Stina Svensson

Alla inlägg under oktober 2013

Av Stina - 31 oktober 2013 17:13

Gårdagens ridning blev 2mil med Kungen som gick minst lika bra som när jag red 1,5mil för några veckor sedan, toppen! Han traskade på i lugn trav upp för några av mina rejälare träningsbakar och fortsatte sedan hela rundan i en lugn och fin takt. Vi lyckades till och med ta en galoppfattning på slapp tygel för första gången någonsin, det är inte dåligt det! Detta innebär att så länge allt är bra med Kungen de närmsta dagarna så blir det klubbmästerskap mellan 2-3mil den 9 november, det skulle vara riktigt kul att kunna vara med. Det enda tråkiga var att under hela förmiddagen när jag satt hemma och plugga var det fint väder men så fort jag gjort i ordning Kungen och gick ut för att hoppa upp började det regna. Sedan spöregnade det hela ridturen tills jag kom hem två timmar senare, då blev det genast uppehåll. Jag kan ju säga att blöt, det var jag definitivt. Kungen verkade däremot inte ha något emot regnet.


 

Kungen, fint svettig och blöt efter ridningen.


Idag åkte jag och mamma ut till ridhuset med Chimal och Rezy för lite dressyr. Chimal gick inte ett dugg bra, han var riktigt loj och hade definitivt ingen lust att lyssna, och absolut inte jobba. Men efter en del traglande lyckades jag få honom att jobba en stund i varje fall, blev dock en del bockning från Chimals sida men så är det ibland. Jag blir så himla trött när det inte går någe bra. Senaste dressyrpasset hemma gick han så himla bra trotts att det var lerigt och dant i paddoken så nu när vi skulle till ridhuset såg jag riktigt fram emot det. Och inte nog med att ridingen inte gick någe bra, Chimal har fått för sig att börja bråka vid urlastningen, han total slänger sig mot bakbommen om och om igen, vet inte vad det tagit åt honom.... Så nu är det ju helt enkelt bara att börja köra lite mer igen så vi kan träna urlastning!


 

Två små söta arbaber påväg hem från ridhuset!

Av Stina - 28 oktober 2013 09:59

Har relativt nyligen kommit upp ur sängen och hunnit packa upp från helgen. Nu blir det därför en snabb genomgång av en toppen helg med Sandra!

Först på fredagen när jag kom till Karlshamn så åkte vi till Börjes Tingsryd, vilket jag redan berättat men för sakens skull kommer det bu igen. Sedan fixade vi i stallet där Sandra har sin häst och åkte därefter en sväng till de nationella hopptävligarna som var i Karlshamn i helgen. Efter det åkte och och släppte in hästarna i stallet och hem igen. Lördagen spenderades med en massa shopping, speciellt från min sida. Vi passade även på att äta en jätte hos Kina buffé. På kvällenfick jag följa med Sandra på middag hos lite familje vänner villervalla väldigt trevligt. Söndagen blev lite lugnare än tidigare dagar då vi till ett tag innan jag skulle hem satt och kolla på helgens högsta klasser i hoppningen vilket sträckte sig upp till 150cm. Det är bra jäkla högt men det var riktigt kul. Sedan var det dags för mig att åka hem! Som vanligt alldeles för kort tid att umgås med Sandra men här som vanligt varit jätte kul!

Nu blir det lite bilder på helgens inköp:

Blev inte jätte mycket hästsaker, den gula borsten är till Helen/Kungem och den rosa hovkratsen till mamma dessutom.

Passade på att köpa isadora grejer jag var i behov av då lindex hade 20% på dem.

En ny mössa till vardags från stadium autlet.

Och självklart kom jag hem med två nya filmer. Flicka är den bästa hästfilm jag sett så den är definitivt värd att se!

Ja det summerar nog helgen någorlunda bra!

Av Stina - 27 oktober 2013 00:03

Har varit på stan med Sandra och handlat lite diverse idag, som tex kläder, smycket, häst saker med mera. När vi kom upp på stan så avslutade Eric Saade ett uppträdande på torget och jäklar vad alla fjortisar skrek. Men jag kan ju säga att det var tur att vi gick raka vägen in på restaurangen där vi käkade en jätte god Kina buffé, för några minuter efter att vi kommit dit välde det in massor med folk som det inte fanns några platser till. Kan även säga att jag provade på suschi, vilket jag visserligen gjort förr men den här gången tyckte jag faktiskt att det var gott! Nej nu ska jag sova, ska ju upp i morgon igen då det blir till att titta på hopptävlingar innan jag åter igen ska bege mig hem till Närke!

Blir helt enkelt en mat bild så får ni se inköpen när jag kommer hem!

Av Stina - 26 oktober 2013 10:56

Igår när jag kommit fram till Karlshamn och Sandra så åkte vi i väg till Börjes. Jag har aldrig varit där så det var kul, köpte inte direkt någonting, bara lite små saker. Mer om det när jag är hemma igen. Sedan var vi iväg till stallet där Sandra har sin häst, hälsade lite på den. Vi hann även med en tur till en nationell hopptävling som pågår i helgen. Vi ska dit på söndag också då det är lite högre klasser. Så han med en del igår och nu ska vi snart iväg upp på stan och handla lite!

Av Stina - 25 oktober 2013 07:54

Sitter i Mjölby och väntar på att nästa tåg till Hässleholm ska komma, det är tyvärr 20min sent.... Hoppas bara inte det blir ännu senare.

Hallsbergs station klockan halv 7 på morgonen.

Av Stina - 24 oktober 2013 22:55

Ja det blev det idag, efter att hästarna blivit omskodda idag så fick både Chimal och Kungen gå varsit dressyr pass. Båda två gick riktigt bra! Hur ofta händer det att två pass efter varandra blir bra? Var ingen speciell ridning med något av passen egentligen utan samma gamla vanliga. Det bästa med båda passen var i varje fall galoppen, Chimal fick en jätte rund och fin galop. Och Kungen drog till med en näst intill perfekt fattning, den var jätte samlad, lagn och avslappnad. Jag behövde inte ens hålla i honom i handen, helt otroligt!

Vackra Chimal!

Nej nu måste jag sova, ska upp halv fem i morgon då mitt tåg mot Karlshamn och Sandra går kvart i 7! Ska bli så kul i helgen!

Av Stina - 24 oktober 2013 07:00

Idag fyller väldens bästa mamma år! För er som inte vet är det hemma hos mamma jag har min häst då hon såklart också håller på med hästar, har själv tävlat distans i flera år och sedan har hon varit med mig när jag farit runt med hästarna i hela Sverige på tävlingar. Så är hon ju så klart också instruktör i centrerad ridning!


 

Av Stina - 23 oktober 2013 11:00

Nu i bloggtorkan har jag letat fram ett inlägg som jag aldrig publicerat tidigare av någon anledning, dock fortfarande aktuellt så nu kommer det!


Vad har min drömdistanshäst, vad komer jag söka efter när det är dags att leta häst igen. Ja det jag själv har att utgå ifrån iform av possitiva och negativa drag hos hästar när det kommer till träning och tävling av distanshästar baseras mycket på de 3 hästar jag själv tränat mest. Även om jag haft flera hästar och tävlat fler hästar än så baseras mycket av det jag söker eller vill undvika hos hästar på Chimal, Reyziann och Nortons Ceasar. Varför Ceasar kan man ju undra, honom red jag ju bara på en tävling, visst men jag tränade honom i ett halvår och personligen tycker jag att man om man vill och arbetar mycket på det kan läsa känna en häst relativt bra under den tiden.


Självklart vill jag ju att min framtida distanshäst ska ha de drag hos Chimal jag ansett varit de bästa med honom när det kommer till tävling. Vilka är: Hans låga puls och att han är väldigt snabbpulsad, att han är otroligt envis vilket i vissa sammanhang varit negativt men det possitiva i den egenskapen väger över, att han trotts att det är tråkigt har fortsatt gå och att han utan problem kan gå flera mil själv med mig som det enda sällskapet och så klart grommarna en snabbis lite då och då. Jag har ridit 80km ensam på Chimal i 12km/h, det blir ganska lång tid själv och han tyckte inte det var tråkigt förens sista slingan och det märktes inte mycket. Men den bästa egenskapen hos Chimal jag som ryttare haft mest glädje av är hans galopp, den är helt underbart mjuk och perfekt. Nog för att Chimal endast har en växel i både skritt och trav, långsam men i galoppen har han 10, vilka sträker sig från typ 15km/h till vet jag faktiskt inte men jag tror jag kommit upp i 57km/h i uppförbake en gång och då drev jag inte.... När det kommer till Reyziann finns det faktiskt inte mycket som gjort henne till en bra distanshäst, inte för att vara taskig men Rezy var aldrig någon bra distanshäst, hon var svår pulsad, stressad, dålig galopp och vägrade gå när hon tyckte det var trist men en sak som var otroligt bra med henne var hennes trav, han hade en väldigt effektiv trav. Ceasar hade några av de saker jag alltid saknat hos Chimal, vilket var storleken, Ceasar var riktigt hög och hade enligt mig en väldigt trevlig kroppsställning, han älskade mat och drack alltid ordentligt vilket Chimal aldrig gjort och han var väldigt lätt att hitta sadel till.


Så tillsammans skulle dessa olika drag ge vad jag tycker är den perfekta distanshästen, sen vet man ju aldrig om det skulle kunna gå att få allt det tillsammans, men önska kan man ju;)

      

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards