Stina Svensson

Alla inlägg under december 2013

Av Stina - 31 december 2013 16:09

När jag var ute och red på Kungen förut idag kom jag att tänka på en sak, precis på dagen, 31 december, nyårsafton för fyra år sedan när jag hade Ceasar var mamma och jag ute och red och min syster tog några kort på oss. Jag minns den här dagen väldigt bra, jag vet inte precis varför men jag tror det var en sån dag bara, man minns den av någon konstig anledningen. Poängen är att det denna dag för exakt fyra år sedan såg ut så här:

     

Det var 30 minus ute, strålande sol och ungefär en meter snö. Det var verkligen jätte fint, och jag saknar det faktiskt lite, det finns något otroligt mysigt över den sortens kyla även om den för det mesta är jätte jobbig. Idag tog jag den här bilden när jag hade backtränat Kungen:

    

Det var över 5 plusgrader ute, molningt och inte ett spår utav snö. Samma dag, samma datum men fyra år emellan. Det är svårt att tro att det kan vara så stor skillnad på en nyårsafton.

Av Stina - 31 december 2013 10:10

Av Stina - 30 december 2013 17:24

Precis när jag skulle hoppa upp på Chimal idag för att rida dressyr kom Evelinn förbi på sin ponny RB (Evelinn har en blogg där hon skriver om Sin ponny och deras Dressyr träning och tävling som är jätte bra, enewe.blogg.se). Istället för att rida dressyr på en gång skrittade jag ut med henne och det var jätte kul , väl hemma igen red jag ett kortare dressyrpass. Det gick riktigt bra, Chimal var samlad, lyssnade fint och använde energin på rätt sätt. Vi fick till riktigt bra galopp arbete, små volter och massor med fattningar som gick riktigt bra. På slutet blev han lite trött och desvärre lite seg men förutom det gick det prima! Jag red inte Kungen idag då Helene skrittarbetade honom igår så då rider jag honom i morgon istället. Nu ska jag iväg och handla för jag och Eleonora ska ha filmkväll!

 

Bild från en intervallträning för några år sedan i januari,

tror ni det kommer komma någon snö som ligger kvar i år?

Av Stina - 30 december 2013 11:11

Tog lite bilder när jag var ute och gick förut.

               

Av Stina - 30 december 2013 09:45

Rom, sommaren 2010


          

   

Av Stina - 29 december 2013 18:30

Red en CR var 2004 på min dåvarande New Forest ponny Pysen, den var 40km lång på Markebäcksritten. Vi, de fyra som red ihop red runt de 40km på strax över 9km/h. Tyvärr har jag ingen bild från denna tävling men jag har andra på den söta lilla D-ponnyn Pysen jag red.

          

      Pysen i hagen

 

Första gången jag red en tävlingsklass var 2006, Nybyggetritten 50km tillsammans med Chimal. Jag var väldigt nervös då varken mamma eller Bosse var med mig som groomar eftersom de själva tävlade 120km och 80km den dagen med Rezyiann och Miro. Men jag hade annan hjälp på plats och allt gick prima! Vi kom godkända runt på starx under 12km/h.

 

På bilden vid Chimal ser ni mig och Ida Karlsson som groomade åt mig under dagen, till hjälp hade jag även landslagsledare Eva Borg som kom förbi flera gånger under dagen för att se hur det gick.


Min första 80km tävling och även mitt första lag SM genomförde jag även det 2006 på Rökullaritten tillsammans med Reyziann. I laget red Jag/Reyziann, Bosse/Miro och Ebba Boberg/Patos. Vårat lag kom på 7:e plats om jag inte minns fel. Även här blev jag godkänd på starx under 12km/h.

 

Jag och Reyziann, Rökullaritten 2006 80km Lag SM

 

Min nästa första gång, är när jag för första gången åkte med utomlands på ett stort mästerskap och fick grooma. Mamma, Bosse, Ebba Boberg och jag åkte bil ner till Tjeckien och 2006 års YR-EM. Vi var där ett par dagar, jag lärde mig massor och på tävlingsdagen fick jag besikta Liza Sundbergs häst Kristall i alla besiktningar förutom i mål då hon gjorde det själv. Det var otroligt nervöst men roligt!

 

På bilden är det jag och Kristall som väntar på att få besikta i en utav veterinärgrindarna


Nästa första skedde på min sista tävling 2006, det var Simlångsritten 2006 med Reyziann och det var min första 120km start, min första internationella start, min första godkända 120km och min första placering på en distanstävling. Jag/Reyziann och Bosse/Miro red de 120km tillsammans, i varsin klass men samtidigt och ihop hela vägen. Innan denna ritt hade jag fortfarande inte bestämt mig för om jag ville tävla distans än men väl i mål var jag säker, det var de här jag ville göra och det beslutet har fortfarande inte förändrats. Det var en utav de jobbigaste tävlingar jag gjort samtidigt som det var en utav de bästa. Rezy var otroligt jobbig hela tävlingen, antingen ville hon bara sticka eller så ville hon inte gå alls. Jag, visade det sig efter tävlingen hade inte ätit någonting bara druckit vatten vilket resulterade i att jag efter tävlingens slut mer eller mindre svimmade. Jag har inte gjort om det misstaget igen! Vi kom runt godkända på 12km/h med två fräscha hästar i mål, 5 minuter tillgodo på maximitiden och för min del en 2:a placering på min första 120km och och internationella tävling.

 

Förbesikting med Reyziann på Simlångsritten 120km**CEI YR

 

Jag/Rezy och Bosse/Miro ute på banan

 


År 2006 var min första tävlingssäson inom distansridning och min första säsong med endast godkända ritter.


År 2007 var det dags för nästa första, min första uteslutning. Den blev på årets första tävling, Björkviksritten 2007 120km** CEI YR med Reyziann. Tanken var att jag skulle rida Rezy 120km dag 1 på tävlingen och Chimals första 80km dag två men så blev det inte. Uteslutningen med Rezy kom så tidigt som dagen innan tävlingen, i förbesiktningen då hon visade en rörelsestörning. Men Chimal var det inga fel på så han gick sin 80km godkänt dag 2, så istället för totalt 200km för mig den helgen blev det bara 80km.


Nästa första är även den 2007, från början var det tänkt att jag skulle rida Reyziann på Dackeritten 120km men då hon blev halt på Björkviksritten blev planerna att Chimal skulle gå där. Men så blev det inte eller då även han blev halt! Man kan kort sagt säga att om 2006 var ett toppen år för mig var 2007 närmare botten. Men det blev istället så att jag anmäldes med Miro på Dackeritten 120km. Och varför var denna tävling så viktig för mig så jag red Miro som jag aldrig ridit mer än 20km på innan tävlingsdagen? Jo, det skulle bli mitt första YR-SM.


Och det blev det, Miro och jag anmäldes till tävlingen med målet godkänd och för Mirro skulle det gå något snabbare än alla de tidigare tävlingar han gått. Jag kan säga att göra i ordning Miro den morgonen, han som alltid var så lugn innan framridnngen var inte det lättaste. Han kände av min nerositet för att gå från att ha ridit 20km på honom några veckor innan till 120km denna dag, 100km mer. Han gick knappt att sadla, hoppa upp på honom var näst intll omöjligt och väl uppe hade jag mycket att göra. Men vi kom iväg och vi kom hela 100km, 20 ynka km hade vi kvar när vi blev uteslutna. Förutom att han var otroligt svår att få stopp på var det inte speciellt jobbigt att rida de 100km. På ett sätt är de nog några av de lättaste jag averkat, jag var väl inställd på mer eller mindre döden när jag hoppade upp på honom på morgonen. Det här var första och sista gången jag tävlade Miro, samma år skadade han sig i Danmark och återhämtade sig aldrig från det.

 

På bilden ser ni Ebba Boberg/Patos och Mig/Miro på Dackeritten 2007 120km YR-SM


Jag tror att det hittills är alla mina första jag gjort inom distansen, förhoppningsvis har jag några kvar! Vad kommer det sig att dessa dök upp på bloggen da? Jo när jag köpte ny dator började jag lägga över ALLA gamla tävlingsbilder som finns, mer eller mindre från alla tävlingar jag ridit. Därför tänkte jag att det här inlägget kunde vara lite kul nu när det finns bilder att använda till. Men att rensa bland alla dessa bilder var inte det lättaste, mamma har inte varit jätte bra i sparandet av dem. Flera av mapparna har hetat tävlingen och inget år så lite dektektiv arbete har jag även fått göra!


Av Stina - 29 december 2013 16:57

Har varit iväg till marieberg köpcentrum med syrran idag och shoppat lite. Det blev inga häst saker men lite andra grejer och lite kläder.

På vägen hem stannade vi i Kumla och åt lite Kina mat som var jätte god!

Jag verkligen älskar den gigantiska tavlan de hade i restaurangen, jag vill ha den och någon gång ska jag åka till ankor wat. I morgon blir det inget mer slösande på pengar utan då är det dags att rida lite igen.

Av Stina - 28 december 2013 20:12

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards