Stina Svensson

Alla inlägg under september 2014

Av Stina - 30 september 2014 16:37

De flesta lärare vi har är rent ut sagt sjukt tråkiga, kan säkert ha att göra med att de är doktorander och professorer (alltså att de inte är utbildade för att undervisa). Men en utav lärarna vi har, som jag nämnt tidigare är Koustuv. Han är ifrån Indien och undervisar på engelska men förstår svenska till hundra procent. Han bor trots allt i Stockholm, när han väl är hemma i Sverige. Han jobbar för WHO och är en väldigt framstående forskare där, vilket han absolut inte skryter om utan det är sånt vi i klassen lärt oss efter hand då vi haft honom av och till under 2 år. Nu till min poäng, även om de ämnen han föreläser om är sjukt svåra och tråkiga, han föreläser i princip bara om ekonomi kopplat till folkhälsa, så är han ändå rolig att ha. Han använder sig av intressanta berättelser i undervisningen om saker han sett och varit med om runt om i världen och är även lite skämtsam ibland. Idag har han bland annat sakt saker som "you can google it, you have your best friend in the world there" och "a fun life means jumping and bumping with friends". Jag vet att det är taget ur kontext och att det kanske inte verkar så kul men det var det, speciellt när personen som säger det gör de med indisk dialekt.

Av Stina - 30 september 2014 09:00

Såg ett klipp på Face Book, helt underbar rap battle mellan Snövit och Elsa (Disney princessa/drottning). Älskar att Elsa vinner då filmen Frozen är typ den enda disney film där tjejen inte behöver räddas av en kille!

Av Stina - 29 september 2014 17:04

Ny låt som släpptes idag!

Av Stina - 29 september 2014 15:41

Har en närv ligger i kläm som gör att min axel och nacke gör sjukt ont och dessutom gör att jag emellanåt får sjukt ont i huvudet. Därför bestämde jag mig för att inte rida då jag från tidigare erfarenhet, när jag ridit med samma problem, haft hemskt dåliga pass/ridturer och ofta fått mer ont av det. Så jag åkte upp till stallet och så har mamma grejat lite med min nacke då hon håller på med alexanderteknik. Efter det sa hon att det var bra om jag inte satt stil men inte ansträngde mig, eftersom jag ändå var i stallet bestämde jag mig för att vara lite produktiv. Jag har därför gjort rent och smörjt upp Chimals träns och borstat hans två vardags schabrak. Tvättar dem självklart i maskin med jämna mellanrum men då inte var direkt skitiga utan mer håriga fick de en omgång med borsten istället.

Av Stina - 29 september 2014 11:45

Skrev ju igår om att jag fick ont i händerna när jag red dressyr på Chimal utan handskar. Jag rider både med och utan handskar, oftast är de på men det beror lite på vad jag ska göra. När det kommer till dressyren varierar jag lite då jag tycker det ger lite skillnad i känsla, vet inte riktigt varför men för mig gör det de. När jag är ute i skogen beror det helt på vilken sorts ridning jag gör. När jag tränar ordentligt har jag alltid hanskar på då jag har en tendens att rida pigga hästar som lätt blir starka. Men om jag är ute och skrittar, klättrar, tränar stigar eller är ute med tyngderna rider jag ofta utan handskar. Anledningen till att jag rider utan ibland är för att jag inte tycker om att vänja händerna vid något. Om jag rider utan ibland kan jag ju liksom härda dem lite.


Men en sak jag aldrig gör eller ens har gjort är att tävla utan handskar. Det skulle jag aldrig göra, möjligtvis att jag skulle kunna rida sista slingan ibland utan om hästen är lugn men oftast inte ens det. Det är av den enkla anledningen att jag får sjukt ont i händerna av att bromsa hästarna på tävlng med handskar på ibland, då vill jag inte veta hur det skulle var om jag ridit utan. Sist jag var på tävling med Rezy och red 40km CR så hade jag fått hålla så hårt i henne att när jag hoppade av för grinden efter 20km kunde jag inte ens räta ut mina händer. De hade liksom krampat ihop för att jag fått bromsa så mycket. Efter tävlingen hade jag skavsår i händerna trots att jag haft handskar hela tävlingen, och det är anledningen till att jag alltid härdat händerna här hemma då och då, och alltid tävlat med hanskar.

   

Av Stina - 29 september 2014 10:00

Att jag lyssnar på Little Mix ibland är ingen hemlighet, i deras låt About The Boy tar Perrie Edwards (tjejen som är blond) en sjukt hög ton, självklart blev jag nyfiken på om hon tar den lika högt live, och ja det gör hon. Hennes röst är verkligen helt sjuk ibland, lyssna ifrån 2min och 50 sekunder om ni inte vill höra hela låten.

Av Stina - 28 september 2014 20:24

Så, lat som jag är har jag struntat i att damma på mitt rum nu på eftermiddagen och istället ägnat mig åt att städa upp lite på Spotify. Har sett över min Mixtape lista, som endast ska innehålla diverse låtar jag för tillfället vill lyssna på om och om igen mer eller mindre. Har tagit bort en hel del därifrån. Sen har jag sett över min Softa lista som var över 4 timmar  lång. Har tagit bort så pass många låtar jag är trött på att den knappt är 3 timmar nu, har även tillkommit några dock... Kort sagt var lite städning välbehövlig. Så nu komemr lite av mina favoriter låtar som jag så klart har ligger i olika listor på spotify, gamla och nya!

Av Stina - 28 september 2014 19:50

Tanken var ett lätt "känna igenom" dressyrpass på Chimal idag eftersom han vilat en vecka. En sak är säker, när Chimal vilat en vecka och bara varit ute en skrittur ska man inte rida ett dressyrpass utan handskar. Chimal var pigg och emellanåt stark, så pass att jag desvärre fick ta en del i honom. Det är det som är det tråkiga när jag rider dressyr på honom då jag har vanligt bett och ingen martingal , det går i princip alltid bra men om han bestämmer sig för att han ska försöka bestämma, ja då har jag att göra även inne på banan. Kort sagt så gjorde mina händer lite ont när jag ridit klart. Var lite som när jag alltid red Pysen utan handskar, även när jag hopptävlade med honom, jag slutade ganska snart med det.


Men annars gick passet bra, gick VÄLDIGT bra i galoppen. Han har verkligen blivit starkare, galopp på volt går numera ritkigt bra, på spåret är han super fin, bärig och rund med bäriga fattningar från skritt. Men på volt, speciellt i höger varv har han varit ritkigt svag. Men förutom en mycket starkare galopp i båda varven kunde jag idag sätta ihop honom mer och korta galoppen i båda varven lite då och då. Det har inte gått i höger varv förr, inte ens när han tävlade internationellt så det var sjukt kul!

 

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards