Stina Svensson

Alla inlägg under april 2015

Av Stina - 30 april 2015 14:23

Jag har hittils haft en toppen första ledighetsdag. Först när jag kom till stallet red jag Chimal. Tanken var ett vanligt dressyrpass på ridbanan hemma men mamma hade lämnat bommar framme. De låg på varsin långsida, en på varje. Därför fick Chimal på sig martingalen och så unyttjadde vi bommarna. Det blev mer utav markarbete med trav och galopp över bommarna. Om han tycte det var kul är milt uttryckt. Han låg på ordentligt och kom för det mesta ihåg att lyfta ordentligt på fötterna. Det blev i varje fall en rolig och bra träning vilket resulterade i en svettig Chimal.


När Chimal var riden och åter igen ute i hagen plockade jag in Rezy. Jag och mamma pratade för ett tag sedan att hon ska få börja komma ut lite mer i skogen. Vilket innebär att jag får rida henne. Även om vi kan ha svårt att hålla sams tycker jag det är kul att rida henne. Att låta henne flyga iväg i sin härliga distanstrav i skogen väcker så troligt många bra minnen hos mig. Visst jag blir ännu mer sugen på att tävla men det är en så härlig känsla. Det blev i varje fall en tur i skogen med henne i varierade gångarter, även det gick bra och jag kom ännu en gång hem med en svettig häst!

 

Öronen frammåt på min och Rezys ridtur


Av Stina - 29 april 2015 22:37

Jag hade det väldigt fint kring mig på kvällspromenaden i spåret. Vitsippor i mängder är så otroligt fint och det bara osar vår om dem!

Av Stina - 29 april 2015 15:23

Äntligen är denna jobbiga skoldag över. Vi har opponerat på varandras utvärderingar av ansökningar för att bli medlem i WHO:s nätverk för Safe Cimmunity (!) idag. Om ni inte förstod vad jag just skrev så är jag inte förvånad för jag förstår fortfarande inte själv vad det var för mål med vårat arbete eller vad vi faktiskt skulle göra. Vi har inte fått instruktioner och alla har gjort olika och efter denna dag så vet fortfarande inte någon vad som var rätt eller fel, eller vad fan uppgiften gick ut på. Just nu avskyr jag verkligen vår lärare, han är som en politiker och svarar ALDRIG på våra frågor. Vi ska dessutom ha honom på nästa delkursen med...

Men, en positiv sak är att vi nu har lång ledigt, nästa delkurs börjar inte förens på tisdag och alla uppgifter till denna delkurs är gjorda! Det ska bli så skönt med lite välförtjänt pluggvila i några dagar. Nu ska jag byta om och åka upp till stallet.

Av Stina - 28 april 2015 17:14

Idag hade jag egentligen ingenting planerat för Chimal när jag åkte upp till stallet för att mocka, men det går alltid att hitta på något. Istället för att rida blev det lite gymmnastik i form av bommar på marken, upplagda och ett litet hinder på longerlinan för Chimal. Jag började med att värma upp honom med vanlig longering och övergick sen till bommar på marken. Efter det la jag upp dem lite.

   

Ett tips för att lägga upp bommar lite grann är billiga IKEA pottor, de är suveräna, bomen ligger stadigt, de är lätta och billiga.

 

När han hade fått gå över bommar en stund, och fick till ett riktigt fint lyft övergick vi till ett lågt hinder. Passade även på att göra det lite bredare än ett vanligt rätuppstående hinder. En minioxer helt enkelt. Chimal hoppade relativt bra men hade nog behövt lite mer höjd för att hoppa ordentligt. Men jag hade inget högre att lägga upp bommarna på då allt material är uppe på mammas trekkbana.

   

Av Stina - 28 april 2015 11:36

Samma dag som vi slutar skola, vilket för oss, i år innebär att vi tar examen ska vi i klassen gå ut och äta ihop. Tanken är att det ska vara lite uppklätt så, jag som inte äger speciellt mycket klänningar insåg då att det bara var att hålla utkik. För ett tag sedan fick jag syn på en jag gillade på Ellos och när det var rea på den slog jag till och höll tummarna för att den skulle sitta bra. Tycker alltid det är svårt med storlekarna när jag beställer kläder, men hör och häpna den satt suveränt! Jag gillar den verkligen, den är enkelt svart och har en dragkedja hela vägen upp på framsida (syns inte riktigt på bildern). Jag kan klä upp den med högklackat och klä ned den med ett par låga skor.


Bilderna är dåliga och väldigt suddiga men, det är en med tygskor och två olika högklackat.


När jag ändå beställde en klänning slank ett par tygskor från rean också med...

   

Av Stina - 27 april 2015 14:15

Sitter för tillfället och njuter av solen hemma hos mamma och väntar på fika. Jag har varit ute på Chimal i skogen, han har fått jogga lite med tyngderna på och skötte sig jätte bra. Han var inte jätte glad över att inte få galoppera, vilket han aldrig får med tyngderna men annars verkade han väldigt nöjd och glad. Nu får jag sluta skriva för fikat kom precis ut!

Av Stina - 27 april 2015 11:00

Har precis pratat med personalansvariga på demensboendet i Fjugesta, där jag var på intervju förra veckan. Jag har pratat med dem om datum att gå brevid och lära mig jobbet samt, så klart tackat ja. Det innebär att jobb för sommaren nu är fixat. Nu kan jag fokusera på att söka "vanliga" folkhälsorelaterade jobb. Håll tummarna för att jag får ett till hösten nu så jag kan börja jobba med det jag vill jobba med och utbildat mig till!


Jag vill ha sommar nu!

    

Av Stina - 27 april 2015 08:00

Den här låten är en utav mina absoluta favoriter. Låten blev en jätte hit i Sverige, även bland de som inte tittade på The Hobbit 2: Desolation Of Smaug, vilket är filmen den var sountrack till. För mig som älskar dessa filmer och boken de är gjorda på är låten inte bara en bra och fin låt utan något mycket mer. Ed Sheeran sjunger om att skydda Durins söner och om alla ska brinna ska de brinna tillsammans. Det betyder så mycket mer när man vet vad som hände i slutet av berättelsen. JRR Tolkien skrev helt fantastiska böcker om Middle Earth och sättet Peter Jacksson förvanlade dessa till film är helt fantastisk. Jag menar, titta på musikvideon, vem vill inte åka till Nya Zeeland och se allt på riktigt? Jag tycker Ed Sheeran fångade så mycket ifrån boken i låten som är viktigt, brödraskap bland annat.


Ed Sheeran - I See Fire



Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards