Stina Svensson

Alla inlägg under november 2010

Av Stina - 23 november 2010 09:27

I går fick hästarna nya skor, vinterdojjorna åkte på så nu kan jag börja träna Chimal och Helge ska få börja trava lite:) Känns bra, tyvärr är jag inte speciellt förtjust i detta väder speciellt inte när det börjar bli kalt OCH fuktigt i luften för då måste Chimal ha 2 täcken på sig, han är så känslig för fukt och kyla, tyvärr kryper fukten in under vintertäcket på honom så för att bli av med den går han med ett tunt fleecetäcke under när det är som värst för att hålla den borta. Just nu har vi fått ganska mycket snö här hemma men mer lär det väl bli, jag har förberett mig med nytt underställ som är super varmt och nya vinter ridstövlar som är riktigt sköna från Hööks:) finns just nu och kostar 250kr, jag kan definitivt rekomendera dem, sen har jag självklart varmare varianter när jag fryser mer men de går inte att träna i.


Jo jag har orkat tömma kameran lite nu när jag har egen dator så några bilder får ni se här sen så ska jag så småningom lägga ut lite mer i fotoalbumet när jag orkar och hinner, ska även tömma mammas dator på det jag vill ha:)

 

Chimal & Helge i hagen vid maten när snön nyss kommit, de är så gulliga ihop och är riktigt sams och busar med varandra:)



Strax efter att det kommit lite mer snö, om det inte framgår av bilden kan jag säga att Freja älskar snö.

   

Bild nr 1: Gunilla med klubbflaggan på träningstävlingen i Finnerödja, bild nr 2: Helge efter att han nyss blivit utsläppt, fint ny rullad:)


Det är bara att klicka på bilderna om ni vill se dem större;)

Av Stina - 21 november 2010 12:50

Nu har det varit dåligt igen men jag har en liten ursäkt.... Först och främst har det varit extremt mycket plugg att göra, den här delkursen är upplagd på ett piss dåligt sätt som tidigare nämt men nu har jag verkligen ett bevis på hur det är.... Sedan har hästarna tagit mycket energi, ingen av dem tränar än då vinterskorna kommer först i morgon (äntligen) så Chimal är smått galen när jag rider honom då han inte fått gått ett riktigt pass sedan, hmmm.... Jo just det i maj på A9 ritten. Helge skrittas tills på tisdag då han ska få trava lite för första gången så han är helt galen när jag rider, han skrittar snällt en stund sedan är det rena rodeon tills vi kommer hem:( Det jobbiga är inte at han stutsar, tacktar och bockar på samma gång för det är jag van vid sedan år tillbaks men han går inte att styra när han är i gång så om du försöker lugna honom kan du lika gärna hamna nere i ett djupt dike så man får helt enkelt hålla ut och försöka styra med skänklarna, men ännu inga olyckor och han kanske blir lugnare när han så småning om får börja träna när han är helt igång satt. Men annars rullar allt på, mamma träningsjobbar heltid så nu är det ännu mer att göra här hemma men det har funkat bra hittills:)

Av Stina - 14 november 2010 23:36

Nej det blev inga bilder från ridturen idag då vi alla tre hade att göra med 3 extremt pigga hästar:) Men ridturen gick jätte bra och Helge skötte sig större delen av tiden och varje dag ser jag mer och mer framgångar hos honom:D Chimal gick som tänkt en sväng med tyngder så på tisdag blir det en vanlig ridtur igen så han får göra ngt annat vilket jag tror han kommer bli glad över. Sedan har vi firat pappa och efter det blev det lite plugg så det blir upp i morrn för att göra mer innan jag ska iväg till universitetet på morgonen.


/Stina

Av Stina - 14 november 2010 07:29

Idag blire till att fira farsdag, viktor kom hem från Örebro i natt och Malin kom hem i fredags så nu är vi alla hemma så vi kan fira pappa:D Men förutom firande av pappa ska jag ju även rida & plugga, red inte i går då det är så uruselt underlag nu speciellt när hästarna inte fått vinter skor än:( Men idag ska jag ut med Helge på en lååång skrittur i sällskap med Helene & Kungen och kanske även mamma med Rezy:) Sedan ska jag göra ngt med Chimal och det lutar åt änu en prommenad med tyngderna fast lite längre den här gången så jag kommer igång och kan skritta uppsuten med dem på snart. Sedan finns det ju även som vanligt pluggande som måste göras:(


Tänkte jag kanske kan få mamma att ta lite kort under ridturen idag så det kan komma lite bilder på Helge ngn gång:)

Av Stina - 10 november 2010 20:10

Ja skulle ju rida Helge och longera Chimal i går... Blev inge med det eftersom att det var halv snöstorm ute, i morse när jag gick till bussen var det hur mycket snö som helst ush:( Blir ju inte bättre av att hästarna inte fått vinter dojjor än. Men men, Chimal har varit lite halt några dagar, eller ja gått lite ojämt då han haft ett sår som han inte tyckte om, tog 2 dagar sen var han fräsch och fin å ville arbeta igen. Så i går provade jag att longera honom för att se om det skulle gå att jobba honom vid hand över bommar och se så att allt var OK igen, allt var OK igen men jag fick ge upp jobba vid handen då det var för halt:( De har trotts sommarskor 2 brodd i varje fot åtminstonde. Helge skulle ju skrittas som vanligt men det fick vänta eftersom att Chimal som är super stadig på foten halkade känndes det lite sådär att hoppa upp på Helge i snöstorm utan ordentliga skor, han brukar sköta sig jätte bra men han kan få sina ryck han med.


Men i morgon blir det antagligen skrittur på Helge, förhoppningsvis i sällskap av mamma och Rezy så vi kan träna på att gå förbi den där livsfarliga skäcken som går vid vägen.... Uuuuuu han är super läskig;) Chimal ska antagligen få en promenix med sina nya tyngder på bakbenen så nu är det igång med dem igen:D Har köpt nya och det gav ju resultat förra vintern så vi kör på samma koncept igen och så ska jag självklart läsa massa tråkig literatur ochså, i morgon ska jag även berätta om träningstävlingen i söndags om jag hinner.

Av Stina - 4 november 2010 08:54

Gick upp tidigt idag för att återgå till hemtentan:) Har faktiskt gått ganska bra, jag känner mig i varje fall inte stressad längre vilket är skönt, ahhh.... I vilket fall känner jag mig pigg och glad nu, solen skiner så fint på hästarna i vinterhagen, morgon sol varianten där den sticker in mellan träden och ser lite gulligt romantisk ut<3 Nej nu ska jag nog käka frukost så jag kan åka och handla godis och sedan återgå till Hemtentan.


See ya!

Av Stina - 3 november 2010 21:23

Ja ha, ne he.... Får inte någe gjort på hemtentan just nu sitter liksom fast efter 1/3 på andra frågan. Fan jag som tänkt bli typ klar med den idag så jag kunde hinna rida i morrn men icke sa nicke:( Men efter att sara varit här och vi har snackat distans:P Fick inte nog på distansträffen igår liksom:) Så har jag åter igen satt mig här men jag sitter fast så jag tror jag kryper till kojs och försöker komma upp tidigt i morrn åker och handlar godis när Sojas öppnat och sedan kör jag så det ryker tills jag är klar. Sedan kanske jag även hinner med nått mer i morgon om jag har tur:)


På fredag måste jag iaf ut på Kungen, hälst Chimal med om jag hinner och gå ut och gå med Helge. På lördag blir det nog ridtur med Jessica som kommer hem i helgen, jippie:D Då på Chimal eftersom vi antagligen är ute ett tag, ska kanske rida Helge med eller så blire bara prommenad och på söndag har vi vår träningstävling då jag ska rida Kungen:) tror jag iaf, han tappade en sko härom dagen fick den på slagen nu i kväll så på fredag lär jag ju märka om allt är som det ska så då vet jag lite säkrare hur det blir:D


Nej sov så gott säger jag och Helge:)

    

Av Stina - 3 november 2010 13:55

Idag har Helge efter några dagar i en liten hage med Chimal blivit utsläpt till de andra i vinter hagen:) Och om han kom ut med ett nytt mod? Oh ja! Helge kom ut i hagen och efter 5 minuter så kunde han sagt: Veni vidi vici!(jag kom, jag såg, jag segrade) För det var precis det han gjorde:) Sist han gick med de andra var han lägst i rang men inte nu inte, nu är han "the Boss" Men han är ingen elak diktator, jag sitter och skriver på min hemtenta:( Suck... Utanför ser jag alla 5 hästarna i hagen och vid höselagebalen står Helge med Chimal och Tippen:) Så han delar med sig:D


Nej nu ska jag återvända till den tidigmorderna perioden och reformationen:) är ju klar med nordens politiska utveckling så nu till europa, katolicismen och protestantismen:/

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards