Stina Svensson

Alla inlägg under juni 2014

Av Stina - 30 juni 2014 17:21

Här kan man tala om en lugn häst, bästa "barn" vakten för getterna skulle jag säga!

Av Stina - 30 juni 2014 16:52

Idag på förmiddagen innan ridningen gav jag mig återigen på Chimals man. Efter att ha läst en massa tips på hur man får rent skimmlar och dess man och svans så köpte jag grön såpa till Chimal. Väl istallet jobbade jag in såpa vattnet i Chimals man och svans och sköljde sedan ur det. Min största fråga blev, varför har jag inte provat detta tidigare?! Jäklar vilken skillnad det blev, jag tvättade aldrig luggen då Chimal inte tycker om när jag gör det och den som i förhållande till manen brukar se relativt vit ut såg efter såpa tvätten gul ut... Så ja såpan funkade verkligen bra.


Efter det hade jag i potatismjöl då det tar bort ännu mer smuts och hjälper manen och svansen att torka snabbare. På bilden nedan ser ni hur manen såg ut nytvättad och med potaitsmjölet i så den är fortfarande blöt här. Men ni ser även hur det blev igår när jag lite snabbt kapade av den.

 

När manen sedan torkad så borstade jag den, spraya den med glans spray och kammade sedan igenom den. Sen var det dags för klippning. Då jag inte ville tunna ur den, eftersom jag gillar Chimals tjocka man och hoppas på att den ska växa ut igen och bli som den var förr, tjock, jämn och lång så bestämmde jag mig för att inte rycka den. Ja det blir snyggt då men jag vill inte att den ska bli tunnare. Istället klippte jag den till lite mer önskad längd och började sedan tunna ur den, typ som man gör med vanligt hår. Jag gjorde helt enkelt som man gör när man rycker den men jag rykte aldrig bort några hårstrån utan klippte istället av dem så manen blev tunnare längst ner och hängde lite snyggare. Det blev inte jätte fint som ni ser på bilden men jag tänkte vänta ett tag innan jag ger mig på den igen för att se hur den blir efter en eller två veckor. Så nej den är inte jätte fin nu men den är ren, tjock och inte sliten längre. Förhoppningsvis kommer min klippning kunna bidra till en finare man så småningom.

 

Bulan under Chimals huvud är en cancer knöl om det är någon som undrar. Det är vanlig godartad skimmel cancer och den kontroleras ofta av veterinär så det är ingen direkt fara med det förutom att det inte är speciellt snyggt... Oavsett om manen kanske inte ser super snygg ut tycker jag i varje fal det ser bättre ut än vad det gjorde förut:

 

Av Stina - 30 juni 2014 09:00

Fornabodaritten 2008, 120km med Reyziann.

 

Strax innan lastning dagen innan, jag red 120km på Rezy och Bosse 50km på Tippen

           

Lite ridning dagen innan

     

Jag älskar den här bilden på mamma och Rezy, sättet mamma tittar på Reyziann...

               

Jag har alltid haft hela min familjs stöttning i ridningen, på den här tävlingen kom farmor, farfar och min kusin Angelica och var med på dagen, vilket de gjort många gånger på tävling.

   

       

Efter 120km tillsammans red jag och Nicole in hand i hand i mål!

Av Stina - 29 juni 2014 21:21

Idag när jag tog in Chimal fick jag nog. Efter att ha bortstat klart honom så jag bara hade kvar att reda ut man och svans innan ridningen ja då fick jag nog av Chimals man som bra länge nu sett tunn, sliten och allmänt ful ut. Det har hänt att jag fixat till hans man med saxen någon gång ibland men jag har aldrig klippt den, jag menar aldrig på de snart 9år jag haft honom har jag aldrig klippt den. Men idag hände det. Chimal har liksom alltid haft lång fin man, den brrukade vara tjock, lång och relativt fint välfomad av sig själv men den är verkligen inte det längre, jag vet inte varför och det har stört mig länge nu.


Så ja jag klippte av allt det slitna vilket där manen var som längs innebar 1dm, jag har lite ångest för att jag har gjort det kan jag erkänna. Självklart ser det knappast bra ut just nu, den är fortfarande ful och bara avklippt liksom. Men jag kände att något måste jag göra och efter att ha suttit och tittat på bilder på araber på eftermiddagen vet jag nu hur jag vill att mannen ska se ut, nu ska jag bara lyckas fixa den på det sättet... En sak är säker efter att jag klippt den ja då var den helt plötsligt tjock igen, så klippningen var välbehövlig. I morgon ska jag försöka fixa till den lite så den ser mindre förskräklig ut hade jag tänkt. Men som sagt mår pyton över vad jag gjort, jag menar jag har klippt av Chimal mannen! Men som pappa sa när jag kom hem och berättade vad jag gjort "det är hår, det lär ju växa ut igen", och det hoppas jag verkligen. Nu ska jag bara försöka se till så den ser okej ut tills det händer så hoppas jag på att den växer ut och blir så där fin som den brukade vara förr.

             

Bilden där jag är uppsutten visar lite av hur mannen brukade vara även om den inte ser super ut där, den andra bilden är relativt ny, och nej här har jag inte klippt av den, den har blivit så pass mycket kortare och tunnare av sig själv...

Av Stina - 29 juni 2014 10:45

Ja nu tänker jag faktiskt tycka lite synd om mig själv, häromdagen skrev jag att jag fick ont i mitt vänster knä när jag var ute och red. Det kändes inte speciellt farligt senare på kvällen men jag upptäckte igår att det nog inte gick så där jätte bra. Det är ingen katastrof och jämförelsevis med hur det kan vara är det nog ganska lugnt. Det gjorde inte ont när jag red igår och så länge jag håller knät lite böjt funkar det bra men om det blir minsta lilla snett eller om jag står/sitter med raka ben ja då gör det jävligt ont, det har inte varit super kul att mocka tre boxar nu på förmiddagen och jag var tvungen att sova med en kudde under knät inatt för att det inte skulle göra ont... Okej nu har jag gnällt klart, nu kan jag fortsätta tycka synd om mig själv utan att ni behöver höra det. Nu blir det till att plocka in Chimal för lite dressyr.

Har ingen relevant bild så det blir en från speedwayen i tisdags.

Av Stina - 29 juni 2014 08:00

Jag har under ett par veckor kört ett varannan vecka system i Chimals träningsupplägg, den utökade träningen har definitivt gett önskat resultat men jag är inte riktigt nöjd med att ha varannan vecka distansträning och varannan vecka markarbete och dressyr. Jag vet inte varför men det känns inte ritkigt som det funkar och jag tror det kan bero på att om något inte blir som tänkt en dag eller större delen av en vecka, som när jag var tvungen att ta av Chimal framskorna ett par dagar innan hovslagaren kommer, ja då har en halv specifik träningsvecka försvunnit.


Så nu tänkte jag ändra lite i upplägget igen, träningspassen är de samma som jag gör på två veckor men det kommer inte bli en vecka för distans och en för markarbete utan det blir blandade pass under en vecka men jag planerar två veckor i taget. Kort sagt kommer jag gå tillbaks till samma sorts planering vi hade förr när jag tävlade honom internationellt. Det har ju funkat förr så nu hoppas jag det gör de igen även om träningen inte ser likadan ut. Dessutom har det varit lite tråkigt att ha relativt lika pass i en vecka när det varit markarbetsvecka, det blir väldigt mycket ridning på banan då...

 

Av Stina - 28 juni 2014 22:21

Idag är jag, mamma och Chimal med i en lokal tidning här hemma. De skulle komma till stallet och prata om Lag SM för att skriva en artikel om det. Ungefär en timme innan de kom ringde de och sa att de ville ha med en häst på bild till artikeln. Ja det var ju lite sent att ringa in någon av de som ska rida i vårat lag på tävlingen så mamma bad mig och Chimal hoppa in då de ville ha med en häst med distansutrustning osv. Jaha tänkte jag det är väl bara att göra i ordning Chimal då, så det gjorde jag. Det togs lite bilder och mamma och jag prata om Lag SM som vi arangerar. Och idag var vi med i tidningen, bilderna blev riktigt bra även om det känns bra konstigt att vara med i en artikel med Chimal inför Lag SM när han är pensionerad och jag ska vara funktionär, men men. Det ä ju inte första gången vi är med i tidningen.

Artikeln:

 

Och så bilderna i original:

   

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards