Stina Svensson

Alla inlägg under juni 2009

Av Stina - 13 juni 2009 11:43

Ja, då var ännu en tävling avklarad i år:) och jag är hel nöjd med Chimal, han blev inte bara godkänd utan han gick även lite fortare än vad jag hade tänkt mig. Jag hade tänkt 14km/h inte speciellt fort men vi skulle ju bara bli godkänd och när jag bara ska bli godkänd har det alltid handlat om att rida i 12km/h så bara det att jag tänkte rida fortare var ett stort steg för oss, framför allt mig.

Vi gav oss iväg halv 10 på lördag morgon, vi hade besiktad dagen innan och då hade allt varit finemang. så vi väntade iväg täten och så gav vi oss iväg, och var han het eller vad? Chimal är grymt stark och hans taktik är att försöka dra en ur sadeln vilket han nästan lyckas med men bara nästan, ja vi gav oss iväg och ett tu tre så låg vi först i den grupp vi hamnat i. för några år sedan var det inte på tal om att gå först eftersom att allt åt upp en (enligt Chimal) men nu låg han glatt först och skrittade snällt över de extremt hala trä broarna. han gjorde ett grodd hopp upp på den första och halkade lite hel vilt men sedan skötte han sig:)

I alla fall så gav vi oss i väg och han klev på riktigt bra så jag bestämde mig för att inte bråka allt för mycket med honom då han gör av med så mycket energi så han fick gå på, så till första in pulsningen hade vi hållit 14,7km/h inte så mycket för fort trotts allt, det gick bra i besiktningen bortsett från att Chimal blev upp stressad av att göra besiktningen i ett ridhus då han nästan aldrig är i ett så när de gjorde den andra pulsningen efter uppspringningen tyckte veterinären den var lite hög så han blev kallad till re. insekt. så det blev mycket att hinna med under en 30min paus men det gick och allt var bra efter vilan tyckte vet. så vi gav oss ut igen.

jag trodde Chimal skulle vara seg eftersom att han brukar vara det på andra slingan men nej du, han klev på jätte bra nu med och vi slutade återigen på 14,7km/h. och allt var bra i besiktningen och denna gång var han lugn så han fick ha sin 40min vila. så ut igen på sista slingan och även här klev han på bra vilket resulterade i ett tempo på 16,1km/h, och allt var finemang i slut besiktningen och jag sprang upp själv så allt gick prima :D

total slutade vi på 15km/h och sista slingan var snabbast precis som jag vill att det ska vara, och han gick lite snabbare än tänkt så det är skönt att känna att det inte måste gå i 12km/h bara för att det endast ska bli godkänd utan jag kan låta honom gå iaf:)

han ser jätte fin ut och väntar nu på nästa tävling som är tänkt att bli 120km på midnattsritten så nu ska vi se om han kan få sin första godkända 120km och efter Dacke känns det inte som om det borde vara några problem.

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards