Stina Svensson

Alla inlägg under oktober 2010

Av Stina - 29 oktober 2010 19:34

Okej vi börjar med Helge, idag var vi inne med honom för att kolla på hans bakben eftersom han fick en spricka i griffelbenet  av en spark i hagen...:( Men nu efter 5 veckors boxvila var allt jätte bra, och vet ni vad han skötte sig jätte bra på ATG trotts att han inte sett utsidan på stallet på 5 vekor:) Han gjorde däremot flera frihets rusningar på eftermiddagen när han fick komma ut i en hage:D Så nu väntar 1 veckas prommenader(egen rekomendation) Sedan sätter vi igång med veteriärens order vilket till att börja med är 2 veckors skritt. När vi ändå var inne passade vi på att titta på Helges framben som han tidigare haft en liten senskada på, allt ser bra ut men på ultraljud syns det att han haft den så vet. säger att om det kommer bli ett problem ska det visa sig tidigt, under vinter träning eller första tävlingen typ och eftersom allt annat med Helge verkar vara så bra anpassat för distans + att han är stor så gör vi ett försök så får vi se hur det går:)


Sedan till Tävlingssäsongen 2011!!!

Tanken är att Helge ska novis kvala nästa år(så han kan gå internationellt 2012) & Chimal ska ha lite roligt och behålla sitt internationella kval på 80km.


Så 2011 kanske kommer se ut så här:

W Helge

16/4 Sämsholmsritten  / 17/4 lovisedalsritten 40kmCR

22/5 A9Ritten 50kmT

9/7 Uppsalaritten 80kmT

6/8 Isabergsritten 80kmT

? 25/9 Dackeritten 80km*CEI ?

Chimal

25/4 Vedemaritten / 5/6 Göingeritten 80km*CEI

2/7 Björkviksritten 80kmT Lag SM

20/8 Billingeritten 80kmT DM för Örebro län

? 25/9 Dackeritten ?


Vad tror ni? Vem som går dacke är inte bestämt än, Chimal kanske måste göra sin 80*CEI om han inte gjort den tidigare, kanske Helge får gå 80*CEI då elelr så kanske Chimal får gå 120km**CEI vem vet? Jag känner i varje fall banan så vi får helt enkelt se vem det passar bäst för:)

Sedan ska jag självklart vara funktionär på vårann egen ritt Sydnärkeritten som i år går på våren, 2 April för att vara exakt so you better come;)


Jo i helgen blir det Halloween fest för min del med maskerad och allt:) Har skrivit klart mitt PM som ska in på måndag.... Känner mig stolt som redan är klar, visserligen har vi även seminariefrågor som ska in tills dess som jag inte gjort än... Men men:/

Nästa helg blir det träningstävling i finnerödja som våran klubb arrangerar, jag ska antagligen rida Helenes Kungen eftersom hon vill att han ska komma ut och hon är inte hemma:) Men det gör jag så gärna, hoppas vi syns där;)

Av Stina - 28 oktober 2010 19:01

Har jobbat som en gris på PM:et idag då jag ville få det klart men det lutar åt att det inte blir det eftersom jag sitter fast på slutdiskussionen... Behöver liksom komma upp i 4sidor, jag hittar ingen mer info som passar och skulle därför behöva förlita mig på slutdskussionen men den suuuger!!! Så jag får se om jag kommer någon vart i morgon.... eller senare ikväll.


Förutom att plugga massor idag har jag även ridit ett dressyrpass på Chimal i paddoken vilket gick helt okej tills han började få tok damp när jag tog galoppfattningar, han körde upp huvudet och bara kastade sig runt:( Jag får nog helt enkelt rida med maringal nästa gång och se hur det går:/ Jag har även hunnit med att rida en sväng på Helenes Kungen som nu är inneboende här, Helene är borta till Gotland just nu och jag sa att jag skulle försöka hinna med att rida honom några gånger under tiden som hon är borta. Bara små korta turer men det är riktigt mysigt att glida fram i skogen på en nordsvensk:) Lite skillnad på mina små araber:P Nej nu ska jag väll försöka bli klar med det där jäkla PM:et så jag kan börja med seminariefrågorna någon gång och sedan förbereda mig inför hemtentan nästa vecka.

Av Stina - 25 oktober 2010 08:39

Kom jag och Rezy 4:a på. Vi skulle rida en okänd sträcka på en km tid vi själva bestämt men som hölls hemlig för alla andra. Jag tänkte försöka sattsa på 15km/h vilket är ett ganska bra tempo för rezy då behöver jag inte hålla henne för mycket samtidigt som hon inte behöver gå snabbt. och det gick ganska bra över förväntan med tanke på att jag typ ridit henne 1gång de senaste 2månaderna(mammas häst) vi red 13km visade det sig sedan och missade med 6 minuter.... Vann gjorde Sara som missde med 2minuter, 2:a Lollo som lånat Camillas Sockan och Camilla kom 3:a.


Ja ja så har vi även fått en ny inneboende efter KM, Helenes Kungen flyttade in i går och släpptes ihop med Tippen och Rezy då Chimal och Helge står inne fick de inte vara med, Chimal ska släppas med honom idag och Helge får helt enkelt vänta tills han frisk förklarats. Men det har gått bra i hagen de har stått och ätit med varandra med mera, jag kommer få mer ridsällskap nu vilket är toppen och det kommer nog funka perfekt, Helene och jag ska ut med Kungen och Chimal på en skrittur på eftermiddagen idag, jag ska även börja med mitt PM.


Ute på banan på KM, fv. Ebba/Patos, Jag /Reyziann & Victoria/Miss Tharantella

Av Stina - 22 oktober 2010 20:49

Idag har inte varit en bra dag, har kännt mig hängig, urusel och svag. Känslan svag har varit med ett bra tag nu, rättare sagt mina svagheters talang att ta död på glädjen väldigt ofta. Försöker hålla mig possitiv och stark men det är svårt, det har inte någonting med hästarna att göra som är helt underbara samtidigt som det helt och hållet kretsar kring dem precis som det en gång kretsat runt fotboll när jag fortfarande höll på med det.


Min största svaghet som äter upp mig innefrån är min vikt och har alltid varit det så länge jag kan minnas, har varit mer eller mindre okej med den. När jag tänker tillbaka på åren som varit så är det när min vikt var som mest perfekt som jag tidigare stört mig mest på den, tills nu..... När jag gick i nian ville jag inget annat än gå ner i vikt då på grund av osäkerhet eftersom alla var smalare än mig, i varje fall de jag omgav mig med. Men när jag nu tänker mig tillbaks till den tiden är det just den där vikten jag vill befinna mig i vilket var 75kg..... Utan sadel, vilket vore perfekt idag eftersom det är 75kg med sadel jag MÅSTE väga på senior tävlingar med vikt gränser men idag väger jag inte det. I vintras gjorde jag värdens rush åt inte något som skulle kunna kallas onyttigt inte ens pasta ett bra tag, och jo jag gick ner 4kg i vikt inte i näheten av det jag vill men en helt okej början.


Sedan blev hästarna dålig vilket ledde till att jag tröst åt, hästarna blev inte bra och på det kom studenten då jag inte hade lust att tänka på vad jag åt eller drack för den delen sedan så blev jag slarvig med ätandet och tränandet under sommaren då hästarna var dåliga..... Kanske inte hela världen men jag som alltid haft mega svårt att gå ner i vikt har däremot en tendens att lägga på mig varenda liten bit jag stoppar i munnen:( Så nu några månader senare tillbaks på den nyttiga tränande vägen.... Tyngre än i våras går INTE ner i vikt..... Suck.


Denna svaghet stör mig någe kopiöst och vore det inte för hästarna skulle jag igentligen inte bry mig för jag är annars självsäker på mig själ nu för tiden men så fort det kommer till hästarna och tävling kan jag inte vara osäkrare eller kunna få dåligt samvete, Jag vill komma över detta och nu jävlar ska det funka. Jag SKA ner i vikt om jag så inte ens ska titta på godis.... Eller glass(som är den stora favoriten)


En till svaghet är mitt piss knä som jag inte kan gör någe åt men det får jag helt enkelt hantera som jag gjort i många år nu, men nu tänker jag strunta i hur mycket det strekar, gör ont eller ger mig smärta kilona ska bort.


Detta gör jag för hästarna och min självkänsla i sadeln inget annat.


Till någe lite roligare, har äntligen hittat en fleecetröja i snygg färg som inte har luva men helvägs dragkedja:)

 

Vad tror ni?

Av Stina - 21 oktober 2010 18:58

Har åkr ner till pappa, ska sova lite mer här ett tag har jag tänkt eftersom jag saknar min bästa pappa och så får ja inte ont i ryggen i sängen jag har här så jag kan sova hela nätterna och vakna utvilad:) Kom precis ner och kände en underbar lukt, pappa visste inte att jag skulle komma men underbar som han är så fixade han samma mat åt mig som han precis ätit själv, hemmagjord pannbiff med mozarella ost på, hemmagjort kantarellsås och potatisgratäng:D Ibland är allt helt underbart<3


Desvärre har jag 3 katter som sitter och tittar bedjande på mig som vill ha min mat:/ men den är MIN, MIN, bara MIN!!!!!


Blev lite dressyr på Chimal idag vilket gick finnemang, provade nya hjälmen = jätte skön:) städat lite mer i sadelkammaren(behöver ta en veva i mitt rum igen...) och så har jag gjort seminarie frågorna tills imorrn blev väll inte super bra men helt okej.


Lite från ridningen idag:)

Av Stina - 20 oktober 2010 16:49

Nej det kan jag ju inte riktigt säga att den blev, den började som jag tänkt men sedan kom jag av mig lite. Började dagen med att mamma ringde Yvonne (Peak Endurance) som jag beställt ny hjälm av, hon visste fortfarande inte när den ska komma och eftersom jag spräkte min i sommras när jag trilla av Chimal och fick hjärnskakning har jag varit i behov av en ny ett tag så jag avbeställde den och så bestämmde mamma och jag oss för att ta en tripp till marieberg på eftermiddagen för att inhandla en ny hjälm på hööks och leta vinterjacka åt mig:)


Så det blev frukost, hästarna och sedan hann jag städa lite i sadelkammaren innan det var dags för lunch efter det begav vi oss vid typ halv 2. Började med att inhandla hjälm sedan började sökandet efter en vinterjacka inne på marieberg vilket inte var en lätt uppgift men efter en massa provande och shoppande av diverse annat hittade jag även en snygg, bra och skön vinter jacka:D det blev även ett par tjockare tajts, långt linne, pyjamas byxor m.m


Hem till hästarna igen, jag red aldrig Chimal för det regnade och det avskyr han så han fick på sig ett täcke sedan var han nöjd:) Efter det hem till pappa, plugga lite och sedan en god natts sömn.


Idag blev det skolan, ingen simmning gjorde trotts allt 2km i måndags och så ska jag simma på fredag utan idag har jag varit hos pappa:) Pluggat och tittat på Vampire diaries snart ska jag åter hem till mamma & hästarna:D

 

Bild på hjälmen från Hööks hemsida, kommer en egen när jag tagit nån:)

Vad tror ni?

Av Stina - 19 oktober 2010 08:52

Ja idag blir det en vanlig dag här hemma, ska plugga, rida och städa i sadelkammaren. Men först ska jag äta frukost och titta till Helge och Chimal i stallet och ge dem lite mer mat, Mamma som gått upp tidigare har säkert redan gjort det men jag vill göra det själv ändå.


Så ja dagen får börja med att titta till hästarna, sedan frukost och så tänker jag dra igång:) Om vädret tillåter blir det nog lite barbacka dressyr på Chimal först eller kanske ska jobba honom lite vid handen? Hmmm, ja det får jag se hur det blir. Helge ska borstas och grejas med lite:) Sedan ska ju sadelkammaren städas så det går in lite mer saker i den... hehehe;) desutom är den jätte stökig, kanske kan ta en före efter bild vem vet:) Sedan ska det ju pluggas med förstås, blir en tajt vecka den här veckan eftersom vårat seminarium vi har varje måndag blivit flyttat til den här fredagen så nästa vecka måndag har vi inget, vilket betyder att det blev två seminarium den här veckan men nästa vecka desto lugnare med bara en föreläsning och ett förberedande semanarium:D

  Isabergsritten 2009, jag & Rezy andra från vänster.

Av Stina - 17 oktober 2010 10:16

I går var det arrangörsträff:) Det blev väldigt mycket diskussion runt den blivande tävlingsterminen men tillslut kom vi fram till en termin som skulle fungera:) Man vill ju inte att tävlingar ska krocka men flyttar man på dem krockar de med någon annan..... plus att de internationella tävlingarna inte är lätta att flytta på, suck men till slut så:D Men jag tycker den blev mycket bra och känner mig nöjd inför kommande år, vårat DM är inte fastslaget ännu men som det verkar just nu kommer min tävlingssäsong med hästarna bli bra, jag kommer ivarje fall kunna behålla Chimals kval, rida Lag SM om inte DM läggs så det krockar med dem och krockar inte DM kan jag även rida det på Chimal. Helge när han är bra från sin lilla hag skada och har besiktats (typ försäljnings besiktning men han ska bara vara här på foder) Kommer kunna novis kvala på bra tävlingar, hade gärna velat åka upp till härjedalen men efterson att det inte passade in blir det nog inte så vilket är synd eftersom att den banan verkligen är härlig.


Men nu ska jag ägna mig åt mina seminariefrågor så jag sedan kan rida Chimal idag:) Han har haft en liten vilovecka då jag behövde lite paus plus att det är första jakt veckan så det passade bra:) så nu är jag bra ridsugen.


Jo en liten sak till, nu har jag säkt till vårterminen på universitetet och det blir historia B plus att jag fått reda på betygen från PM:et och tentan från delkurs ett, det blev G på PM:et och nästan VG på tentan:D känner mig stolt över mig själv:D

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards