Stina Svensson

Alla inlägg under oktober 2012

Av Stina - 31 oktober 2012 13:21

Seminariumet idag gick bra vilket känns skönt, nu väntar reslutat från tentan så småningom och PM skrivande. Ska dra upp till stallet och rida minst en häst kanske två, ska försöka ta lite bilder ochså så det kan komma upp lite nya på bloggen, kanske skulle löslongera Chimal det var ganska länge sedan. Kungen ska i varje fall få ett lättare pass med markarbete, jobbar på med honom, fattningarna går bara bättre och bättre så ska fortsätta jobba på dem tills även galloppen kan bli bärigare och lugnare. Nej nu måste jag dra, har även en 300 sidor lång artikel jag behöver tag i och komma så långt som möjligt i tills i morgon!

Av Stina - 30 oktober 2012 21:44

I form av IKEA m.m tillsammans med pappa och Viktor(bror). Har inhandlat lite diverse men ingen ridvinterjacka vilket jag verkligen behöver så är tyvärr fortfarande på jakt efter en, några förslag? Har i varje fall inhandlat grejer till mitt rum, Chimal, bilen och lite annat smått och gott, dock inga kläder eller liknande då jag antagligen ska på shoppingrunda med Rebecca nästa vecka. Efter att all handling var klar och jag hade ätit drog jag upp till stallet för ridning + mockning, hästarna fick stå inne inatt så var tvungen att mocka efter Chimal och Kungen, kan säga att Kungen är en riktig gris. Chimals box var som vanligt inte så tillrörd förutom att en del av maten låg utspridd i boxen, han har en tendens att gräva i sin hö hög och äta i mitten av den, översta lagret läger han i boxen blandat med spånet och det som ligger mot boxgolvet äter han inte för det har ju legat direkt mot golvet. Han är lite bortskämd och fin i kanten min häst, suck! Får nog ta och hänga upp hans hönät han hade i boxen förra vintern för att inte kunna skita ner så mycket.


Red i varje fall Chimal idag och kan säga att han gått upp lite i vikt, yes! Ridningen gick bra om man bortser från min lilla miss i utrustning, red med det nya tränset idag, red alltså ut i engelsk sadel, ingen martingal och vanligt träns bett, inte smart..... Chimal har inte travat på typ två veckor så förutom att hans steg var otroligt piggt och luftigt kan man ju säga att galloppen var allt annat än rolig, den var hoppig, bockig och han försökte slänga av mig ett antal gånger när jag desperat höll ett fast tag om tyglarna i vetskapen om att han vid första bästa chans skulle köra upp huvudet och sticka! Vid dessa tillfällen kommer jag (försent) ihåg varför han ska ha martingal och pessoabett eller hackamore i skogen. Chimal tror envist att han fortfarande är en tävlingshäst, undra hur många år det kommer ta innan han inser att han inte är det. Han var i varje fall nöjd efter ridturen och jag överlevde efter att varit påväg av ett par gånger. Kanske skulle rida barbacka nästa gång;)

 

Av Stina - 29 oktober 2012 20:36

Sitter och tittar på gamla bilder och drömer mig tillbaks, inser att jag inte alltid uppskattat mitt liv så mycket som jag borde gjort. Fastnar framförallt på bilder av mig själv där jag väger mycket mindre än jag gör idag, dags att ta tag i det! Har helt släppt min viktkontroll senaste åren och ja det har ju inte direkt blivit bättre om vi säger så, vet med mig att våren 2010 gick jag ner 5kilo inför tävlingssäsongen men har gått upp dem + lite till igen. Har mer kilon som ska bort nu om vi säger så, kommer väl aldrig nå upp till den kropp jag hade i slutet på 9:an (ex antal år sedan) men man kan ju alltid försöka komma så nära som möjligt. Så nu är det dags att ta tag i saker och ting. Sluta med onyttigheter, förnya gymmkortet och börja träna regelbundet och de dagar jag inte rider ska jag ut och gå tills tillräkligt många kilon är borta så jag kan börja springa, avskyr det men jag behöver det. Så anledningen till att jag känner att jag behöver få ut detta på bloggen och dela det med er är för att nu vet andra förutom mig att jag bestämt mig för att gå ner i vikt vilket innebär att det blir ännu jobbigare att misslyckas så nu kör vi. Börjar helt enkelt med att stryka godis och liknande och börja motionera. Nu när jag rider två hästar regelbundet igen behöver jag bättre kondis, även om jag inte blir trött så är ju målet att rida lite längre sträkor på Kungen, så fettet ska minskas och kondisen ökas!


Idag!

   

2011 tror jag

 

Skolavslutning i 9:an 2007, kommer kanske aldrig nå dit men man kan ju alltid sattsa hårt!

Av Stina - 29 oktober 2012 13:44

Vissa dagar känns helt enkelt bara väldigt bra, vaknade nån minut innan klockan ringde i morse så jag slapp väckas av den. Har haft en trevlig förmiddag på skolan med klasskompisar och for sedan vidare till hööks där jag passade på att köpa ett nytt träns jag tittat på ett par gånger nu när de hade 15% på dem. Tränset kostar från början 729:- vilket jag tycker är mycket för ett läderträns men jag tycker det är väldigt snyggt, så jag bestämmde mig för att det var värt de! Så nytt träns med matchande tyglar. En ny sadeljord till Chimals Star Trekk då hans är väldigt sliten (en likadan som innan), och lite annat smått och gott.


Måste bara säga att vissa människor gör verkligen mina dagar lätta och roliga så jag är väldigt tacksam för de människor jag omger mig med! Nu ska jag äta lite sedan återgå till dagens göror och hoppas den fortsätter vara bra!

     

Av Stina - 29 oktober 2012 07:29

Har det kommit under natten, usch! Jag tycker verkligen inte om vintern, hösten är överkomlig om det är fint väder men vintern NEJ! Som tur var satte pappa och jag på vinterdäck på bilen igår så nu har jag iaf dubbdäck på så lite säkert är det ju ialla fall. Nej nu ska jag äta frukost och sedan dra iväg till universitet.

Av Stina - 28 oktober 2012 19:43

Idag hade vi i Nerikes Distansryttarklubb klubbmästerskap hos fam. Boberg i Åsbro. Som jag skrivit tidigare så åkte jag dit med Kungen och mina förhoppningar var att ta mig runt levande men det gick så mycket bättre! Kungen skötte sig prima, fick några få utbrott ute på banan men förutom det gick allt prima, han travade lugnt ovh fint. Även efter gallopperna lugnade han snabbt ner sig igen och återgick till avslappnad trav. Målet var att rida runt på 12.2km/h för oss, fick efteråt reda på att slingan var 12,5km och vi ried 3min för sakta. Är så nöjd med att nästan lyckats träffa tiden och ovanpå det kom vi även 3:a! Hade varit kul att försvara guldet från förra året men en 3:e plats var mycket bättre än vad jag hoppats på efter att ha ridit honom i 1,5 månader.


Förutom KM har min helg efter tentan i fredags som KAN vara godkänd om jag har lite tur varit rolig. Fredag kväll tog jag det lugnt hemma och njöt av att inte behöva plugga till tentan. I går (lördag) åkte jag och syrran till Laxå och hade lite Halloween firande med Jennie och Juha vilket var väldigt trevligt, självklart klädde vi ut oss, jag var vampyr!


Nu lite bilder från helgen!

     

Prisutdelning, lägg märke till allas matchande NDRK mössor!

  

3:e plats med fina Kungen

        

Av Stina - 25 oktober 2012 19:41

Idag har varit en givande dag på universitet, har suttit med min studiegrupp i ett antal timmar och försökt reda ut begrepp och sammanhang rörande epidemiologi, statistik, forskningsprocess, forskningsetik m.m inför tentan i morgon kvart över 8! Så nu sitter jag kvällen innan och hoppas på att jag ska lyckas klämma in tillräkligt mycket för att möjligtvis på något övernaturligt sätt på godkänt på tentan, bara att hoppas på flyt och väldigt mycket tur i morgon. Nervositeten har inte kommit än, kanske för att jag är säker på underkänt vem vet, om den inte kommit i morgon skulle jag nog tro att den kommer när jag plockar upp Rebecca (klasskompis) kvart i 8 då jag är ganska säker på att hon kommer ha mer eller minre panik. Men men, får helt enkelt fortsätta sista minuten plugga tills i morgon, ska försöka hålla mig pigg så länge som går sedan upp tidigt och läsa anteckningar.


Wish me luck!


Alla förutom två från studiegruppen vid en utav våra pluggtillfällen (dock inte idag)  

 

BTW på söndag är det två veckor sedan jag klippte av mig håret

och färgade mörkt, är fortfarande jätte nöjd! 

Av Stina - 25 oktober 2012 07:52

Hittat ny serie att titta på, jag tittar inte mycket på tv förutom om det är speedway på tv i princip men tycker dock om att folja serier över datorn. För de som följer bloggen har det nog inte gått att missa favoserien nummer 1, The Vampire Diaries & antagligen inte 2:an heller, True Blood. Finns några till jag följer som Pretty Little Liars osv. Det som är bra är att deras säsonger inte sänds samtidigt så jag kan följa dem i perioder och nu har jag som sagt hittat en ny favo! Awkward har redan 2 säsonger så jag har 2 hela säsonger framför mig innan jag måste börja se ett avsnitt i veckan! Nu ska jag äta frukost och sedan ska jag dra iväg till uni!


 

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards