Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 30 december 2014

Tjocka och varma kläder

Av Stina - 30 december 2014 14:00

Jag är en väldigt frusen person, vilket inte är kul under denna tid på året. Jag fick en kommentar ifrån Melina med flera bra tips för att hålla värmen under ridturerna:


För att fötterna inte ska frysa sönder helt och hållet, finns nog bara en lösning. Minst 2 storlekar för stora skor så man får plats med en extra sula och riktigt tjocka sockar och lite luft. Och sen absolut inte ha bomullsstrumpor, bomull kyler. Helst bör man ha flera lager ullsockar och fortfarande ha plats kvar i skorna. Annars blir det lika kallt om fötterna ändå. Luften i skon hjälper till att isolera mot kylan.
Och lägga pengar på ett riktigt bra underställ (gärna i merinoull) och ett par soft -eller corkshell ridbyxor. Och om det behövs komplettera med en ridkjol.

 


Jag använder mig av nästan allt det där men det finns något jag ogärna använder. Det är de riktigt tjocka kläderna så som ridkjol eller termobyxor. Det kanske verkar underligt då jag är en frusen människa men jag avskyr att använda mig utan de tjockaste ytterplaggen och använder dem endast när det är absolut nödvändigt. Varför? Jag har alltid tyckt ila om det då jag känner mig osmidig och klupig i kläderna. Det började när jag red min ponny Pysen och den inställningen blev bara värre när jag fick Chimal. Att ha tjocka termobyxor som kunde hindra rörelser, om så bara ytterst lite var inte på tal under de första åren jag hade honom. Nej, jag frös. Anledningen var för att jag var tvungen att vara smidig, kunna hoppa av när, var och hur som helst från honom. Mitt i en resning om det var så. Det hände många gånger att jag var tvungen att göra det och sedan dess har jag fått avsmak för de tjockare vinterkläderna.


Självklart använder jag dem ibland idag, men det är inte ofta och det beror på vad jag ska göra när jag rider. Ska jag hålla tempo i ridningen rider jag aldrig med tjocka kläder, då fryster jag tills jag får upp värmen av mig själv i ridningen. Men ska jag endast skritta, ja då åker termobyxorna på ibland. Men som det är nu, när jag rider så pass mycket barbacka undviker jag att ha mer på benen än underställ och ridbyxor, jag vill inte känna mig som en michelingubbe när jag rider utan sadel, nej, så smidig det går tack. Ja det innebär att jag fryser i onödan ibland men jag antar att det blivit en vana som jag än så länge inte ändrat på...


På båda bilderna är det flera minusgrader ute, men jag har envist ridbyxor på mig. Bilden på mig och Rezy är under en intervalträning och den andra är mamma på Rezy och jag på Chimal påväg för att intervallträna. Man ser ganska bra på mamma att det är riktigt kallt ute men, ja, jag har betydligt mindre kläder på mig.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards