Stina Svensson

Alla inlägg under juli 2014

Av Stina - 31 juli 2014 15:00

Ja favorit tävling tänkte jag skriva om nu, det finns massor med tävlingar och banor i Sverige som jag tycker väldigt bra om av olika anledningar, Dackeritten har en lättriden bana, Rökullaritten har en väldigt fin bana då man til lexempel rider förbi Vimmerby. Som sagt många fina banor finns det men ingen slår vad som enligt mig är Sveriges finaste bana, både dag och nattetid. Förutom att banan är fin är det alltid bra arrangerat på denna tävling. Jag har själv ridit här två gånger med Chimal, första gången var 65km (vilket var klassens distans). Andra gången jag red här tävlade jag 120km, varav jag kom ca: 100km, det speciella med denna tävling var att vi red på natten, vi startade 7 på kvällen och red sedan stora delar av banan i mörker.


Jag pratar så klart om ingen annan tävling än den som Härjedalens Hästsällskap arrangerar. Båda gångerna har jag ridit på samma tävlingsplats och samma banor även om ritten haft olika namn, 2006 när jag red hette den Härjedalsritten och 2009 när jag var där hette den passande nog Midnattsritten. Om ni får chansen så åk dit och rid, vackrare bana får ni leta efter, om det ens går att hitta i Sverige. Den är tuff, med slalombacke och många många andra backar men det är bara att anpassa tempot efter den, så värd tiden det tar att rida. Som sagt min favoritbana!

           

Film om Midnattsritten 2013!


Av Stina - 31 juli 2014 10:30

Är så klart ingen mindre än Bruce Springsteen. Det blir helt enkelt inte bättre än Bruce Springsteen and The E-Street Band, att se dem live och uppleva autmosvären på deras konseter är helt magisk. Helt enkelt rock när det är som bäst!

                                          

Här är ett klippt där han uppträder med Hungry Heart live på ullevi 2008, någonstans i publiken är jag, känslan är helt otrolig inne på arenan när han spelar denna låt, och om han verkar lite stel på scen nu för tiden kom ihåg att han är över 60!

Denna låt är Twist and shout ifrån samma kväll, kolla hur publiken hoppar i takt och efter 3,30 så lyssna hur han styr publiken i hur mycket de hörs, att stå där och uppleav hela ullevi är helt otroligt. Och ja han spelar samma låt i typ 10 minuter, det är värt att se hela klippet!

Samma kväll igen, vill ni höra en amerikan prata svenska så gör han det innan låten börjar här, han spelar Girls in their Summer Clothes, så innan säger han "Den här är för alla vackra svenska tjejer".

Och om ni vill se, här har ni en inspelad låt med dess musikvideo, låten är Im on Fire från 85 och är en utav mina favoriter.


Av Stina - 31 juli 2014 09:00

Nu när jag ska på läger och inte har speciellt bra möjlighet till att uppdatera bloggen under lägret, då tiden inte ritktigt finns och det knappt finns någon tillgång till internet där så har jag några tidsinställda inlägg förberedda. Tänkte ni kan få veta några favoriter ifrån mig under helgen, både häst relaterad och icke häst relaterad, hur låter det? Kanske inte är världens intressantaste läsning men förhoppningsvis är det bättre än inget!

 

Av Stina - 30 juli 2014 16:32

Snacka om att denna dag går i ett ös. Jag vaknade klockan sex (Sandra sov till 8) började med att fixa lite tidsinställda inlägg till er, plocka lite på rummet, packa lite och sedan baka strax innan 8 när Sandra masade sig ut sängen... Eller ja, baka och baka jag gjorde chokladbollar till ridlägret som Sandra kan äta, de är både mjölk och gluten fria.

Sen har vi hunnit rida hästarna, gjort rent all utrustning, handlat, ätit lunch och varit på markebäck med lite grejer. Nu har vi lite vatten paus sen ska hästarna duschas innan allt ska packas in i bilen och transporten ska fixas inför i morgon.

Av Stina - 29 juli 2014 19:26

Idag har vi varit i stallet typ hela dagen, vi började med att fixa lite lunch att ha med oss så vi slapp krångla med att åka hem och äta. Sen stack jag och Sandra ut och skrittade med Evelinn en sväng vilket var var väldigt trevligt trots den tryckande värmen. Sen har det mestadels blivit packande och planerande inför ridlägret. Mamma kom ju hem med Rezy ifrån CR läger igår så Sandra har fått packa upp och packa om samtidigt idag. I morgon ska all utrustning göras rent och packas ner innan allt åker in i bilen. Nu har vi precis ätit middag vilket bestod av pasta och pasta sås gjort av mig som blev helt okej. Nu smälter vi maten framför TV:n och lag VM i speedway innan det blir en tur till sjön för ett kvälldop.

Av Stina - 29 juli 2014 08:00

Det börjar närma sig ridlägret, förutom att ska packas till hästarna som ska med och mig själv är det en del annat som ska fixas eftersom jag är med och arrangerar lägret. Först och främst ska allt inhandlas inför lägret vilket vi mer eller mindre blev klara med igår. Vi ska trots allt föda 15 pers i fyra dagar så det blir en del då det är häst människor, häst människor som håller igång hela dagarna äter ganska mycket...


Dagen innan lägret ska det köras upp grill och lite annat, sånt som vi inte får med oss när vi åker med alla saker och hästarna på tosdagen. Allt som ska hända på lägret ska planeras, mamma ska planera alla lektioner hon ska ha samt ett teori pass. Jag försöker få ihop någon sorts plan över hästar som ska stå i stallet och vilka som ska stå i uteboxarna osv. Som sagt det är en del som ska fixas. Idag ska Sandra och jag först ut och rida på Chimal och Rezy tillsammans med Evelinn innan vi ägnar delar utav dagen till att göra rent en massa utrustning.

 

Av Stina - 28 juli 2014 23:05

Av Stina - 28 juli 2014 18:12

Dagen idag började med att jag, Sandra och Bosse åkte iväg och handlade all mat som vi ska ha till ridlägret. Vi lyckades fylla två stora vagnar med mat och var ändå klara på en timme. All mat är nu inhandlad förutom det som redan köpts för att förbereda det som går innan. Sen tig även jag och Sandra en veva till och handlade lite godis och liknande till lägret när Bosse åkte hem med matvarorna. Sen efter det blev det Kina buffé till lunch på marieberg och lite shopping för mig och Sandra.

Förutom det har vi varit och tittat till hästarna då Chimal har vila även idag och Rezy som Sandra ska rida kommer hem ikväll. Nu är vi vid sjön precis som igår och ska iväg och grilla hos mamma och Bosse ikväll.

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards