Stina Svensson

Alla inlägg under augusti 2014

Av Stina - 31 augusti 2014 16:10

I både distansen och inom fältävlan har det varit hästar som dött på VM. Först ut var dödsfallet i distansen i torsdags. Som jag förstått det även om jag inte läst allt som går om det så skedde det på första slingan. Alltså innan ens 40km av de 160km var ridna, hästen bör inte ha hunnit li trött. Hästen ska ha snubblat i en nedförsbacke, gått omkull och ekipaget ska ha kraschat in i ett träd. Hästen dog och ryttaren fördes iväg med ambulans. Hemskt att det ska hända, verkligen en olyckshändelse när det sker så tidigt i tävlingen och på grund av en snubbling och omkullridning. Det andra dödsfallet kom igår under terrängdelen under färlttävlan. Ekipaget ska ha kommit i mål och sedan dog hästen, varför är inte klart än utan hästen ska obduceras.


Det är hemskt att sånt här ska behöva hända men själv börjar jag fundera på varför, är det några faktorer som gör att det blir större chans att saker som detta händer. Att banorna både för de ryttare som red terrängen och distansen var riktigt tuffa på grund av underlaget och allt regn som kommit har knappast varit en hemlighet, kan det ha påverkat att detta händer och borde det då göras något åt det i framtiden. För mig som tittar på speedway kan jag säga att när de banorna blir för blöta ställs tävlingen in eller flyttas på för att det är för stor risk för förarna att köra på den, risken för omkullåkningar blir betydligt störrre med dåligt underlag.


Kanske är detta något som ska funderas på inom ridsporten, visst både distans och terrängdelen är grenar som ska vara naturliga och det är delvis där utmaningen ligger, men det är tufft och kanske näst intill omöjligt att göra en bra prestation när förutsättningarna är som de varit nu under VM. Det tål att tänkas på vad vi är där för. Det är knappast för att hästar och ryttare ska skada sig, det ska vara utmanande och tufft men hästar ska inte behöva avlida.
 Hur tävlingen var och flera uppdateringar ifrån dagen i distansritt kan ni hitta HÄR.

 

Bilden är ifrån tävlingsområdet och delar av tävlingsanläggningen på YR-EM 2008. Bilden tog jag när jag var ute och gick med Liza Sundbergs häst Kristall dagen innan tävlingen. Även på denna tävling var det en häst som avled på grund utav skador.

Av Stina - 31 augusti 2014 15:01

Satte mig ner framför tv:n med en kopp kaffe. Började kolla runt på kanalerna och hittade lite VM att titta på, det gör ju knappast något!

Av Stina - 31 augusti 2014 12:02

Nu är det fixat med alla möjliga sorters mat för ett bra tag framöver. Bosse och jag har varit och hämtat hö hos en utav bönderna som finns i Vretstorp (där vi alltid hämtar hö). Passade även på att hälsa lite på deras kor.

Som ni ser på bilderna är det lite mer hö på höskullen nu än innan.

Förutom det har en annan bonde ifrån vretstorp varit här med flera hösilagebalar och placerat ut dem i hagen. När Bosse och jag kastade upp höet på höskullen så stängslade mamma in dem så hästarna inte kommer åt dem. Nu får de helt enkelt börja äta både hösilage och hö tills de vant sig vid det och kan gå över på bara hösilage och ha fri tillgång på det. Nu är det helt enkelt slut på betet. Förutom det har jag sett över Chimal som har vila även idag, fyllt på vatten och mockat.

Av Stina - 30 augusti 2014 20:05

Min dag har spenderats i Örebro med min syster. Eftersom Chimal har vila idag passade jag på att umgås med Malin och även fixa mitt hår lite. Vi började med att gå ett bra tag på Myrorna och göra lite schopping där, jag älskar verkligen secon hand och loppisar, det går att hitta så otroligt mycket kul för en billig slant. Jag hittade visserligen bara en bok jag ville ha, Världens Mysterier heter den. Malin däremot hittade lite allt möjligt som till exempel möbler.


Sen har vi bara varit hemma hos Malin och umgåts, hon har även gett sig på mitt hår. Vilket innebär att hon har klippt det, slingat håret och blekt topparna. Förutom det så har vi även färgat det lite rosa till sist. Ungefär en decimeter utav håret är rosa och jag älskar det. Gillade det verkligen när det var lila och rosa men det lila gick ur sjukt fort och såg dessvärre grått ut så den här gågnen blev det bara rosa. Nu är jag hemma sedan en timme tillbaks och sitter klistrad framför TV:n tillsammans med pappa eftersom det är GP speedway på TV.

    

Bilden är ifrån spontanbion med Malin & Viktor förra helgen.

Av Stina - 30 augusti 2014 14:00

Har fortsatt mitt testande av de bett som finns här hemma då jag är lite halvt på jakt efter ett nytt till Chimal. Nu har jag testat ett Baucherbett vi har här hemma. Det första jag inte tyckte om med det här bettet var att Chimal inte ville ta det ifrån sidan. När jag byter bett på Chimals distansträns sätter jag fast det ena sidostycket och läger in bettet lite från sidan i munen på Chimal. Det är aldrig några problem med hans vanliga tränsbett eller med pessoabettet men det här villa han inte ta. Så det var ett minus på en gång.


När jag sedan red på det gick Chimal och grejade väldigt mycket med det vilket jag inte ser som något positivt. Förutom det fick inte jag någon bra känsla av det i handen när jag behövde ta i Chimal och det gav inte ritkigt den inverkan jag ville ha. Så nej ett baucherbett kommer han inte gå med men nu vet jag det!

 

Av Stina - 30 augusti 2014 09:17

Intervallträningen med Chimal igår var grymt kul att göra. Första gången uppför gräsbacken är alltid intressant för Chimal för han hoppar för allt. Han har mycket energi och är ju trots allt en skvätten häst så han hoppar och far som en galning i sidled. Men nere igen så hann jag bara vända innan han tog galopp och försöte ta ordentligt med fart upp. Så pigg och ville springa fort upp men absolut inga problem att kontrollera. Tredje gången upp så han jag inte ens vända innan han började galoppera på stället och skulle iväg, vid det här laget fick jag hålla riktigt ordentligt i honom för att han inte skulle sticka.


Fjärde och sista vändan upp så hade jag precis hunit vända när jag kände hur Chimal satte bakbenen under sig och i princip satte sig på rumpan. Jag känner honom väl och vet att det finns bara två saker det kan leda till, antingen att jag bromsar upp honom ch stoppar honom att skjuta iväg som en kanonkula, dock innebär det att hans energi måste ta vägen någonstans och det är uppåt. Så för att slippa ha en energisk galning på bakbenen inne i skogen så fanns det inte så mycket att välja på än att släppa iväg honom. Och jädrar vad det gick innan jag fick honom att bromsa upp lite, väl uppe var det inte mycket kvar av mina armar. Visst är det jobbigt att rida Chimal när han är på detta sätt men det är även sjukt kul att sitta på en häst med så otroligt mycket energi att han knappt vet var han ska göra av den.

 

Av Stina - 29 augusti 2014 19:04

På söndag ska det hämtas hem hö inför vintern så vi har så det räker till i vår. Det kommer även hösilagebalar på söndag till hästarna nu när hösten kommit tidigt. Jag passade i varje fall på att städa upp lite bland de höbalar och halmbalar som är på höskullen och lite annat som finns där. Jag tycker själv att det blev ganska stor skillnad.

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards