Stina Svensson

Alla inlägg under mars 2012

Av Stina - 21 mars 2012 18:15

Japp, har varit lite blogg torka här så nu ska ni få en liten update. Kan börja med att jag under förra veckan insåg att min häst bara blir piggare och piggare! I lördags åkte vi till Camilla Kvarnström för en kurs med Ingela Brinkefelth, equiterapeut. Har använt henne till Chimal flera gånger men nu var det längesen, vi fick i varje fall lära oss hur man knner igenom hästarna, tittar på dem uppstälda och även i rörelse. Chimal var lite varm i ett bakben men jag insåg senare hemma vad det berodde på, han var fått som små sår i karleden vilket han brukar få när han teränar längre och hårdare, även under tävling. det är som små sprickor, han får det runtom men det är bara vänster bak som har ljus strumpa så därför är han känsligare där, han brukar kunna reagere med vrme i det benet första gången sprickorna kommer under en säsong. Skönt att ha det problemet löst, tvättade med tvål och vatten, klippte bort allt hovskägg för att göra det mer lättskött och sp på med helosan, samma gamla vanliga behandling och vips så var värmen borta dagen därpå. under kursen med Ingela lrde vi oss mycket mer och fick svar på frågor, tror jag ska ta ut Ingela till Chimal när jag har råd, Camilla och Sabina fundera ochså över det. Var trotts allt länge sedan Chimal blev igenomkollad av någon annan än Vet.


Red i tisdags igen efter att själv ha averkat 1km i polen i måndas, ridningen på tisdagen blev en sväng med tyngderna på asfalt för att få in mer av det i träningen. Idag har jag efter en tung och seg dag på jobbet, simmat en 1km, städat även hemma, varit ute till Chimal en sväng och lagt på honom varmare täcke för natten på han är nyrakat sedan i söndags, nu sitter jag här och så fort jag är klar med detta tänker jag inte göra nått mer idag för jag är JÄTTE trött!

Längtar till  tävling!  


Av Stina - 12 mars 2012 19:12

Tror jag lyckats fixa klart det sista inför kursen på onsdag, gjort klart häftena och grejat med pp, blir inte lika mycket som sist då de ska göra lite praktiska övningar. De ska pulsa och srpinga lite med Rezy, blir intressant har de otur är hon på dåligt humör då är hon inte kul att spring med:)

     

Av Stina - 12 mars 2012 04:30

Varit uppe i 30min redan, precis som varje vardag går jag upp klockan 4, underbara tidiga morgon eller hur....... Äter för tillfället frukost och funderar på vad som ska vara med i den här veckans träff på distanskursen, vi har dessutom den här månadens distanskafe här i morgon så det ska bli kul att träffa alla, problemet är att det kommer bli svårt att komma i säng ordentligt på 2dagar, känns surt att behöva gå och lägga sig tidigt när vi har distanscafe men det blir jobbigt att lägga sig sent både tisdag och onsdag och så ska jag upp vid 4 igen och jobba. Men men vi får se hur det går, man kan ju alltid sova på helgen om det är så eller hur?:)

Av Stina - 11 mars 2012 19:53

Jo det kan man definitivt säga, i går red jag dressyr på honom, höll på i 70min, vilket är längre än vad jag brukar tragla. jag brukar jobba igenom honom lite och sedan träna på det som måste tränas på och sedan ge mig innan han blir less och tjurig för jag ser igen mening med att få honon att tycka dressyren är tråkigt. Så gör jag i vanliga fall med Chimal, gör annorlunda med andra hästar beroende på hur de är att rida dressyr på. I varje fall så höll jag på längre än vanligt eftersom Chimal var på ett riktigt pissigt humör och tyckte han skulle bestämma..... Så när han inte tyckte som jag redan när vi började trava så började bockandet. Han var spänd som en fiol men efter en del avsaktningar och igångsättningar började han lyssna även om han fortarande var spänd och super på bettet. Ja jo rider ju även dressyr på vanlitg träns bett och utan martingal dessutom sedan något år tillbaks då han inte brukar slänga upp huvudet i paddoken speciellt ofta. Men sedan kom vi till galloppen och där kan vi definitivt prata om ren rodeo. Var någ nått bland det värsta jag varit med om i bockningsväg med Chimal. Det var bock språng på bock språng....... Efter 30min försök att kunna gallopera ett varv i paddoken utan nått gallopsprång, inga försök till att sticka och att huvudet inte var rakt upp i luften, man kan ju säga att han vet hur man utnyttjar det faktum att jag inte har nån martingal på, jäkla häst.....;) Men efter ungefär 30min och en del fattningar började han lyssna lite i gallopen med, det enda possitiva med hans överskotts energi är att när han väl koncentrerar sig och lyssnar går han otroligt bra, så tillslut lyssnade han någorlunda och då gick jag ner i trav igen och försökte uppnå lite avslappning och bättre blev det i varje fall. Men vid nästa dressyr pass blir det nog en martingal som undantag.


Idag var han även lika pigg men tack och lov stod det inte dressyr på schemat igen utan lite intervall träning, nog för att det kan vara jobbigt med en galen häst men det kan ju vara så jäkla kul med, han låg på, rulla ihop sig, gallopera på stället, i sidled, och vända när vi kommit ner för backen igen var riktigt spännande, han var precis överallt och när vi väll vänt tog han första bästa gallop.... Helt okej förutom när han tar fel för då måste jag lyckas bryta av, ta ny, förhoppningsvis rätt och då är han totalt galen så när det väl blivit rätt gallop så bara skjuter han iväg och blir super stark och detta på ett pessoabett och martingal, suck..... Men pulsvärdena var jätte bra och det är alltid kul:D


Totalt sett har Chimal varit ett litet monster i helgen men gud vad kul det är med en så pigg häst så han inte vet var han ska ta vägen, och så fort jag hoppar av somnar han brevid mig och står snällt still där så länge jag vill. Väll dresserad distans häst det där. När ryttaren inte är på finns det bara en sak att göra, SÄNKA pulsen och nog är han bra på det.


Ja det blev ett inlägg med mycket text...... Nu står han iaf inne som sällskap till nya hästen i stallet som mamma köpt. Ett halvblod vid namn Nicolina (inte säker på hur det stavas) mamma ska ha henne till lektioner, nej nu ska jag nog gå och lägga mig, ska ju upp 4 imorrn, det ju måndag!

Av Stina - 5 mars 2012 20:07

       

Klättring på vad som var bästa klätterstället innan de averkade skogen, men nu finns det istället massor att lyfta på fötterna för och LITE klättring kvar så det duger, har ju hittat nya stigar att klättra på:)

Av Stina - 3 mars 2012 10:07

Jag red Chimal, förra veckan hade han lite vilo vecka inna  jag skulle börja med hans ordentliga träning och den här veckan har jag varit på himla förkyld med feber och hela fadderullan att jag bara jobbade i måndags..... Men idag ska jag ut en lugn liten sväng på min lilla prins, blir en trevlig tur med lite skogstigar i solen. HAr föresten btt ut hans vinter täcke som han haft dygnet runt i några månader mot ett fodrat regn täcke då jag tycker det är för varmt för ett regn täcke. För tillfället sitter jag och väntar på att mobilen ska laddas tillräckligt mycket för att jag ska kunna sticka ut och rida men under tiden ska jag nog passa på att städa ordentligt på mitt rum då det verkligen behövs. Ska försöka ta lite bilder under ridturen idag så det blir lite nya färska bilder här på bloggen.

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards