Stina Svensson

Alla inlägg under december 2010

Av Stina - 20 december 2010 17:58

Japp idag blev det lite ridning gjord, som de flesta andra dagar men men, Helge gick ungefär 5km med varierade gångarter och skötte sig riktigt bra nästan hela tiden, han lät mig till och med hoppa upp utan en massa tjafs efter att jag var tvungen att hoppa av:) Och han gick desutom att skritta uppsutten förbi den farliga skäcken för första gången och så kunde han skritta efter att han fått gallopera:D Så en riktigt bra tur och jag börjar se en liten ljusglimta i hans framtid;) + att han börjar bli en riktig lite gosegris:D Chimal däremot skulle gå ett dressyrpass vad det tänkt men eftersom paddoken har typ 1 meter snö så tog vi det på en plogad väg i skogen där det inte kommer några bilar men det gick inge vidare, han var helt övertänd och for över vägen när jag försökte göra samlad trav, och gallopfattningarna ska vi inte tala om:( Han var desutom super hård i munen så istället för att försöka bråka mig till ett någorlunda lyckat dressyrpass red jag skänkelvikningar över vägen i skritt ett tag och lite andra krumelurer, i skritt..... Så lite fick vi i varje fall ut:)


Nu ska jag återgå till seminariefrågorna tills i morgon sedan ska jag fortsätta med Harry Potter 1:D

Av Stina - 19 december 2010 19:46

Jag kör lite på samma tema som i förra inlägget då det inte finns någe nytt om hästarna... Själv har jag varit på Marieberg idag och handlat alla julklappar så nu är det klart:) Sen har jag så klart tittat på Finalen i handbolls EM där Sverige tog silver:D Woho!!! Och då inte ridit, en nyhet jag har från mitt liv är att jag fick godkänt på PM:et från delkurs 3, hämtade det häromdagen så det var skönt, väntar med spänning på resultatet från hemtentan som inte känndes bra:( I morgon blir det ridning av både Helge och Chimal, Helge ska få ut och springa i den mån han nu får gallopera och Chimal ska gå ett dressyr pass. Själv ska jag förbereda mig inför sista passet på universitetet på tisdag då det är seminarie på mordern tid från mellankrigstiden fram till typ 90talet, sedan är det stor PM skrivning över jul och nyår där jag ska skriva om Israel-Palestina konflikten och jag ser faktiskt fram emot det. Sen ska man väll förbereda sig inför vårterminen med historia B.


Men tillbaks till förra inläggets tema, kör på med lite mer vill ha saker som mycke av det bara kommer bli saker som jag skulle vilja ha men man kan ju alltid drömma:) Idag har jag som vanligt varit inne på distansritt.nu som är favohemsidan ever:) Älskar alla grejor Mia har och hon är underbar att handla av.... Kom ihåg det om ni ska köpa distans prylar någon gång, Mia är super!

   

Först är det en förslutningsbar ficka att ha viktiga papper i som vore perfekt för diverse, har funderat på se om jag har några liknande kvar sedan Rom, sånna där som man tar på flyplatserna till visa saker:) Sen är det ett träns med diverse borttagbara delar, ett lila till Helge skulle sita fint men så länge får han helt enkelt ha Miros gammla, det är mörkblått men funkar alldeles utmärkt:D Sedan är det fendrar till Chimals sadel som jag skulle vilja ha men de kostar så förbaskat mycket och det funkar ju utmärkt att rida med bilbälten i 12mil så de duger;) Efter det skulle jag vilja ha ett par till EZ-ride stigbyglar med bra stötdämpning till Helges sadel eftersom han fortfarande går med den mindre varianten och jag vill ha mer yta till fötterna. Svarta så klart.

       

Jag vill även ha en till sadeljordslop, bra att ha:) och ett par tyglar till Helge, de lila så klart;) Vill inte ha plast till honom utan i nylon då jag tycker de är smidigare och Helge är så känslig i munnen även när han har damp så jag tror inte man behöver lika bra grepp som på de tyglarna Chimal har. Kom precis på att jag kanske skulle fota hästarna och faktiskt visa vad jag har för utrustning... Vet i varje fall att jag har en trogen läsare som kommenterar, vilket jag är väldigt glad över:D 


Nej nu ska jag tvätta bort sminket och sedan greja lite och efter det blir det till att krypa till kojs:) (Föresten det har jag glömt säga, Chimal har fått en ny grej, eller jag rättare sagt, fick en julklapp i förskott som direkt gick till Chimal, ett nytt vintertäcke med avtagbar hals på!!! Både jag och Chimal är jätte nöjda, han verkligen njuter av den totala värmen;)

Av Stina - 18 december 2010 21:03

Surfade runt lite och tittade då in på ponnyprakt.se, älskar att titta runt lite där eftersom de alltid har roliga saker i roliga färger, speciellt ljusblått vilket kan vara svårt att få tag i:/ Men jag hittade i varje fall lite diverse som skulle vara kul att skaffa, nån gång i framtiden det vill säga.... Men titta kan man ju alltid:D

Till transporten, Transportskydd (i blått så klart) tyckte de var lite coola, sedan ett svansskydd med svanspåse till, jag avskyr när de lyckas smutsa ner svansen och är nytvättade så det här svansskyddet skulle passa mig perfa:)

    

Först ett par snygga stallskor i ljusblått, sedan en halsvärmare i fleece, jag flyser jätte lätt om halsen men avskyr att krongla med halsdukar så den skulle vara bra för mig. Sedan hittade jag ett snyggt bett, har ju bara vanligt bett på Chimal när jag rider dressyr men Helge skulle kunna ha det eftersom han har lila & ljus blått.

                

Sedan är det reflexer av olika slag som passar bra för denna årstid, benreflexer i ljusblått, en brösta med extra mycket reflexer på (finns i blått), fanns även massor av mer reflexer i blått:)


I varje fall lite saker som skulle vara kul och bra att ha:D

Av Stina - 17 december 2010 20:34

Till minne av


   Nortons Ceasar   


2004-2010



Ceasar har nu fårr sluta sina dagar efter en skada som inte ville ge sig.

Ceasar spenderade förra hösten, vintern och denna vår hemma hos oss här på Enebacken, jag älskade verkligen Ceasar men efter att han inte blivit bra från en skada som uppkommit efter Rönningeritten i år har han nu fått sluta sina dagar, han blev inte bara bättre utan under denna sommar och höst då han befunnit sig hos Helene har han desutom blivit värre trotts att både vi och Helen följt de rekomendationer som givits av veterinären. Anledningen till skadan vet vi ej då han blivit sämmre efter de behandlingar och undersökningar som gjorts efter att skadan uppkom, veterinärerna vet ej varför detta kom att bli då han borde blivit bra igen vilket var den första prognos vi fick på honom. Efter ett beslut om att Ceasar skulle vila hela sommaren innan han undersöktes igen så beslutades det att han skulle få åka hem till Helen och bli bättre där, förhoppningarna var att Helene själv skulle kunna ha honom som tävlings häst men det blev inte så.


Jag har saknat Ceasar extremt mycket från den dag han åkte härifrån och beskedet om att skadan blivit värre var hemsk, han finns nu inte kvar utan springer skadefri på de evigt gröna ängarna med sin far. Jag är extremt ledsen över att en så underbar häst behövt lämna oss, hans hjärta och kärlek till alla runt sig var stor och han älskade verkligen livet, mina tankar finns hos Helen och hennes familj som förlorat denna underbara familjemedlem och jag kommer alltid minnasNortons Ceasar som denunderbara, busiga, gulliga,

keliga lilla bebis han var.<3


   


Av Stina - 11 december 2010 09:10

Satt igår och planerade träningen inför säsongen 2011, har inte skrivit in allt på vilka dagar det blir vad, eller jo i 3veckor står det tydligt men efter det har jag ju inge schema än då jag tackade ja till Historia B igår:) Men i varje fall är det ganska skönt att få en översikt på vad som ska göras varje vecka fram till första tävlingen för både Helge och Chimal, förmodat att allt klaffar perfekt vilket det aldrig gör men det brukar i varje fall bli ungefär som jag tänkt mig:) Så planeringen är gjord veckovis fram till April när båda ska tävla, Helges träning är inte vidare hård utan ska fortsätta sättas igång ordentligt, om allt går som det ska får han gallopera nästa vecka:D Då tror jag han blir glad, sedan ska han konditionstränas men inte jätte hårt eftersom han varken ska gå långt eller hårt i början på säsongen utan mycket i träningen handlar om att han ska lära sig. Chimals träning däremot kommer dra igång på riktigt i Januari, just nu går han med tyngder, på asfaltsvägar och normala ridtuer för att börja träna bort extra hullet lite:) känner mig inte jätte stressad med honom heller eftersom han inte SKA prestera förrens i juli men om allt känns bra får han gå som det känns bra på första tävlingen som förhoppningsvis blir Vedemaritten 80km*CEI.


Ska väll sätta mig och göra ett träningsschema av planeringen ochså men så länge står allt i kalendern så jag har koll på när vad ska göras och liknande, funderar själv på att börja åka skidor i vinter.... Har inte gjort det på många år men nu börjar jag bli riktigt sugen och det är ju bra träning, tror faktiskt mitt knä skulle kunna klara det:D Men jag måste hitta ett par skidor först:D


Ska försöka bli bättre på uppdateringarna:) Men jag lovar inget.....

Av Stina - 2 december 2010 19:40

Ja, jag har faktiskt en ursäkt till att min uppdatering suuuger! Den heter universitetet och 2 vilda hästar:/ Det är fullt ös medvetslös då jag har 2 kompleteringar hänger över mig + en hemtenta som väntar i helgen:( Har varit borta från Uni 2ggr eftersom hovis skulle komma en måndag morgon så det var bara till att stanna hemma och det gjorde jag, men till nästa gång har jag bikat in hovis så det stämmer med mitt schema:D Sist var det mamma som bokade och det stämmde varken med hennes eller mitt:(Undra hur hon tänkte) Sedan har jag gått och blivit sjuk, feber, hals ont, kan inte sova fast jag är döds trött så jag måste masa iväg mig till örebro ändå:( men men så är det.


Sen är det ju även de 2 galningarna som går i hagen, som tur är roar de sig även med varandra, busar och lekar med en gren tillsammansXD Ja Helge är helt över tänd hela tiden när han får trava, lyfter frambenen upp till sin haka tror jag men han travar faktiskt för det mästa så det går framått:) Chimal är bara extremt pigg, kan ju inte klandra honom som precis fått komma igång och träna på riktigt, och så är jag ju då sjuk och kan inte rida på några dagar, utan orkar mig precis ut så jag kan göra det jag måste om inte mamma hinner med det just nu, hon har/är sjuk hon med men hennes värsta har gått över. Kunde ho   n inte väntat med att smitta mig till efter helgens hemtenta? Tycker faktiskt hon var lite taskig som inte tänkte på det;)

Älsklingarna<3

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards