Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 27 juni 2014

Framridning

Av Stina - 27 juni 2014 09:30

Jag vet inte hur ni tänker men jag har fått frågor kring framridning på distanstävlingar och hört folk prata om det. Ibland låter det lite som om att de inte tycker det är så viktigt, jag har hört saker i stil med "det är väl bara att värma upp dem lite" och "skritta igång och lite trav räker ju". Själv förstår jag inte hur man tänker då, framridning och uppvärmning är enligt mig precis lika viktig som till en hopp eller dressyrtävling, visst den ser inte likadan ut, man hoppar inte fram eller läger vikt vid att hitta formen vid framridningen till en distannstävling men det gör den inte mindre viktig.

 

Framridning på Billingeritten 2008, 80km med Reyziann

För mig är det extremt viktigt att hästen först och främst är ordentligt igångskrittat, att den får trava igång och jag vill alltid ta några galopper på framridning. Varför? Jo av den enkla anledningen att så fort starten går har du flera mil framför dig och potentiellt en häst som är taggad till tusen, jag vill inte sitta på en ouppvärmd häst som lätt kan få en skada  om den börjar hoppa, stuttsa, försöker stika eller liknande. Dessutom är det viktigt med framridningen för att få hästens uppmärksamhet, att gå igenom hjälperna och se till så att den lyssnar på dig som ryttare. Jag vill veta att när alla beger sig iväg och mina hästar per automatik börjar galoppera och möjligtvis stuttsar (Rezy) och bockar (Chimal) är uppvärmda för att klara ansträgningen de utsätter sig för när de är exhalterade och taggade.

 

Starten har precis gått på Vedemaritten 2010, jag och Chimal har 120km** CEI framför oss och han galopperar redan.

Så mitt bästa tips till framridningen på distanstävlingar är en ordentlig framskrittning, möjligtvis vid hand så du inte behöver vara uppsutten längre än nödvändigt (hästen kommer ha dig en del på ryggen ändå), igång travning och lite galopp. Att du under framridningen känner att du trots en taggad häst ändå känner att du har kontrollen, att du gör avsaktningar, igångsättninngar svänger osv. Att du även gör några mindre volter så hästen mjukas upp i båda sidorna lite grann innan starten går. Det kanske inte är jätte kul att göra det men distanshästar behöver ordenliga framridningar, det minnskar skaderisken och du som ryttare kan känna att du gjort vad du kan för att få en säkrare start.

 

En start som denna där Rezy "bara" försökte sticka och stutsade lite grann var en lugn start, de kunde vara tusen gånger värre. Varför skulle inte en distanshäst behöva en ordentlig framridning?



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards