Stina Svensson

Alla inlägg under februari 2010

Av Stina - 27 februari 2010 08:45

Så lite tid, så mycket att göra. Så känns det idag.


Blev uppkörd från sängen av syrran vid 07.00 som sa att det var frukost sen skulle mamma komma och skjutsa upp mig till sig för alla andra ska hjälpa malin flytta idag.... Jag hinner inte....


Så nu är klockan 08.30 och jag har hunnit släppa ut hästarna och även mockat Chimal och Ceasars boxar. Nu ska det bli frukost, Rida Ceasar ett lite hårdare pass, in och plugga, käcka lite. Ut igen och rida Chimal, in och plugga lite. Sedan har jag tänkt hinna med att städa i sadelkammaren och kanske lite på rummet. Så det blir fullt upp idag...


Kommer vara trött ikväll men på måndag är det skola igen så det är dags att börja piggna till lite.

 

Löslongering i paddoken igår, väldigt djup snö så det tog ganska bra:)

Av Stina - 25 februari 2010 18:51

Skulle ju åka till Sabina och Sara i morgon förmiddag på träningsritt, behövde verkligen det med Ceasar för att se hur han kommer bete sig när vi kommer iväg hemmifrån till okänd plats med bara okända hästar. Men så blir det inte, kommer snöa så pass mycket att mamma inte vill ge sig iväg med transport och släp så det blir till att stanna hemma och försöka få med mamma på en tur så jag kan få sällskap med åtminstonde en utav hästarna. BLÄ!!!! Säger jag på det.


Ja ja, då hinner jag med att plugga lite mer istället, har prov på tisdag efter lovet och några små inlämningar + en muntlig presentation i engelska C på 10min till nästa vecka när lovet är slut.... Men nästa helg så ska våran klubb ha läger så då tar jag med Chimal dit, tänkte ta och hoppa honom och Rezy lite:)


Vet ni vad enligt väderleksraporterna ska det bli +1 grad i morgon och regn:D jippi!!!!! vad som helst som tyder på vår gör mig glad:)


Drömde nämligen inatt att jag vaknade och det bara vräkte ner regn, min reaktion blev nej, jag vill inte rida. Men efter att ha tittat ut genom fönstret så upptäckte jag att med regnet rann även snön bort!!!! och jag blev helt över lycklig och skrek ut:

- Jag ska ut och rida nu!!!


Det är lite intressant att man kan vara så desperat efter minsta lilla tecken på vår att man till och med drömmer om att man blir överlycklig över en massa regn, vilket jag i vanliga fall avskyr om det inte är ett varmt sommar regn mitt på natten när man är ute och rider, det blir så himla mysigt då:)





Av Stina - 24 februari 2010 19:07

Japp det har det blivit för både mig och Chimal nu, för ett tag sedan hade vi en equiterapeut ute till Chimal för att kolla upp honom inför säsongen (det + att böja igenom honom på ATG gör vi varje år inför sösongen) Det fanns inga fel och allt var jätte bra, han fick beröm för en fin rygg med mera, det är kul att höra då Chimals problem område alltid varit ryggen. I onsdags var vi även in till ATG för att böja igenom honom för att se så att allt är okej inför den närmande tävlingssäsongen, allt var jätte bra, han rörde sig jätte fint och vi fick jätte mycket beröm av veterinären. Han sa att han aldrig varit så här fin:) Det är alltid samma veterinär som kollar Chimal för att han känner hästen och snabbt ser om nått inte är som det ska, han sa att han var jätte fin i rygg och bakben och att han blivit mycket starkare sedan förra säsongen:D


Sen har även jag varit iväg till en naprapat(eller hur det nu stavas) för att kolla upp mig, dra rätt och få spända muskler att slappana av osv. Även det är nått jag har börjat göra årligen sedan jag trillade av Chimal och fick åka ambulans:( Det var jätte skönt, massa spänningar som jag hade i naken som jag känt av lite grann har släppt och man känner sig fint mörbultad, det är skönt att få allt sånt tillrättat innan första starten och sååååå värt det:)


Det är i varje fall skönt att veta att allt bara är bra med hästarna och mig inför kommande starter som närmar sig med storm steg..... och vet ni vad? i helgen säger de att det ska bli 0 gradigt, wiiii:D

 

               2:a placering på hopptävling                 YR-SM 120km 2007



Lite hyllning till underbara Miro, saknar honom så

  Du kommer alltid vara saknad och älskad  


  Miro  

Av Stina - 22 februari 2010 19:15

Japp det blev dagen idag + en massa mer, började med tandläkarbesök för min del 08.10, gick jätte bra:) Sedan hem och fixa med mer pappersarbete, gjorde massa sånt häromdagen men det blev inte klart, fixat med licenser och liknande... Sedan blev det 1timmas plugg följt av lunch. Efter det stallet med en underbar tur på Ceasar, han skötte sig jätte bra, vi skrittade i 2tim med inslag av gallop och trav utan ett ända bocksprång:D Sen var det in igen, ta det lugnt en stund. Mocka, ta in hästarna, byta täcken och liknande sedan har jag hamnat här.


Nu sitter jag och drar mig för att gå och städa mitt rum som ser värre ut än om en atombomb slagit ner där inne, och där bor jag...... Min ursäkt blir väll att jag nästan aldrig är där:/


Föresten var min pappa med på tvärsnytt idag:) Han jobbar på banverket i hallsberg, här är en länk till SVT play:

http://svtplay.se/v/1900512/totalstopp_i_hallsberg_hela_dagen


Min pappa är en utav de som sitter vid skrivborden (i röd tröja)

Av Stina - 21 februari 2010 21:13

Ja idag blev det en runda på 3mil, jag på Chimal och mamma på Rezy. Tyvärr var det riktigt jävla kalt men vi lyckades hålla ett riktigt bra tempo trotts möte med många traktorer som var ute och plogaade:) Chimal gick först hela tiden och låg på konstant, travade vi ville han gallopera och galloperade vi ville han gallopera fortare:) Väldigt kul när han är sån då han i vanliga fall trivs mycket bättre själv eller bakom en annan häst men absolut inte först:( Då blir han lite segare och vill inte alltid gå men inte idag:D Så det bådar gott inför Vedemaritten.....  

Längtar till sommaren<3


Underbara Chimal

Chimal är mitt allt, han är lugnt & hetsig.

Han är ung men samtidigt gammal.

Han är envis och stark.

Han är vacker och perfekt

Han är den underbaraste häst som finns, han är mitt allt, jag litar på honom.

Han gör dagarna lättare att leva, han är anledningen till lycka & kärlek.


Av Stina - 17 februari 2010 20:36

Nästa vecka har jag lov och det ska bli så himla skönt, har varit ganska mycket i skolan de senaste veckorna med inlämningar , projektarbete, redovisningar och annat. Ska bli så skönt med lov även om det inte betyder lov frå pluggande men jag slipper i varje fall åka in till skolan varje dag:)


Lovet ska i varje fall ägnas åt tandläkar besök för mig, napprapat för mig, plugga och så ska jag iväg till Sara i Pålsboda med Ceasar utan att vare sig Rezy eller Tippen följer med som sällskap för första gången så vi får se hur det går.....

Av Stina - 16 februari 2010 20:26

Ja nu har jag varit iväg på min första distansgala och det var skit kul:) bra och nyttiga föreläsningar, god middag, fick hämta pris, och roligt att träffa alla som var där.


Nått som var jätte skönt var att jag hade eget rum med dubbel säng, tv, eget badrum med dusch, vilket var helt underbart när man är van vid att om man åker iväg på häst relaterade grejor(nästan alltid tävling) bor man som finast på vandrarhem. Så det blev en stor skillnad som jag verkligen gillade. När vi kom dit var det en föreläsning av Tyska Ursula som var jätte intressant, hon gick igenom träning med mera, efter det var det fika och jag passade på att prova hjälmar från Yvonne Ekelund, titta på ridbyxor, kollade självklart på alla Mias grejor och drömde mig bort till allt det man skulle vilja ha:) sedan gick jag på föreläsning med Jessica Holmberg om hålbarhets träning och hur man tränar gröna hästar och liknande, man kunde välja på den och Frida Söderström som berättade om när hon var i Frankrike och jobbade. Eftersom jag redan varit på föreläsning med Frida så gick jag på Jessicas. Efter det var det fri tid i 2timmar inna det var dags för middag, under den tiden passade jag på att bada lite sedan gick jag för att göra mig i ordning:D


Middagen var jätte god, allt var jätte bra gjort och så fick jag ju hämta mitt 1000km pris för i år kom jag upp i 1030 godkända tävlingskilometrar, det har tagit mig 4 tävlingsäsonger då jag började tävla 2006. Det delades ut många fler priser och utmärkelser men de orkar jag inte ta upp här.


Morgonen därpå var det en riktig hotel frukost och jag hade innan helgen bestämt mig för att släppa på min diet som inte tillåter gidis och bröd + lite till. Frukosten var i varje fall helt underbar sedan var det dags för föreläsning med Ursula igen om elektrolyter och liknande, sedan hade KRAFFT föreläsning och berättade om sitt foder. Sen var det en liten genomgång på sadlar som används av distansryttare och många av dem fanns på plats så man kunde på klämma och känna lite. Sedan var det slut och vi åkte hem igen:)


Det var allt som allt en jätte rolig och bra helg som jag ser fram imot nästa år.


  När jag + fler fått gå upp och hämta våra 1000km pris:)   .

Mitt 1000km pris

Av Stina - 10 februari 2010 19:33

Har precis kommit in efter en tur på mega busen nummer ett, Ceasar. Red en lagom lång tur med en del galopp och han tyckte det var så kul men ville hellre ha ännu lite roligare, vilket betyder bockningar i mängder:( helt okej när det är ljust och jag kan se åt honom vart fötterna tar vägen då han för det mesta har noll koll på det men inte så kul när det är riktigt mörkt och jag behöver förlita mig på honom. Han är riktigt stadig på foten när han har lite koll på vart han går men det är inte ofta.


Nu kommer han i varje fall få stå tills på måndag då hovslagaren kommer, för imorgon ska Chimal arbetas vid hand i våran mer än snö täckta paddok (är nog upp mot 70cm snö där) så det kommer bli bra träning vid handen för honom. På fredag ska jag iväg till Camilla som ska ha sitt kalas för hon fyller idag, Grattis grattis!!!! Och på lördag morgon vid 06.00 bär det av ner mot Halland med stopp hos min morbror som numera har våran föredetta shettis Pontus och sedan blir det distansgalan:D


Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards