Stina Svensson

Alla inlägg under augusti 2009

Av Stina - 31 augusti 2009 17:34

Idag var vi återigen inne med Chimal till ATG för att kolla om han behövde behandlas för hasen eller inte, vet. bestämde att han skulle behandlas för att vara säkra på att det försvann som det skulle.....men Chimal är pigg och mega busig i hagen så det ska bli intressant att börja skritta igång honom igen:/ men det är skönt att allt är okej så vi är fit for fight nästa år och gör nya försök:)


Och så kanske jag har en ny lite skit att tävla tills dess:) kanske.....

Av Stina - 30 augusti 2009 19:50

Ja just nu händer det mycket, skolan rullar på och det vrekar bli ett okej år.....Jag måste ta tag i träningen nu när säsongen antagligen är slut(kanske inte...) efter som jag lyckats gå upp några kilo men nu när jag är i hallsberg nästan varje dag så ska jag börja träna igen.....


Jo så har vi sålt vår lilla shettis Pontus till min morbror som bor på en häst gård och har små barn så det är kul att nån ska börja rida honom igen:) men han åker antaglöigen inte ner förens i oktober när vi förhoppningsvis ska på Hallandsritten med en ny lite stjärna......Ja han dy ker upp på fredag natt om vet. besiktningen går som det ska och sedan ska jag ha honom som tävlings häst på obestämd framtid:) så det har varit full gång och med grajandet så att det finns plats för honom och hans grejer när han kommer:)


(På bilden är min söta katt Captain Jack Sparrow som smyger runt ute)

Av Stina - 27 augusti 2009 09:14

Ja det är jätte längesedan jag skrev men jag har haft fullt upp och så var jag inte sp sugen på att skriva hur det gick på SM eftersom vi inte blev godkända:( Men jag är nöjd ändå nu efteråt eftersom att allt gick jätte bra fram till efter målgång, Chimal rullade på jätte bra under hela tävlingen och pulsade som han skulle och så vidare men när vi kom i mål ville han inte pulsa ner så jag visste att nått var fel men när vi kom in i besiktningen var pulsen ok men han var halt när jag sprang upp:( men allt annat gick bra och vi slutade på 13.8km/h viket är jätte bra tycker jag......Så nu ska han bli bra igen i benet eftersom att det visade sig att han fått tillbaks lite lite spatt sen så får vi ta nya tag till nästa år och hoppas att det går min väg då......


Skolan rullar på, det är sista året och schemat är okej och de flesta ämnena värkar som om de är okej de med:) så håll tummarna för att det går vägen nästa år i stället;)


Ni får en hopp bild på mig och Miro som omväxling.....

Av Stina - 12 augusti 2009 18:47

Ja det är de jag gör nu, rider och grejar o så försöker jag ignorera att jag börja nästa vecka eftersom att det suger:( Jag vill gå ut skolan och få jobb så jag slipper prov och läxor för det vore jätte skönt....


Men just nu har jag så smått börjat packa och tvätta inför helgens utmaning, det blir 120km på billingeritten med chimal och vi hoppas på 3:e gången gilt för jag vill verkligen bli godkänd, det känns ju som om han klarar så mycker mer, så håll tummarna för oss på lördag.


ja och så har jag med mig xtra groomar med, självklart ska Bosse och mamma med men även pappa, Malin och kanske min kusin Angelica ska emd ochså:D


Ha det gott /Stina

Av Stina - 11 augusti 2009 16:53

Det har inte blivit av att skriva om den tidigare men nu gör jag det....Jag red 50km på Rezy och det gick bra, hon var som vanligt het och lugnade aldrig ner sig så det tog ett tag att pulsa ner eftersom att pulsen skulle ner på 60 och inte 64, vilken jävla skilnad det kan vara:/. Men allt gick bra tills efter ca: 2mil på första slingan då jag och Zonny Brukner travade brevid varandra och hästarna gick riktigt bra, så kom det en gren framför mig och jag tänkte att jag lutar mig lite åt sidan och puttar bort den med handen men se det gick inte för ett tu tre så satt jag på marken och Rezy såg ut som om yhon stog och skrattade en bit bort....Jag förstår itne hur Zonny lyckades hålla sig för skratt för det måste ju ha sett extremt roligt ut, ja menar där kom vi travande och helt plötsligt blev jag ur knuffad ur sadeln av en gren ja menar det måste ju ha sett ut som i serien Mulle och jag hade då inte kunnat hålla mig för skratt....


I varje fall, jag var okej med lite små sår o lite ont men Rezy ville inte bli fångad och stort TACk till Zonny som väntade och hjälpte mig få tag i Rezy så jag kunde fortsätta rida, sedan gick allt bra och vi red in bakom Zonny på en 4:e placering, så vi fick gå på pris utdelning:D Vi red på 15,1km/h och Rezy trodde hon skulle ut igen när vi red ärevarv, vilket alltid är kul:)


det finns bilder från ritten i fotoalbumet: http://www.pixbox.se/usr_show_id170105_page0_order1.html


Av Stina - 7 augusti 2009 19:55

Ibland känns det som om det tar en evighet att packa, tvätta häst, fixa häst m.m det tar inte så lång tid men när det är såhimla varmt och kvavt ute så blir man mycket tröttare mkt fortare. Det kan ju bero på att Chimal var yber taggad och ville xplodera när jag skulle rida dressyr barbacka på honom:/ men det gick bra, man får helt enkelt jobba med tempo växlingar i stället var i gång och av saktningar, men tempo växlingar i galopp tycker han är så kul så han bockar bara nån gång under ridningen:) men han är ialla fall lätast att arbeta i galoppen eftersom att i trav vill han bara springa, springa och springa när han har så mycket överskotts energi men så kan det vara:)


Jo jag fick brev från skolan idag, BLÄ!!!!!! ush jag har ignorerat så länge jag kan att skolan snart börjar men nu går det itne längre, den 18:e är det dags. själv klart ska det bli kul att träffa alla igen men inte vissa lärare........men vissa blir roligare att träffa men dt blir elevråds arbete vilket är kul och i vinter kanske jag har mer tid för det eftersom att Rezy inte ska tränas för att gå så långt så et blir bara Chimal som tränas så mcket vilket ska bli jätte skönt OCH så är dt sista året, yes:D

Av Stina - 5 augusti 2009 12:32

Så nu är det bestämt, sprang upp med Rezy som en sista koll innan vi efter anmälde henne till Isabergsrittens 50km tävling. så det blir en kort runda där jag inte behöver diskutera så mkt med henne utan kan låta henne gå på lite mer i sitt eget tempo:) så ikväll när mamma kommer hem ska jag skicka in anmälan , tänkte det är lika bra och vänta på henne så kan jag anmäla och hon betala in start avg samtidigt......Och så väntar ju billingeritten 120km med Chimal:) ska bli jätte kul men jag är rädd för att jag åter igen inte ska bli godkänd på 120km för det skulle vara bra typiskt eftersom att han känns som om han kan gå hur långt som helst så det är bara att hålla yummarna att det går bra med båda nu:D

Av Stina - 3 augusti 2009 18:03

Fortfarande ensam hemma men ridas måste det göras för det, så jag skrittade ut barbacka på Rezy idag och det gick jätte bra:) blev facktiskt jätte förvånad över det för anledningen till att jag slutade rida barbacka på henne var för att hon bara bråkade men eftersom att det funkar nu så ska jag börja med dt igen eftersom att jag tycker dt är jätte4 skönt att slippa sadeln och enligt mig är det bra för hästarna att kunna ridas utan sadel ibland:)


ja så har jag ju ridit barbacka dressyr på Chimal ochså, att rida barbacka på honom har alltid varit helt okej men den senaste tiden har det varit roligt eftersom att han slutat försöka sticka när vi galoperar och idag jag det helt underbart eftersom att han tog galopp bärit från stilla stående :o och saktade ner bärigt så jag inte slängde som en vante utan under en hel halv timme då vi jobbade med ökningar och avsakningar på olika sätt i galopp satt jag lika stadigt som i sadel, känndes det i alla fall som:D vilket är jätte skönt så just nu går han väldigt lite med sadel för att ha ryggen fri fram till tävlingen:)


En liten funderare: tänk om man red distans utan sadel, det skulle kunna bli rigtigt spännande, kanske inte så jätte bra för hästens rygg längre stunder i sträck men om man bortser från det.......undra hur många som skulle hålla på med sporten då?

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards