Stina Svensson

Alla inlägg under maj 2013

Av Stina - 25 maj 2013 21:09

Har vi i Nerikes Distansryttarklubb idag avverkat, det blev en riktigt lyckad tävling med tävlingsklass på Finnerödja hembyggdsgård för första gången. Tror det mesta under dagen gick riktigt bra och folk verkade i allmänhet väldigt nöjda med tävlingen och det är alltid kul. Två av mina kompisar som jag fick att börja rida distans förra året red idag sin första tävlingsklass på sina hästar och blev godkända så ett extra grattis till dem! Tyvärr var det en tjej som strax efter start trillade av och slog i huvudet, hon fick så småningom åka iväg med ambulans men det var som tur var "bara" (kunde gått värre) en lätt hjärnskakning och skrubbsår. För mig som för första gången var en röd västad funktionär gick det riktigt bra om jag får säga det själv, jag tyckte i varje fall det känndes bra och kul att vara veterinärgrindsansvarig och veterinärerna sa även de att de tyckte jag hade skött det bra så nu kommer jag antagligen även vara veterinärgrindsansvarig på Laxåritten på Laxå flygfält ochså, då vi även ska ha en nationell 120km. Hoppas det går bra även då!


Hann tyvärr inte med att ta några bilder förutom en, den är från strax innan förbesiktningen drar igång, lugnet innan stormen. I morgon blir det i varjefall Marieberg, stan och shopping för hela slanten med stora syster!

  Vetrinärgrinden, med de två veterinärerna och mamma, ca: 7.00

Av Stina - 23 maj 2013 19:51

Ja det här inlägget får handla om lite diverse, har inte riktigt hunnit med att blogga ordentligt, därför får ni nu en fin liten blandning! Först och främst har jag nu haft sista delen av projektplanen idag, vi har examinerande saminarium idag och i morgon men jag har gjort min opponering och min respondering så i morgon behöver jag bara lyssna, sedan vänta in betyg och hoppas på att jag inte behöver kompletera så jag endast har sista arbetet kvar som startar på måndag. Sen kan jag säga att min gamla chef på miljöteamet ringde i tisdags och jag har sommarjobb!!!!! Känns otroligt skönt så jag får in lite pengar i sommar, hon har inte gett några datum än utan ville bara meddela att jag komemr få jobba men det verkar som att jag kommer ha nästan heltid åtminstonde hela juli! Det innebär desutom att jag kommer hinna få ha lite sommarlov i juni.


Förutom det da, för 300:- av mina födelsedags pengar har jag köpt nya filmer, The Hobbit, Thor, Iron Man 1 & 2 men 1:an har inte kommit än.... Den ska komma snart.


 

Thor, The Hobbit och Iron Man 2

 

När vi hade paus under seminariet idag kom det förbi en kvinna och fråga om vi ville ha gratis

"högtalare/mobil ställ" till iphones, så alla fick var sitt!

 

Jag utlovade ju förresten en bild på min och Rickies poster som står på

övervåningen i prisma entren och här är den!

       

Lite avslutande bilder från löslongeringen av Chimal igår!

Av Stina - 21 maj 2013 14:58

    

Av Stina - 20 maj 2013 20:00

Vill bara göra er uppmärksamma på att bloggen har bytt adress från distansstina.bloggplatsen.se till stinamsvensson.bloggplatsen.se det går även att komma till den om man skriver teamharmoni.bloggplatsen.se då det var namnet på den under flera år. Men om ni skriver distansstina.bloggplatsen.se kommer ni inte komma hit! Så se till så ni har rätt adress så ni fortsätter hitta hit!


stinamsvensson.bloggplatsen.se

 

Idag har jag i varje fall ridit ett barbacka dressyrpass på Chimal, han har för första gången på tre veckor fått trava och galoppera. Anledningen till att vi bara skrittat ett tag är på grund av att han hade en muskel på baken som var hård för några veckor sedan men den har varit bra ett tag nu så nu får det återgå till den vanliga ridningen. Dock jobbar jag mycket med min sits nu så det är endast barbacka ridning som gäller. Jag började i varje fall passet att rida utan tyglar i skritt, trav och galopp vilket gick jätte bra. Han gjorde ökningar och avsaktningar jätte fint men vi behöver dock träna på svängandet. Sedan tittade mamma en stund när jag satt på tyglar och hjälpte mig lite, det är så otroligt skönt att ha tillgång till en centrerad ridnings instruktör! Chimal var lite små seg så mamma hjälpte mig med vad som behövde göras för att han skulle gå fram mer, två justeringar och woila! Han gick fram jätte fint. Ridningen känndes i varje fall toppen, mamma sa att det såg jätte fint ut, jag var följsam och i balans hela tiden vilket var det de kändes som. Har saknat det den senaste tiden men idag funkade allt igen, jag var avslappnad och följsam vilket även Chimal var.

 

   

 

Är det inte mysigt när man rider barbacka och hästen svättas så du blir blöt i rumpan..... Nej det skulle ja inte säga men jag kan i varje fall se att jag sutit rakt hela tiden och lagt lika mycket tyngd på båda sidor av hästen!

Av Stina - 20 maj 2013 12:46

Ja då var det slut på plugglugnet som varit i helgen, som varit riktigt bra desutom. I fredags hade vi examinerande poster seminarium på ett litet arbete vi gjort 2-3 personer tillsammans, det var bara på 2 poäng så inte direkt stort. Vi har haft en och en halv vecka på oss att förbereda oss, faktan och få en poster upptryckt. Jag ska ta kort på den någon dag så ni får se den. Om det finns någon som har vägarna förbi Örebro Universitet kan ni titta på den där för hela klassens postrar finns på övervåningen i Prisma entren. Våran handlar om vad Läkare Utan Gränser gör mot HIV och AIDS i Sydafrika. Allt gick i varje fall bra och jag har redan fått in de två godkända poängen.


Sen blev det födelsedagsfirande hemma hos mamma som jag fick pesentkort på hööks av. Det har än så länge resulterat i ett par nya oskodda ridbyxor vilket var välbehövligt. På lördagen blev det stallet ett par timmar som ni redan vet, GP speedway mellan 7 och steax efter 9, gick inge bra för varken svenskarna där jag hejjer på Antonio Lindbäck eller Emil Sayfodinov som jag även hejar på (båda kör för indianerna i sveriges elitserien). Eller tja man kan väl inte säga att det gick dåligt för Sayfodinov, han körde fram till final heatet in flest poäng under kvällen, vann  alla förutom ett heat där han kom tvåa, men i finalheatet så körde han in i tejpen (tjuvstartade) vilket innebar att han blev utesluten. Sen blev det i varje fall Euroviosion vilket jag måste säga var väldigt bra arangerat. Igår blev det mer firande av mig efter stallet hemma hos pappa då även farmor var med. Jag fick pengar, två nya säsonger av Lost på DVD (säsong 4 & 5) och så är det en bok påväg till mig som inte hunnit komma än. Och inte vilken bok som helst heller utan den nya och sista Southern Vampire Stories boken! Har inte varit sugen på att fira mer än med familjen den här födelsedagen då min farfar nyss dött och ja, man kan ju knappast säga att jag varit speciellt sugen på att fra födelsedag över lag på grund av det. Det blev det såklart hockey på kvällen där det resulterade i VM Guld för Sverige ochså!


Nu ska jag återgå till pluggandet och planerandet inför opponeringarna på torsdag. Jag avskyr opponering!

Och jag vet att jag är en riktig vampyr nörd som älskar både The Vampire Diaries, True Blood och böckerna serien är baserade på, men jag är en STOLT NÖRD! (Men jag är absolut inget twilight fan) 

Av Stina - 19 maj 2013 01:28

Har städat lite i sadelkammaren idag igen, mycket som behöver rensas därinne! Förutom städningen har det blivit en mysig barbacka tur med Chimal, GP speedway och Eurovision songcontest. Så en riktigt bra dag måste jag få säga!

Av Stina - 17 maj 2013 06:05

...... För idag är det min födelsedag!

Japp idag fyller jag hela 22år! Måste säga att jag har blivit riktigt gammal, men så är det. Dagen ska i varje fall spenderas i skolan med examinerande seminarium innan det blir födelsedagsfirande hemma hos mamma!


 

Bilden är ifrån min och Chmimals första riktiga distanstävling. 50km tävlingsklass. På bilden är Rezy som gick 80km med sin groom, sen ser man lite av mamma, efter det lite av mig, min groom och Chimal som gick 50km. Bosse och Miro var där och red 120km ochså men de hade redan startat här!

Av Stina - 16 maj 2013 12:23

Har gott igenom mammas externa hårddisk för att se om det finns några bilder jag ville ha och om det gjorde! Hittade alla gamla tävlingsbilder, massor av gamla häst bilder, hittade tyvärr en massa gamla bilder på mig med:/ I varje fall så blir det nu en bildbomb med lite diverse gamla bilder!


 

Målgång, Lilla Vasaritten 80km med Chimal 2008

  

Min första tävling någonsin med Reyziann, 80km Lag SM på Rökulla 2006

    

Klubb hopptävling med Reyziann på Örsta (tror jag)

       

Alexandra Cronqvist, jag och Staffan Strandbergs dotter på YR läger

 

YR läger med Chimal

 

Elit läger med Chimal i Sveg 2008

Ridläger med Reyziann 2008

         

Jag på fjordingen Rasmus, här är det gymkahna på ett ridläger

 

Yvonne på bänken och jag och Freja på marken, man blir trött på ridläger!

 

         

Jag och Chimal när jag bara haft honom några månader

                         

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards