Stina Svensson

Alla inlägg under april 2010

Av Stina - 21 april 2010 17:53

Sitter framför datorn med rullgardinen nerdragen, inte för att solen lyser in i mina ögon som den gjort de senaste dagarna utan för att undvika snön som faller ner på gräsmattan som hade börjat bli grön......


Ja jag är seriös, det snöar!!!! Under hela dagen har det regnat och snöat om vartannat, bådar inte gått inför helgens tävling när mamma ska rida Rezy och Bosse Tippen 50km. Men jag deppar inte ihop för det, vet ni varför? Jo det ska jag berätta, för första gången på länge har jag inte nått skolarbete jag måste göra, jag bestämmde mig för att rida Chimal i morgon istället för idag på grund utav piss vädret och jag bara sitter här och sitter:D


Jag sitter och ser fram emot tävlingen i helgen då jag ska gromma åt mamma, med ska även Ebba och kanske Viktoria. Grooma åt Bosse ska Karin göra:) Så just nu sitter jag och tjurar över vädret, njuter av att ha inte ett jävla skit att göra och av att höra hovslagaren sko hästarna i stallet. Eftersom det inte är någon av mina som skos behöver jag inte vara där:)


Nej nu ska jag gå och hämta mer te.....

Av Stina - 17 april 2010 20:33

Ja ni, som jag skrev i inlägget innan det här så vet ni ju att jag återigen åkte ut efter 120km med Chimal men nu ska ni få en lite längre utläggning av Vedemaritten.


Klockan 8 på fredag morgon 9/4 så åkte jag, mamma, Bosse & Chimal iväg mot skåne, på vägen ner lastade vi ur Chimal och rastade en stund sedan kom vi ner till hässleholm ungefär 14.30 Chimal fick bo in sig i sin box och som tur var dök Katarina Munsgård upp med Wivex Girl samtidigt som vi kom, så då fick han sällskap:)Stort grattis till Katarina som vann 120km**) Chimal var lugn och fin i stallet och åt och drack, jag red honom en sväng innan vet. besiktningen. Krånglet som blev när det sedan var dags att besikta orkar jag inte berätta om men tillslut blev vi i varje fall besiktade och klara för starten.


Starten gick 06.30 och jag planerade att rida hela tävlingen i 14km/h, första slingan rullade på bra i det tempo jag ville hålla och bra sällskap, när vi kom in i grind pulsade Chimal ner på ca: 1,5min och hade 60 i puls när vi kom in:) Sedan gav jag mig iväg ut själv på andra slingan eftersom jag pulsade ner snabbare än de andra, halva andra slingan red jag själv och Chimal tyckte inte det var kul..... Sedan kom mitt sällskap ikapp och Chimalblev pigg och glad igen. i andra grind tog det 2 min att pulsa ner, Bosse hörde inte pulse först så det tog lte längre tid än det behövde görs, Chimal pulsade in på 52 i puls:D Ut på 3:e slingan var jag återigen själv och nu var Chimal återigen uttråkad men efter ett tag kom det ikapp några 80km** så då blev det roligt igen, men när vi kom in i 3:e grind så ville inte Chimal pulsa ner, han frös och vi fick pulsa om men efter 15 min hade han fortfarande mellan 60 och 64 i puls, jag bestämde mig för att gå in ändå för nu tänkte jag att antingen åker jag ut eller så komer jag antagligen bryta. Chimal gick igenom besiktningen och även reinspection, efter noggrant överläggande bestämde jag mig för att rida sista slingan väldigt sakta och hoppas på det bästa, Chimal hade ju trotts allt gått igenom.


Sakt och gjort, vi red sista slingan på 10km/h, jag hoppade till och med av och gick i en 3km lång uppförsbacke, men i mål åkte vi ut på en liten hälta på en fram fot. Atagligen blev han stel av att frysa plus att han bara tränat på mjukt underla i vinter och i skåne var det väldigt hårt så min chansning är att han inte riktigt pallade det, Chimal går i varje fall här hemma, pigg och glad. Han brkar en massa med Ceasar och busar massor, så nu mår han fin fint:D


Nästa tävling blir 80km med Chimal för att se över honom så får vi se om det blr någe mer försök på 120km i år eller hur det blir, det kanske blir en paus från de långa sträckorna ett tag v får se, men vi ska göra en koll på 80km innan jag bestämmer mig så får jag se sedan. Var 80km kommer gå vet jag inte än utan det får vi se när Chimal återhämmtat sig ordentligt och så.


Chimal är ivarje fall världens bästa vad som än händer<3

  

Och Viktoria, bilderna från lägret kommer när jag orkar lägga upp dem och det dröjor nog inte så länge;)

Av Stina - 13 april 2010 20:55

Nopp det gick inte vägen på 120km den här gången helelr, kom återigen i mål med Chimal men åkte ut där, var visserligen föreberedd på det men det ändå surt. Nästa start för Chimal kommer bli 80km men vi vet inte när och sånt än. Jag ska skriva ett ordentligt inlägg om tävlingen och bli bättre på att uppdatera här men just nu läggs all energi på skolan där det just nu är fördjävlingt mycket att göra:(


Men ni får en bild från Vedema i alla fall....

  Dagen innan när Chimal fick komma ut och röra sig lite<3

Av Stina - 7 april 2010 22:03

Japp nu har jag varit iväg på uppsuttet YR Läger, har inte varit iväg sedan 2008 då YR sattsningen haft sig en liten paus, men så roligt jag hade:D i år var lägret på 4 dagar vilket var väldigt skönt för då hade vi även lite tid att bara umgås istället för att konstant träna eller ha teori.

Mamma, Rezy & jag                           Jag springer upp med Rezy

På fredagen när vi kom dit så hade vi först träning på att visa hästen vid hand vilket gick väldigt bra med Rezy, trotts att hon alltid är het och hetsig när hon är iväg så vet hon vad hon ska göra och det är skönt, men vi lyckades därimot skrämma Natta rejält när vi sprang upp, när vi kom tillbaks och skulle sakta av så tittade Rezy åt ett helt annat håll och helt plötsligt snubblade hon och la sig på knä precis framför Nattas fötter. Allt gick bra men jag tror allt att Rezy blev lite förvånad. Efter det hade vi ridning för Staffan vilket gick ganska bra, Rezy var bara lite sur och fick några enstaka så utbrott.


 På lördagen så fick vi prova på Working Equitation med Cecilia Hansson som instruktör (Hemsida) hon har tävlat i VM i denna gren. Och tror ni det var roligt eller, både jag och Rezy fastnade helt totalt och nu ska det byggas någon sorts bana här hemma så fort snön är borta, Rezy var som gjort för det då hon egentligen inte är rädd för något utan dummar sig bara ibland. Under lektionen och sedan även under testet vi gjorde på eftermiddagen var Rezy cool lugn och gjorde i princip allt jag bad henne om, vilket var nått helt nytt så hon tyckte tydligt att det var väldigt roligt. I det lilla test vi gjorde på eftermiddagen kom vi delad 2:a, det enda som Rezy hade lite problem med var att on är lite stel i höger sida men det släppte under lektionen.

Jag & rezy under WorkingEquitation lektionen, öppnar en grind

Cicilia Hansson har lite uppvisning på sin hingst Ruby Glow

På söndagen så red vi ridorgientering på förmiddagen och de som det gick bärst för var mig och Anton, vi red nämligen 2 och 2, det var 7 kontroller under ca 2mil. Vi hade fått 2 timmar på oss att hitta kontrollerna och komma tillbaks, ingen var dessvärre i tid då alla hade lite problem med någon kontroll men jag och Anton var endast 15min sena (först tillbaks) och var de enda som hittade alla kontroller:D


Sedan på eftermiddagen så var det treatlon som jag inte stallde upp i på grund av mitt dåliga knä och en förkylning som inte riktigt släppt men det verkade väldigt kul, de sprang 6km, cyklade 12km och simmade 500meter. Jag var därimot med och simmade då jag inte tycker det är ansträngadne eftersom jag trännar simmning i vanliga fall så då passade jag på att simma 1km. Vann treatlonet gjorde Rodrigue Bonnevie.


På söndagen blev det lite lugnare med ett teori pass och sedan städning och hemfärd, nått som även hände hela lägret var att ledarna räknade poäng på allt vi gjorde, tillexempel på rid provet, treatlonet och andra små saker, vann gjorde Frdrik Graucob och jag kom delad 4:a:) Jag och Fredrik låg delad 1:a innan treatlonet men eftersom jag inte deltog i det förlorade jag några poäng där.

Starten på treatlonet

Allt som allt var det ett jätte kul läger med roliga aktiviteter som vanligt, på ridsportshemsida finns det en artikel om lägret (LÄNK) På bilden är det Anton/Nisse och Jag /Rezy under rid orgienteringen.


tack till Eva Borg, Mariann Eriksson och Natalie Läfdahl-Hellström som var med och fixade ett jätte roligt läger till oss, (och tack till min mamma som följde med som groom till mig:)

På söndag morgonen såg det ut så här när vi vaknade - - -  Ebba försöker sig på att cykla enhjuling.

Nu ser jag fram i mot Vedemaritten 120km**CEI den 10aprril som vi åker till på fredag.


För er som inte vet och undrar varför jag inte skrivit om Rönningeritten med Ceasar så beror det på att vi åkte ut i mål, det var väldigt mycket snö på banan så Ceasar blev lite överansträngd men vi ser fram emot en ny start på Hökensåsritten. Får se om jag skriver nått mer när vi kommer hem från Vedemaritten men bara kanske, Ceasar skötte sig i varje fall över förväntan och gjorde precis så en distans hät bör göra:)

              

Jag & Ceasar under Rönningeritten          


Det finns bilder från Rönningeritten i fotoalbumet och bilderna från lägret är på gång.



Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards