Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 26 april 2009

Björkviksritten 50km 3:e plac

Av Stina - 26 april 2009 11:41

Jaha då var ännu en tävling överstökad, den här gången var det 50km med Chimal på björkviksritten. Vi åkte hemifrån klockan halv 6 på söndag morgonen och var framme halv 8 och då vart det bara att börja packa upp, så klockan halv 9 var det bangenomgång och sedan var det besiktning klockan 9, förbesiktningen gick jätte bra och Chimal fick beröm av veterinären för sin fina motor. Jaja så gick starten klockan 10 och vi begav oss i väg, vi hade tänkt starta i ca: 16km/h vilket var svårt eftersom att Chimal ville gå mycket fortare än så, så trotts att jag har börjat använda lite skarpare bett på honom under första slingan var han helt hopplös, han bara drog och drog och körde ner huvudet i mellan åt för att försöka få mig ur balans men han försökte förgäves för det gick ingen bra:) men efter sisådär 25km så började han lugna ner sig lite och jag behövde inte vrål hålla längre, skönt. Ja första slingan gick bra och vi travade in i grind, tog av sadeln och mamma pulsade, han är nere säger hon så vi går in. väl inne i vet grinden så har han för hög puls så det är raka vägen ut igen och få ner honom till 55 och så in igen. nu var han nere och totalt med ompulsningen tog det ca: 7min, inte så farligt för att ha pulsat om. När han sedan kommer ut i vet grinden kissar han jaha då hade mamma antagligen hört rätt men han behövde kissa så pulsen hade gått upp igen. Så var det vila och när den var över så var det dags att ge sig i väg igen, då lede vi med 10sek, inte mycket så jag tänkte jag hoppar upp och hoppas han går ut ur grinden vilket han inte brukar, men ser på trisso han kronglade men med en rejäl skänkling så skjuter han i väg i galopp och vips så var vi på väg, jag behövde inte hoppa av, yes. Ja och så kom Maria och Terese strax bakom och sedan red vi bakom dem, nästan framme vid mål så släppte jag dem för att undvika upplopp då Björkviks upplopp är en smal grusväg där det finns mycket läskiga saker enligt Chimal så vi tog en galopp in, så lugn som gick då Chimal ville i fatt in i mål. ja så var det bara att pulsa ner och göra sista besiktningen viket gick jätte bra, så då var det en 3:e plats och Chimals första placering:) jippi:D. inte en ända kommentar under hela dagen, eller jo på några sår på magen efter att Tippen bitit honom några dagar innan:( men det var helt ok under hela tävlingen. så då var det bara efterbehandling kvar och sedan pris utdelning, tempot slutade på 16,6km/h. Så dagen var jätte bra, så nu får Chimal ladda om för Dacke 80km cei*.

Bilden: jag och underbara Chimal klara för prisutdelning.
Det finns bilder utlagda på hemsiddan och fler kommer inom kort.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards