Stina Svensson

Alla inlägg under oktober 2009

Av Stina - 29 oktober 2009 18:44

Japp så blev det idag:) är riktigt nöjd med mig själv (om man någonsin kan vara det?) Idag har hästarna fått vinter dojjor med snö sulor och brodd, visserligen dröjer det nog länge inna snön kommer men man vet aldrig;) Upptäckte i att frosten har börjat komma redan under den tid på dagen som jag brukar träna hästarna när jag inte har lov i går, jag gav mig ut på Chimal ca: 17.00 när det hade varit skymning en stund och var inställd på en en mila runda, men när vi kom till vändnings platsen efter 5km tänkte jag att det var lika bra att rida hem. Chimal hade skött sig jätte bra även fast jag inte sett ett skit, och han hade legat på hårdare än vid start så i stället för att rida tillbaks de 5km red vi de andra 2km hem:) Viserligen kan både jag och Chimal vägen som vårann egen ficka men efter att ha upptäckt att Chimal inte ville gå i ett någorlunda lugnt och sansat tempo trotts nerförsbackar och lera som jag vet att det är utan att se den så tog vi grusvägen hem i det tempo han önskade. men vårann 7km tur slutade med ett par skutt som jag inte var med på då jag inte var med och såg i förväg vad han skulle kunna hoppa för och ett tempo på 17,5km/h. Ganska bra för att inte se ett skit;)


Men tillbaks till dagen, bortsett från att ha ägnat förmiddagen åt att stå med Chimal och Ceasar i gången har jag städat lite i sadelkammaren(långt kvar tills den är helt städad), pluggat massor och tillslut så var jag ute på en bra och härlig prommenad i mörkret med Freja:) och den promenixen fick stå för det bra slutet:)


Men jag har inte bara ägnat lovet åt träning och pluggning, utan i måndags så åkte jag och mamma till Askersunds nya ridhus och red dressyr (+ lite hoppning för min del) med Rezy och Chimal, Det gick bra tillslut för oss när hästarna accepterat att vi inte skulle använda det stora ridhuset som rally bana:/ Men Rezy fick återigen tupp juk när hindret åkte fram, men det försvann efter några skutt och hon gick riktigt samlat och fint. Och Chimal var som vanligt rädd för hindret till en börjat men sen tyckte han som vanligt att det var skit kul:)


Jag har även varit och handalt:) inte nått jag brukar göra direkt och jag klarade mig nästan men bara nästan från att handla häst saker, det blev bara en ny beby blå borste åt Chimal och ett par nya beby blå fleece vantar till mig. och så har jag även köpt lite vardaglia saker som: en jacka till vintern, 2par taigts, en kofta, mössa, strumpor,nagel fil, en ny film (En riddares historia, med Heath Ledger) och säkert nått mer jag inte kommer ihåg:)


oj vilket inlägg det blev, kanske borde skriva lite oftare så det inte blir så mycket  på en gång?

  

Freja<3

Av Stina - 26 oktober 2009 06:29

Ja det har de blivit i helgen, fast bara lite.....Vi var på loppisen som är varje lördag i Hallsberg och jag hittade 3 saker jag köpte, ville ha fler men det blev bara de. Det blev 2 nya Johnny Depp filmer till min samling (jag samlar på Johnny Depp filmer) och en grimma till Chimal. Hans börjar bli väldit sliten och det syns inte ens längre att det stått "Vild" på näsan för det har försvunnit så det blev en ny för 40kr. Jag har faktiskt haft en dentisk ett tag till Pysen men den gck sönder sedan har jag inte kunnat hitta någon sådan så jag blev lite sentimental och bestämde mig för att jag bara måste ha den:) Den är svart och så är det som lite glitter på näsan, riktigt snygg. Jo så köpte jag filmerna med ju som jag redan hunnit titta på och det var "Finding neverland" och "Once upon a time in mexico". "Finding neverland" kan verka lite seg men den är helt underbar, handlar om när författaren till Peter Pan kommer på berättelsen om honom och landet ingenstans, "Once upon a time in mexico" är inte så  bra men ha den skulle ja, en dag ska jag ha varenda film han gjort:)

  


Av Stina - 20 oktober 2009 20:23

Ja det är de just nu, Ebba har rätt man tappar motivationen till hästrna nått gtymt på hösten när tävlingarna är slut, kanske inte så jag vill sälja dem men ändå så man börjar fundera på varför man ska tävla dem och inte bara rida och lulla jämt och ständigt.....Det fanns en tid då det var så, man galopperade i nått som man tyckte var en hiskelig fart fast det säkert bara gick i typ 14km/h på 28åriga Lucinda, hon var Cponny men med tanke på hängmattan till rygg hon hade så var hon säkert lägre då än när hon mättes. Man gick ut i hagen i obehagliga ridkläder, det gjorde ju inget det var ju knappast så att du skulle koncentrera dig speciellt mycke, slängde på ett träns i hagen och kollade fötterna lite snabbt hoppade upp och så red man en "lång" rigtigt långsam tur och bara njöt av att rida, rida och rida å tänkte på hur lycklig du var. Mmmmmmm.....


Nej kom tillbaks till verkligheten, hästar som ska tränas på ett eller annat sätt, det ligger alltid en baktanke bakom varenda ridtur om du så bara skrittar har det en speciell anledning, mängder av skolarbeten och prov, tävlingsplanerande, måste vara extremt petig med hästen så allt blir rätt. Det är kallt men man massar ändå ut sig till stallet och rider hästana för det MÅSTE göras.....


Viserligen har jag fått lite motivation i och med den nya tävlignsterminen men det känns inte som att det är tillräkligt, ska ha lov nästa vekca, sköööönt:) men är man inte lite galen som ägnar större delen av sitt liv till att träna och tävla hästar som du säkert skulle kunna ha det lika underbart med bara genom att rida och lata dig ute på långa långsamma ridturer? Nej, jag är nog ganska nöjd med hur jag har det om man bortser från skolan men lite får man faktiskt gnälla:) Just nu har jag mer motivation till min egen gymmning och simmning, tycker till och med det är skönt om man gämför med ridturerna i hällande regn:(

   Ja ibland kan man drömma sig tillbaks och tänka vart tog tiden vägen, är det verkligen så länge sedan jag var fantomen på Pysen? Han var nog början på allt vad hette träning och tävling, han var underbar Pysen<3

Av Stina - 19 oktober 2009 20:23

Ja det var de idag, eftersom att det inte var så där svin kalt så det känns som vinter eftersom det kommer rök från munnen så tyckte jag det känndes som rigtigt mysig höst idag:) fina löv på marken och så vidare:) kanske borde ta med kameran ut någon dag och ta lite mysiga höst kort så kanske det kan bli nått mer än häst bilder på bloggen för det kanske blir lite tråkigt annars?


Ja ja, arrangörs träffen i går var väldigt intressant och det kom några roliga överraskningar tex. som att Vedemaritten ska ha 120km** yes precis vad jag hade hoppats på så Chimal får antagligen starta med den nästa år:) Då MÅSTE ni hålla tummarna för att vi blir godkända för vi behöver verkligen det......Rezy får vi se lite hur hon ska gå och med vem, jag vill ju rida DM men det är inte bestämt vart det ska läggas än så vi får se hur det blir. Tippen har jag ingen aning om vad han ska gå för det har de inte ens pratats om. Ja så får vi ju se och så......


Idag blev det i varje fall en barbacka tur på Chimal, eller ja tur och tur. Han har en vilo vecka nu innan han långsamt ska sättas igång inför vintern, kommer bli massor med dressyr för hans del. Så vi ägnade 45min till att lära oss ett drassyr program med lite lätt arbete i skritt, ska ju rida en liten dressyr och hopp prova på den 6:e December som klubben ska anordna:D Ska även hoppa Rezy då eftersom mamma inte vill göra det, vet inte rigtigt hur högt jag ska hoppa med henne än. Med Chimal blir det max 50cm och med Rezy absolut inte under 50cm, ska hoppa lite någon dag med henne och se vart hon står men om det går bra lutar det nog åt typ 70cm, vad tror ni. ska man våga med högre om jag får för mamma? hoppade ju 90cm med henne i sommras men då var det inte bana och det var ett tag sedan vi gjorde det så jag får se.

Chimal  

Jag och underbaraste<3 förra hösten.


Av Stina - 17 oktober 2009 21:55

Japp det blire i morgon, jag och Bosse ska åka och så ska vi plocka upp Ebba vid brändåsen och sedan bär det av den långa vägen till örebro;) ja det är ju inte så långt för oss, tack gode gud. Hoppas att det blir lite roligt prat och en intressant tävlingssäsong lagd för 2010. Hoppas att den ser lite ut som jag vill att den ska göra.....

Hare bra allesammans:)

Av Stina - 11 oktober 2009 18:43

Ja det fick jag och mamma en i går, vi var ute med Rezy och Chimal på en rejäl klätter runda där det nästan inte gick att ta sig fram. Hästarna var pigga men Chimal var nog mer hyper än pigg, vid ett flertal tillfällen försökte jag rida först med Chimal men det slutade hela tiden med att han kastade sig från sida till sida eftersom man var "rädd" för ALLT, tyvärr blir han helt omöjlig när han har mycket överskotts energi.


I varje fall hände det nått mycket spännande för mig och Chimal när jag vid ett tillfälle bestämde mig för att sitta av i en nerförsbake som knappt gick att ta sig fram på, Chimal slant hela tiden på de blöta löven och eftersom jag red på hackamore tycker jag det känns obehagligt för om han behöver stöd från mig kan jag inte rigtigt ge honom det. Anledningen till att jag tycker det känns så obehagligt är för att vi gick omkull för några år sedan riktigt rejält, jag klarade mig fint men Chimal därimot la sig på knä och pana och gled ca: 3meter på en grusväg, det rann massor med blod och det var knappt nån lugg kvar. Den omkullridningen slår till och med avtrillningen jag gjorde på Chimal som slutade med ambulans en vinter i fråga om skräck uplevelse, obehagsupplevelse och känslan av att hästen aldrig kommer bli bra vilket är den värsa känsla jag kan känna då Chimal är mitt allt. Om ni inte tror mig om vår obehagliga omkullridning kan ni alltid fråga Ebba Boberg för hon red bakom och såg allt.


I varjefall tog vi oss ner för baken och jag skulle upp i sadeln igen, eftersom att jag inte hittade nått att stå på bestämde jag mig för att det bara var att ta väldigt mycket fart för att komma upp, så det gjorde jag, uppenbarligen lite för mycket:/ Det slutade inte med mig liggandes på fel sida utan min fina av/på sittning tog lite längre tid är så, jag tog fart och fick för mycket så jag for runt Chimal men lyckades klamra mig fast på andra sidan på nått sätt. (Mycket man och brösta är bra;) och precis när jag fått tag rycker Chimal till lite(antagligen för att han helt plötsligt hade hela min tyngd hängande på ena sidan) och det känndes som om han sa till mig:

-Det är lugn mamma, jag står stadigt KLÄTRA!!!!!

Vilket jag även lyckades göra men precis när jag nästan var uppe började sadeln glida lite så det var bara att ge upp och lite fint dimpa ner på marken och börja om från början:)


slå den av/på sittningen om ni kan;)


(Bilder från omkullridningen, inte så blodiga eftersom vet. redan varit där och smörjt in och plostrat om)

  

Av Stina - 4 oktober 2009 21:04

Ja så blev det idag, var ute och red på Ceasar när det inte regnade vilket det gör typ hela tiden just nu. Vi kom lugnt travande på en skogsväg, och så var det väldigt mycket lera på vägen så jag saktade av eftersom Ceasar inte tycker om lera, vatten går bra men inte diken (oavsett om de är torrlagda) och lera så det är bara och ta det lugnt och låta honom vänja sig vid det. I varje fall så saktad jag av och tänkte skritta runt det lite fint men det ville inte han utan han tvär stannar, slänger upp huvudet och far bakåt så han lyckas vända. Och i den hela vändningen fick han mig åt sidan ur balans så jag fick hans halls på axeln på nått konstigt vis och fick ont. Jag satt kvar, men det var nära. Sedan fortsatte vi vår ridtur (förbi leran) och stödde även på 3 fyrhjulingar men det gick bra:)

Jag blev i varje fall väldigt paff när det hände eftersom den ända häst jag träffat på som gör nått liknande är Chimal, Ceasar är inte i närhetetn av att vara lika drastig och smidigt så det är bra mycke lättare att sitta kvar men jag blev så förvånad så jag inte hann reagera, men nu vet jag..........Det kommer väll att ta ett tag att få reda på vad han har för lustigheter för sig som alla hästar har men alla gör olika saker.


Och så har jag varit och tittat på VRKS dressyr KM i helgen och gud vad sugen jag blir.....De har en mindre cup som man får rida dressyr och hoppning i och du får ha vilken utrustning du vill och hoppa hur lågt du vill så jag kanske ska vara med me Chimal nästa år:) mamma är sugen med Rezy annars tar jag henne med och vem vet även Ceasar kanske får prova bara för att:)


Nej nu ska jag fortsäta plugga:(  

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards