Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 18 januari 2014

Minnen, favorit banan

Av Stina - 18 januari 2014 18:44

Jag har fått lite önskemål om att göra distansrelaterade uppdateringar, det kan ju verka lite svårt eftersom jag inte tävlar längre, eller just nu kan man ju hoppas. Men för att lösa det tänker jag helt enkelt skriva om tävlingar jag ridit tidigare, i det här inlägget kommer det handla om en utav mina favorit banor. Min favorit bana i Sverige finns i Sveg, Härjedalen och där har jag varit och ridit två gånger med Chimal, en gång 2006 och en gång 2009. Jag har både blivit godkänd och utesluten där.

 

Dagen innan tävling, Härjedalsritten 65km, 2006, godkända på 11.1km/h


Min första gång jag var i Sveg och red var alltså 2006, det var mitt första tävlingsår, min tredje tävlingsklass och min tredje tävling med Chimal. Det är även den enda gång jag ridit 65km, inte den vanligaste distansen att ha på tävling. Det var i varje fall mitt i sommaren och typ 30 grader varmt när vi åkte upp till Sveg och Härjedalsritten. Banorna är helt otroligt vackra, allt från grusvägar, skogstigar, sandvägar till att du rider upp och ner för en slalombacke, det är helt otrolig utsikt kan jag lova! Chimal som gick det längsta han gjort dittills gjorde det galant, vi kunde rida i lugnt takt, det är så pass backigt i Sveg så tempon på runt 11km/h är inte ovanligt. Han gick i varje fall jätte bra, vi rullade på lugnt hela dagen och gick i mål med vad jag då inte visste var en chans på en andra placering.... Vi missade den med en noslängd för mamma stod och heja vid mållinjen och hoppade så Chimal blev rädd för henne. Jag kan ju säga att det var sista gången mamma gjorde annat än klappa i händerna när jag och Chimal skulle in i mål. Jag har i varje fall helt oroligt underbara minnen från den tävlingen, banan, sällskapet, ritten i sig och att allt funkade så bra. Vi hade även väldigt trevligt med andra distanskompisar då det var ganska mycket folk i Sveg det året, det var nämligen nordisk-baltiska mästerskap på 120km där den dagen också.



 

Jag, Chimal och bosse i kön till förbesiktningen

 

Förbesiktning

   

Start

 

Vi är tredje ekipaget från vänster

 

Jag och Chimal närmast kameran

 

Det är vackert i sveg!

Mitt på bilden är det jag på Chimal och Bosse som springer brevid, därför att jag var lite orolig att rida över denna långa övergång där det var vatten på ena sidan som ni ser, och stup på andra så sprang Bosse brevid hela vägen över!

 

Efter tävlingen passade Christoffer, Tobias och Bosse på att bada i älven


 Andra gången jag red i Sveg var 2009 med Chimal, vi startade 120km men blev dessvärre uteslutna efter 100km på grund av hälta, klockan 5 på morgonen... Jajemänsan, vi tävlade på natten. Midnattsritten var den tävling vi red den här gången och vi startade klockan 7 på kvällen och red hela natten. Banorna var precis som 2006 jätte fina, det vi såg av dem, de var samma som tidigare år men det var väldigt mörkt ett par timmar på natten. Jag minns hur vi kom rullande i lugn galopp på en mjuk grusväg, helt plötsligt hörde jag klapper från Chimals hovar, vägen hade övergått till asfalt men det såg inte jag för det var så mörkt.

   

Jag & Maria som jag red ihop med ute på banan

 

När vi kom in i andra grind och det hade blivit mörkt efter ungefär 70km hade de stallt upp marsaler på hela ridbanan som du kommer in vid i grindarna. Det var helt otroligt vackert, det går inte att beskriva. Det enda tråkiga men samtidigt häftiga med tävlingen förutom att vi blev uteslutna var när vi kom upp för slalombacken, istället för att rida i månsken så hamnade vi mitt i ett moln. Det var regn i luften hela natten, så ja när det väl började ljusna kom vi upp för slalombacken och såg ändå inget, vi såg ungefär en meter framför oss på grund av molnet. Då var jag glad att både jag och mitt sällskap tävlat i Sveg förut och hittade vägen sedan tidigare. Men det är inte alla som kan säga att de ridit i ett moln!

 

 

Chimal i stallet

 
Jag älskar den här bilden på mig och Chimal


Ja det är de två gånger jag varit och tävlat i Sveg på min favorit bana, och jag hoppas de fortsätter ha tävlingar där så jag kan rda dr igen för det är helt otroligt underbart att rida där, jätte fina banor och alltid jätte bra arrangerat!


Filmen är till 2013 års tävling men alla bilder är från 2009 när jag var där och jag och Chimal är med på flera ställen (bilderna jag lagt upp här från 2009 har jag fått av personen som gjort filmen)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards