Stina Svensson

Alla inlägg under december 2014

Av Stina - 31 december 2014 16:01

Av Stina - 31 december 2014 09:49

Idag vaknade jag med sjukt ont i ryggen, inte trevligt kan jag säga. Men funderingarna jag hade om att börja dagen med en promenad blev i varje fall säkrade när jag vaknade med ryggont. Så för att försöka få det att släppa har jag nu varit ute och gått i 45mim. Det värsta av värken är borta och jag har fått frukost i magen, nu blir det plugg större delen av dagen innan jag ska iväg på nyårsfirande. Hoppas alla får en ett bra nyår!

Av Stina - 31 december 2014 08:00

 

Det är så det är för mig. Jag har svårt att sätta ord på varför jag läser så pass mycket som jag gör, jag kan radda upp masor med fördelar av det som jag har men jag har svårt att säga varför jag faktiskt läser så pass mycket. Bilden säger ganska mycket skulle jag säga, att läsa tillåter dig att försvinna in ett annat liv, någon annans liv och värld, det är nog därför jag gillar fantasy så pass mycket, alla dessa fantastiska världar som författare kommer på och skapar är helt otroliga och jag skulle ge vad som helst för att få besöka dem.


Men ibland kan det vara svårt att vara en bokslukare, att få hem en ny bok man sett fram emot att läsa, som jag fick igår, och veta att om jag börjar läsa den, kommer jag inte kunna lägga ifrån mig den förens jag läst ut de 650 sidorna, vilket kan ta runt två till tre dagar för mig. Därför måste jag skjuta på den till helgen istället för att kasta mig in i den på en gång, men gud vad jag bara vill sätta mig med den och inte lägga ifrån mig den förens den är slut.

 

Så många gånger jag tänkt det på kvällarna, ett kapitel till, ett kapitel till, BARA ett kapitel till, sen är boken slut eller det har hunnit bli morgon igen. Ja, jag har läst hela nätter ibland, timmarna bara flyger förbi när man har kul, när man måste veta om alla överlever, vad som händer i nästa kapitel, eller bara vill läsa tills boken är slut och du vet inte riktigt vad du ska göra längre, för, ja, den är slut och den tog slut alldeles för fort.

 

Mer eller mindre (bilden), periodvis beställer jag en ny bok i månaden, och läser oftast två samtidigt, jag vill ju liksom veta vad som händer i den nya även om jag inte är klar med den jag redan läser... Jag köper mer och mer böcker, mer än vad jag hinner läsa. För tillfället står mina favorit böcker och böcker som jag ska läsa på bokhyllan över mig, 49st. Utav dem är det 19 som jag ännu inte ens börjat läsa, böcker jag köpt för att jag ska läsa dem. Av dessa 19, håller jag på med en och fick hem en igår, den ska jag läsa i helgen. Snabbt och eftektivt så jag sen kan längta till tredje boken i trilogin kommer ut. Böcker bidrar med ett annat liv, ett liv som inte är mitt, en annan värld så långt bort att jag tillåts försvinna in i den för ett antal  timmar, bli förälskad i karaktärerna och berättelsen för ett tag, en bok kan göra de tristaste dagar helt underbara!

Av Stina - 30 december 2014 19:20

När jag gick upp idag för att åka upp till stallet så började jag med att ladda upp för en iskall förmiddag utomhus, för det har varit svinkalt i flera dagar. Efter att ha dragit på mig dubbelt underställ, dubbla sockor och så vidare kände jag mig nöjd och tänkte att nu kanske jag kan hålla värmen lite bättre än de andra dagarna. Väl nere ser jag på termometern at det är plusgrader ute, plusgrader! Viserligen var jag glad över det men jag hade ju varit så nogrann med att få på mig ordentlgit med kläder...


Kort och gott blev jag väldigt varm när jag mockade och grejade. Jag höll även värmen bra när jag var ute och red på Chimal. Kanske inte var så konstigt då Chimal idag fick både sadel och martingal, istället för ännu en skrittur blev det istället en kort joggingtur. Och nog var han pigg alltid. Jag hade att göra och Chimal var svettig efter våran korta runda. Båda varma och glada i varje fall!

 

Känner mig nöjd med att jag fick en bild idag, Chimal stog inte stilla en sekund när jag försökte ta en bild på vägen hem. Han dansade över vägen och småreste sig tills jag lär honom skritta iväg igen.

Av Stina - 30 december 2014 14:00

Jag är en väldigt frusen person, vilket inte är kul under denna tid på året. Jag fick en kommentar ifrån Melina med flera bra tips för att hålla värmen under ridturerna:


För att fötterna inte ska frysa sönder helt och hållet, finns nog bara en lösning. Minst 2 storlekar för stora skor så man får plats med en extra sula och riktigt tjocka sockar och lite luft. Och sen absolut inte ha bomullsstrumpor, bomull kyler. Helst bör man ha flera lager ullsockar och fortfarande ha plats kvar i skorna. Annars blir det lika kallt om fötterna ändå. Luften i skon hjälper till att isolera mot kylan.
Och lägga pengar på ett riktigt bra underställ (gärna i merinoull) och ett par soft -eller corkshell ridbyxor. Och om det behövs komplettera med en ridkjol.

 


Jag använder mig av nästan allt det där men det finns något jag ogärna använder. Det är de riktigt tjocka kläderna så som ridkjol eller termobyxor. Det kanske verkar underligt då jag är en frusen människa men jag avskyr att använda mig utan de tjockaste ytterplaggen och använder dem endast när det är absolut nödvändigt. Varför? Jag har alltid tyckt ila om det då jag känner mig osmidig och klupig i kläderna. Det började när jag red min ponny Pysen och den inställningen blev bara värre när jag fick Chimal. Att ha tjocka termobyxor som kunde hindra rörelser, om så bara ytterst lite var inte på tal under de första åren jag hade honom. Nej, jag frös. Anledningen var för att jag var tvungen att vara smidig, kunna hoppa av när, var och hur som helst från honom. Mitt i en resning om det var så. Det hände många gånger att jag var tvungen att göra det och sedan dess har jag fått avsmak för de tjockare vinterkläderna.


Självklart använder jag dem ibland idag, men det är inte ofta och det beror på vad jag ska göra när jag rider. Ska jag hålla tempo i ridningen rider jag aldrig med tjocka kläder, då fryster jag tills jag får upp värmen av mig själv i ridningen. Men ska jag endast skritta, ja då åker termobyxorna på ibland. Men som det är nu, när jag rider så pass mycket barbacka undviker jag att ha mer på benen än underställ och ridbyxor, jag vill inte känna mig som en michelingubbe när jag rider utan sadel, nej, så smidig det går tack. Ja det innebär att jag fryser i onödan ibland men jag antar att det blivit en vana som jag än så länge inte ändrat på...


På båda bilderna är det flera minusgrader ute, men jag har envist ridbyxor på mig. Bilden på mig och Rezy är under en intervalträning och den andra är mamma på Rezy och jag på Chimal påväg för att intervallträna. Man ser ganska bra på mamma att det är riktigt kallt ute men, ja, jag har betydligt mindre kläder på mig.

   

Av Stina - 29 december 2014 17:43

Min morgon började riktigt bra idag, jag kom upp ur sängen en timme innan jag skulle göra mig i ordning för skolan och gick då ut och gick en sväng. Det är verkligen mysigt att gå i ett kallt, tyst, sovande och snöigt Vretstorp runt klockan sju på morgonen. Väl hemma vet jag inte vad som hände men tiden bara försvann iväg när jag gjorde mig i ordning för att åka till skolan, stressigt blev det i varje fall. Han ut till bilen i tid med frukosten nedpackad i väskan. Väl i bilen så lät det som något skrapade i marken, jag stannade så klart och försökte kolla vad det var. Jag hittate självklart ingenting så jag ringde till pappa, frågade om han trodde jag kunde åka till Örebro ändå eftersom jag inte hitta nått. Men det slutade med att jag vände hem och bytte till pappas bil efter att jag fått skrapa rent den i fem minuter. Jag skickade iväg ett meddelande till Irma och sa att jag skulle bli lite sen. Men det räkte så klart inte där, nej papaps bil var nere på reserven så jag var dessutom tvungen att stanna och tanka på vägen. Väl i skolan var jag tjugo minuter sen. Inte hela världen men min braiga morgon var smått förstörd.


Men vi fick en del skolarbete gjort och vi har varit på möte med vår handledare, mycket att göra men det känns någonstans ändå bra. Nu ska vi bara lyckas ro iland det här, det är bara strax över en vecka kvar tills uppsatsen ska vara inlämnad... Men hem igen, fixat lite mat i form av sallad och sedan var det fortsatt pluggande som gällde. Så nu sitter jag här, med en kopp te, P3 på radion och tar en paus från pluggandet för att blogga lite. Dagen började bra, det blev en del stress och bilen krånglade. Nu hoppas jag på att jag får lite mer gjort på uppsatsen innan jag får gå och lägga mig!

 

Av Stina - 29 december 2014 11:00

Jag får väl göra som så många andra och sumera år 2014 lite. Eftersom jag inte gör så där sjukt mycket med Chimal längre utanför gården så blir det helt enkelt en liten sumering av några få små höjdpunkter av mitt 2014!


En höjdpunkt var så klart spontan trippen till Camilla i Gävle mitt under hektiskt tentaplugg i mars. Kanske inte framstår som ett av de smartaste besluten men det var en rolig helg och tentan blev godkänd åndå!

 

Som den boknörd jag är kom det en till höjdpunkt i mars, jag fick efter flera års läsande läsa sista boken i The Southern Vampire Stories serien, 15:e boken för att vara exakt. (ignorera rättsregler boken)

 

En utav höjdpunkterna var självklart att återigen vara tillbaks på tävlingsbanorna, och inte med vem som helst utan med Chimal. Även om vi inte blev godkända så var det en sjukt härlig känsla.

    

Att Sandra kom till Närke (som vanligt) och spenderade två hela veckor här, det är inte många utöver familjen, och knappt dem jag kan spendera hela dagarna med i två veckor utan att bli trött på dem men med Sandra funkar det perfa!

  

  Självklart kommer även ridlägret i augusti med här:

   

Att äntligen vara tillbaks på universitetet med mina underbara vänner! För att bland annat spendera över 12 timmar i skolan och tentaplugga dagen innan salstentan med Irma!

  

Att vara med på träningstävling med Chimal i sällskap av mamma och Rezy.

Det närmsta vi kommit att tävla tillsammans, någonsin!

    

Att rida klubbmästerskapen med Chimal 

   

Sist men inte minst måste jag så klart ta med något jag sett fram emot under ett helt år, den sista The Hobbit filmen, som jag längtat efter den och den var allt och lite till jag kunnat tänka mig!

 

Det här är bara en del av några höjdpunkter under året. Vissa kanske kan ses som underliga, typ den om film... Tanken är att jag så snart som möjligt ska skriva ihop ett inlägg om vad jag ser fram emot för 2015 också!

      



Av Stina - 28 december 2014 21:57

Nu har jag äntligen efter en lång eftermiddag kunnat göra mig en kopp te och slagit mig ner i sängen. Jag är helt slut i huvudet efter att ha läst vårat arbete om och om igen, skrivit lite, tagit bort lite och ändrat massor. Man blir seriöst helt störd i huvudet efter att ha suttit och malt samma meningar i huvudet 10 gånger och ändrat den fram och tillbaks lika många gånger. Så, eftersom huvudet är helt slut blir det inget bokläsande ikväll utan ett avsnitt av en tv serie för att stänga av. 10 kanske verkar tidigt enligt många att gå och lägga sig men är man trött så är man! I morgon är jag i skolan större delen av dagen så då kommer det upp ett tidsinställt inlägg om mitt år som gått, hoppas ni uppskattar läsningen!

 


Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards