Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 28 september 2012

Berättelsen om Chimal, del 2

Av Stina - 28 september 2012 12:13

Slutade sist med att Chimal blivit bra från omkullridningen sommaren 2006 och vi kommit 3:a på KM under hösten. Så nu kommer fortsättningen:

 

Chimal fortsatte vara bra under vintern 2006/2007 och tränade på för att jag skulle kunna rida hans första 80km på våren, själv hade jag avslutat säsongen 2006 med en internationell 120km** med Reyziann så jag var redan kvalad och klar för långa distanser men nu började jobbet med att kvala Chimal och det är här det börjar kärva med tävlandet av Chimal och själv tycker jag aldrig det riktigt släpper. Vi började säsongen med en träningstävling på 3mil som gick jätte bra och var lovande inför den kommande säsongen.

 

Men 2 veckor innan försrta 80km starten på Björkviksritten lyckas Chimal skära sig på något i hagen. Han skär sig strax över hoven på baksidan, 2cm långt och 2ch djupt sår som är som en flik som sitter löst men ändå fast. Veterinären kommer ut och tittar på honom och säger åt oss att hålla rent och linda om foten så det läker ihop på rätt sätt förutom det är de bara att vänta ut det. Så 2 veckor innan start och redan anmälda skadar sig Chimal och det verkar som om vi inte kommer kunna starta men vi stryckor oss inte på en gång och jag byter inte häst för det finns ingen häst att byta till, jag ska rida Rezy 120km på lördagen, Bosse Miro 160km på lördagen och så skulle jag rida Chimal 80km på söndagen. Alla är anmälda och klara så vi hoppas helt enkelt på att de ska läka ihop fint och att Chimal inte ska bli halt.


Såret är nästan helt ihopläkt på en vecka och när jag rider Chimal är han precis som vanligt och ohalt så vi åker som planerat med alla 3hästarna på tävlingen. Rezy komemr aldrig till start för hon blir utesluten i förbesiktningen, Bosse och Miro rider 160km godkänt och på söndagen när alla är trötta efter tävlingen dagen innan är det dags för den nyligen skadade Chimal att gå 80km. Vi visar det relativt nya men ihop läkta såret för veterinären som säger att om det inte går upp eller det händer nått med det ska det ej vara nått hinder under tävlingen. Så jag startar och ger mig iväg i mitt 12km/h tänkta tempo, och rider ensam nästan hela tävlingen för ingen red i samma tempo som mig. Envisa som jag och Chimal är tuffade vi på i vårat eget tempo, tack och lov för martingal i starten kan jag säga, han vill inte bli ifrån sprungen. Vi rider på och Chimal går som en klocka tills sista slingan då han är ltie seg och uttråkad under en mil ungefär, inte så konstigt. Men med en mil kvar till mål piggnar han till och går som en klocka igen. Vi kommer i mål på strax över 12km/h som planerat och en jätte pigg och fräsch häst som ser ut som han skulle kunna springa ett par mil till lätt. Såret utgav inget problem på tävlingen.

 

Vi på framridningen


 

Utefter banan

 

Mål efter 80km


Första 80km gick precis som planerat så nästa start blev A9ritten 80km som skulle ridas i ett något högre tempo men så blev det inte. Chimal kronglade vid lastningen på morgonen och stukade sig och var halt på förbesiktningen, så det var bara att åka hem. Hemma igen tog vi ut veterinären för att titta på stukningen men det visade sig att spatten var tillbaks i Chimals vänstra bakben så hemma veterinären skickade in oss till kliniken för röntgen och behandling. Väl där visar det sig att spatten inte bara kommit tillbaks i vänsterbakben utan nu har han även fått spatt i båda bak. behandling på det och resten av säsongen försvann. Det var 2007 det. Chimal läker från spatten återigen och vi börjar ställa in träning och hästhållning efter spatten, vi använder Back on track på haserna skrittar alltid igång 30min innan all ridning. använder liniment innan ridning på haserna för de ska bli ordentligt uppvärmda. Spatten försvinnercoch vi tar nya tag inför 2008.


Träningen upptar igen under 2008, detta blir året med 120km för Chimal är det tänkt, jag vill även sätta upp lite högre tempo på Chimal. Chimal som har en väldigt problematisk rygg för problem med den under vintern och det finns inte en enda sadel som passar hur mycket vi letar under lång tid, detta resulterar i 2 månaders barbackaridning för mig med skritturer i skogen och mängder av dressyr, men tillslut hittar vi lösningen, Star Trekk sadlarna funkar på hans underliga rygg och den vi köper detta år är den jag fortfarande rider honom i än idag med undantag för en dressyr sadel som passar tillräkligt bra för dressyrpassen. Men det är de enda sadlarna som passat bra och som ej ger honom ryggont och vi har provat mycket.

 

Jag har inte nämnt tidigare att Chimal är en häst med vikt problem men det är han, det är fortfarande svårt att få honom att inte bli för smal och är då även svår att muskla men under vintern 2007/2008 efter en sommar i konvalicens har Chimal äntligen lagt på lite övervikt och jag kan få dit mer muskler, ganska så mycket för att vara exakt vilket  bådade gott inför tävlingssäsongen. Vi startar upp med 80km på Lilla Vasaritten på våren och blir godkända, utan några problem.

Målgång Lilla Vasaritten 2008


Efter den lyckade sarten åker vi detta år igen till A9ritten för att rida 80km och i ett högre tempo, målet är 16km/h. Tävlingsdagen blir det värmebölja på och det är årets första dag med 30 grader i solen. Chimal går på och dricker väl inte toppen men det har han aldrig gjort. Under tävlingen behöver jag inte be Chimal gå framått en ända gång och pulsning och besiktning går prima utan anmärkningar. In mot mål är vi 3 som rider om sista plaeringen, så jag släppte tyglarna och släppte iväg Chimal in i mål, jag behövde inte be honom springa fortare än enda gång, först in av oss 3 kom vi men Cimal pulsar inte ner. Efter en toppen tävlingmed en häst som bara gick så pulsar han inte ner, han harrfått vätske brist. Aldrig någeallvarligt men han fick dropp och dagen därpå var han pigg och glad igen. Vi gick runt de 80km på 16km/h dock inte godkänd

 

Framridning med Chimal A9Ritten 2008 80km


Chimal får en kort paus under sommaren innan vi sätter igång att ladda upp inför 120km YR-SM på simlångsritten. Jag är nervös för att rida Chimal 120km då jag ska rida honom på hackamore för han ska äta och dricka så mycket som möjligt under dagen, och sedan omkull ridningen gillar jag inte att inte kunna ta emot Chimal med handen, har äntligen kommit över det kan jag säga. Chimal som sista gången fått gå på under tävling var inte nöjd med 12tempot jag la upp men fann sig i det efter ca:2mil. Vi tuffade på och fick sällskap av Nicole Sundin/Lilla Botanic (som blev Chimals tävlings bästis) till 2:a eller 3:e grind, minns inte riktigt. Nicole och Botanic blev uteslutna och vi fortsatte på egen hand  och kom 10,5mil. På banan kände jag att Chimal ine gick rent och vi bröt. Han hade stukat sig så där tog den tävlingen slut. Anars gick allt bra, han till och med drack ordentligt men surt att inte komma i mål när man kommit så långt men värre uteslutningar blir det.

 

Nicole Sundin/Lilla Botanic & Jag/Chimal

 

Då sista tävlingen 2008 inte innebar någon allvarlig skada fick Chimal sin höstvila efter tävlingen, hältan var borta på en vecka och vi tog det lugnt tills träningen började under senhösten vintern igen. Men det fortsätter vi med nästa gång!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards