km cei*.

Bilden: jag och underbara Chimal klara för prisutdelning.
Det finns bilder utlagda på hemsiddan och fler kommer inom kort.

Av Stina - 12 april 2009 11:41

Ja nu var Vedemaritten genomförd och det gick över förväntan, jag hade tänkt rida runt godkänt på Rezy så hon sedan var kvalad för 120km**. Hade tänkt att det skulle gå på typ 13km/h eftersom att det var första tävlingen på året och Rezy har en tendens att vissna på sista slingan på första tävlingen och så tar ju ned pulsningarna lite tid med henne. Men allt gick mycket bättre än vi tänkt, Rezy pulsade in på 4min i första grind vilket är väldigt fort för henne och det gjorde hon fast hon gått på ganska bra på första slingan, första slingan gick på ca: 14km/h och så pulsade hon in på 4min vilket var toppen:) så på nästa slinga så höll vi 14km/h igen, hade kunnat rida på lite mer om det inte varit för att det var 2 skritt sträckor och så fick vi skritta lite när vi var inne i skogen, i andra grind så pulsade hon in på 6min vilket även det är snabbt för att vara Rezy. Och så var det sista slingan kvar då vi red på lite fortare, ca: 17km/h, Rezy gick toppen och vi kom in i mål godkända och allt var bra:) jag sprang även upp själv och det kändes inte det minstas stötigt i mina knän:D. Så ritten var toppen med 30 startande och jag höll sällskap med Liselotte på Ferrari under hela ritten och Rezy å Ferrari gick jätte bra tillsammans:) så nu ser vi fram i mot A9ritten 100km med Rezy (förhoppningsvis har vi lag) men förs blir det Björkviksritten med Chimal 50km den 26/4.

Totalt så red vi på 14,6km/h och kom på en 13:e plats av 30 startande så det är vi mer än nöjda med:)

Av Stina - 4 april 2009 11:39

Ja i lördags så blev det tävlings debut för Team Harmoni på Sämsholmsritten 80km, jag red på Chimal och snittade på 11,4. Det blev lite långsammare än vad jag tänkt mig men banan var väldigt svår riden eftersom att det var så kladdigt och på många ställen i skogen sjönk du en decimeter ner i lera så det blev till att skritta på många ställen. Jag är ändå väldigt nöjd med tävlingen eftersom att Chimal skötte sig jätte bra, han var svår att hålla under hela tävlingen men vad ska man göra? Jag startade ju trotts allt på pessoabett för första gången på honom och det behövdes eftersom att vi red ikapp Maria och Annelie när de fått vända eftersom att maskeringarna tog slut en bit efter starten men annars så gick det väldigt bra. Det var bara i början arrangörerna gjort en liten miss så det tog en stund för oss att komma rätt och vi tappade ganska så mycket tid på det men vad ska man göra det är sånt som händer och bortsett från det så var tävlingen jätte bra med en massa trevliga funktionärer och ett jätte bra tävlings område.

Starten gick i alla fall 9.00 och Chimal hade inte en enda anmärkning i för besiktningen, så efter första slingan med lite fel ridning och även upptäckt hur geggigt det var på banan så kom vi in i första grind 11.42.29 och pulsade in på ca: 2min. Första slingan hade vi hållit 10,9km/tim. så efter att Chimal ätit och druckit som han skulle gav vi oss iväg på andra slingan och jag hade nu bytt ut pessoabettet mot hans S-hackamore så han skulle kunna dricka bättre. Men på andra slingan blev vi omridna av 5milare och Chimal blev jätte svår att hålla så ett bra tag hade jag mycket att göra för att kunna få Chimal att gå som jag ville att han skulle gå. Men in i andra grind kom vi 14.41.36 och pulsade in på ca: 3min. Det gick lite långsammare eftersom att vi ändå in tävlade och Chimal stod och drack jätte länge under ner pulsningen så det tog lite längre tid. Men det gick bra i den besiktningen med och vi hade hållit 12km/h. Så vi gick ut på sista slingan och Chimal hade lugnat ner sig så nu gick det betydligt långsammare viket jag inte hade nått i mot för vid det här laget hade banorna blivit jätte geggiga och vi skulle bara bli godkända. Så vi gick i mål i galopp någon minut efter Sara då jag släppte henne precis innan mål för att slippa att Chimal tyckte vi skulle göra upplopp vilket han ville, för när jag släppte Sara blev han mycket arg och svår att få stopp på. Men vi gick i mål 17.01.01 och hade totalt ridit på 11.4km/h viket jag är väldigt nöjd med. Chimal hade 60 i puls i båda grindarna och 52 i mål så vi hade kunnat gå in tidigare men eftersom att vi bara skulle bli godkända hade vi inte bråttom.

Så här är resultatet klass 1 80km ut.
1. Maria Hagman-Eriksson med Power 13.3km/h
2. Annelie Schultz med Nowator 13.3km/h
3. Eva Mårgård med Ghadir 11.7
4. Fannie Eriksson med Jimmy Cricket 11.7km/h
5. Sara Henriksson med Roya 11.4km/h
6. Stina Svensson med Chimal 11.4km/H

Alla i klass 1 blev godkända.

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards