Stina Svensson

Alla inlägg under november 2009

Av Stina - 29 november 2009 07:30

Red Ceasar först idag och det gick jätte bra, han var lugn och fin:) men inte loj utan gick på effektivt.

Chimal därimot var inte riktigt på humör, först och främst så hade han så klart lyckats få sår på båda bakbenen efter att ha lekt i hagen (surt) så först fick jag ta hand om dem sedan så kunde jag rida ut barbacka en sväng. Det blev det skarpa bettet eftersom att sist blev det en bocktur så det räker för att år:) först var han mest seg och trög men sedan blev han skit pigg istället. Han var ganska sur för att han bara fick skritta men det var sista dagen på hans vilovecka så om det inte blir nått med såren så kör vi stenhårt med träning av dressyr programmet till helgen:)

 

Av Stina - 28 november 2009 10:26

Vad jag ska göra idag, ska så klart rida Ceasar och Chimal idag. Måste träna på dressyr programmet till nästa helg med Chimal så det sitter lite bättre för just nu känns det som om jag knappt kommer ihåg det eftersom det var så länge sedan jag red det:/ Vi har haft fullt upp med galopp fattningaran men nu går det riktigt bra:)


Men bortsett från att rida kanske jag ska ta och städa sadelkammaren och fixa lite där inne för det behövs verkligen.....Annars har jag ju ett rum som inte är städat sedan i september, hehe.....Det behövs verkligen städas....

Av Stina - 25 november 2009 17:21

  Miro<3


Ja det är någ mycket man kan säga att det var ett år sedan nu, men det är bara en sak jag tänker på idag......


Idag är det nämligen exakt ett år sedan vi tog bort våran älskade Miro, han var helt underbar som vän, distanshäst och något som låg mig nära om hjärtat var att han hjälpte mig läka ihop de sår som fanns kvar många år efter Pysen.

Han var bara bäst och så enkelt är det. 


Du finns i mitt hjärta nu och föralltid 

Du var bäst och stalde alltid upp...

Av Stina - 25 november 2009 10:20

Ja det gör jätte ont:( När jag gymmade igår fick jag som vanligt lite ont i knät vilket jag alltid får, när jag sedan simma fick jag piss ont efter typ 10 längder. Men envis som jag är så fortsatte jag eftersom jag bestämt mig för att simma minst 20(halv kilometer) Efter gjorde det mega ont, så i natt så kunde jag knappt sova eftersom att jag hade ont hur jag än låg:( i dag så har jag mitt knä stöd på som jag inte tycker om, det är irreterande och glider ner hela tiden men det hjälper lite i varje fall.


Men det är bara att hålla ut och hoppas det går över, tur att Chimal har vilo vecka, så det är bara Ceasar, ganska skönt när det gör så himla ont.

Av Stina - 22 november 2009 16:22

Ja det är kanske dags för det , är ju ett tag sedan jag skrev. Anledningen till att jag inte direkt skriver nått är för att det inte händer så mycket, ridningen med både Chimal och Ceasar rullar på som den ska och om några veckor är det dags för NDRK:s lilla dressyr och hopptävling som jag ska vara med på med Chimal och Rezy. Rezy är fortfarande iväg på Lotta kurs med mamma, Lotta är mammas centrerad risnings instruktör och den som utbildad henne så i helgen har de varit iväg och ridit för henne:)

Om ni vill veta mer om NDRK:s lilla "tävling" kan ni läsa om det HÄR


Annars är allt som det ska vara, inte så jätte mycket i skolan just nu:) bara ett gramatik prov i engelska C nästa vecka och lite elevråds arbete, så det verkar vara ganska lugn farmöver ett tag vilket är skönt:) Chimal går väldigt mycket dressyr just nu för vi har tyvärr tappat lite av galloppfattningarna som gick så bra i sommras så just nu jobbar vi jätte bra på det och igår gick han jätte fint efter att ha bråkat med mig i typ 1tim först:/ Efter att ha skrittat och travat igång på några skogsstigar så var vi vid en liten backe som vi brukar gallopera i och jag lät Chimal bestämma tempot som vanligt för han brukar bara dra en liten rush sedan är det bra med det, men inte i dag inte utan vi kom i skritt och jag meddela honom att han fick bestämma själv. Jag satt med hängande tyglar för det spelar ingen roll på Chimal för i den baken gör han ändå ingenting i den backen, men tji fick jag för från skritt tar han galopp och sätter in bakbenen under sig sedan blev det bockgalop hela vägen upp innan jag fick tag i honom. Igentligen borde jag ha misstänkt det för han gjorde samma sak för några veckor sedan när jag red barbacka men det tänkte ju inte jag på, men som vanligt så satt jag kvar på honom.


Han kommer då aldrig växa upp min lilla älskling<3

  

Av Stina - 10 november 2009 20:24

Har varit ganska lugnt sedan KM nu, på ett sätt det vill säga, häst sett. Men med skolan är det fullt upp med prov och inlämnings upp gifter i ett den här veckan:( Det var redovisning i går i turism, redovisningi engelska B idag, Prov i ECDL idag(jag blev godkänd:), Prov i Naturkunskap B, kemi i morgon, Engelska C glosor tills på torsdag, en hemtenta tills på fredag i staden och framtiden, Svenska redovisning till fredag och svenska redovisning till fredag.....:( sedan tror jag inte det var någon mer:/ Så ja hästarna gör inte så mycket den här veckan för det är fullt uåp med pluggande och så vill jag ju hinna gymma vilekt jag gjort idag:)


Ja så just nu är det paus från Naturkuskap pluggandet för att sedan återgå till det innan det blir glosor och sedan sova, men i måndags red jag faktiskt Chimal i Ceasars engelska sadel me en tjock pad för att se hur det funka och det gick relativt bra:) ligger inte super duper bra men det funka för en kortis i skogen och jag älskar ju engelska sadlar så för min del var det skönt att sitta i nått annat en Star Trekk:en, eller som det annars blir, ingen sadel alls. Star Trekk:en är den bästa sadel man kan ha enligt mig och jag har aldrig haft en underbarare sadel men det är i varje fall kul med omväxling, men jag säger det, ska ni köpa sadel så köp en Star Trekk. Man ångrar det inte och det är väl spenderade pengar:)


Nu blir det lite bilder från min och Ceasars promenix i söndags kväll<3         

Duktig och går igenom vatten.

Och sedan dricker vi lite av det....


Jag ska slänga ut lite nyare bilder på hästarna i fotoalbumet snart, säger till när de kommer upp där.

Av Stina - 7 november 2009 14:38

Japp nu har vi kommit hem från KM, jag och mamma:) och det gick riktigt bra, Målet för oss var inte att ta placeringar utan att hålla uppe tempot för att bota mammas fart rädsla ännu mer och det gick riktigt bra. Jag sa innan att jag skulle rida i 17km/h och mamma sa 16,5km/h, det visade sig efter ritten att det var 14km och efter att ha räknad och funderat ett tag kom vi fram till att vi antagligen red i 22,5km/h. Eh, inte riktigt vad vi tänkt oss utan ännu bättre:) mamma och Rezy fick i varje fall en 6:e placering och jag och Chimal fick 3:e platsen:) Så det blev ett riktigt lyckat KM.


Nu ska mamma få träna i fred utan mig hängande i hasorna sägandes, öka farten. Nu får hon klara sig till jul lovet då hon och jag ska ut på en längre runda för att ha högre tempo då med:) Hästarna behöver det ej men mamma gör;) Hon har ju tävlat mycket förr, upp till 80km med placeringar men det var ett tag sedan nu, men nu ska hon igång igen. Så nu håller ni tummarna för att hon kommer till start nästa år....

Mamma/Rezy och Jag/Chimal innan start.

     

Jag och Chimal ute på banan i full fart....

Av Stina - 6 november 2009 20:20

Japp då var det dags för årets uplaga av KM, jag ska rida Chimal och mamma Rezy. Får hoppas att det går bra för i år har vi tänkt rida ihop:) Så får vi se om vi lyckas hålla det tempo vi tänkt oss. Vårat KM går till så att du vet ungefär hur långt du ska rida så säger du ett tempo DU tänkt hålla och sedan rider du utan gps så du inte kan veta exakt hur fort du rider utan du får gå på känslan och den som sedan kom närmast det tempo man sa att man skulle rida i vinner:)


Jag och Chimal på förra årets uplaga av KM hos Bobergs i åsbro.      


Önska oss lycka till!!!!

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards