Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 18 januari 2014

Politik inom distansen, saker är i rörelse!

Av Stina - 18 januari 2014 19:51

För er som inte är insatta i distansen och vad som pågår inom det kan jag berätta att det för tillfället är ganska mycket prat kring presidentscup, doping och ordförande i distanskommitèn, framförallt på facebook. Vi kan börja med att förklara presidentscup, det är en distanstävling som äger rum i ett utav länderna som ingår i Förenade Arab Emiraterna (UAE), det är en väldigt prestigefylld täving och varje år när den ska genomföras bjuder de in ryttare från runt om i världen som har presterat som de vill ska delta, som svensk är en inbjudan nästan enda sättet att delta på. I år har Sara Henriksson blivit inbjuden, YR ryttare, den enda svensk som åkte på förra årets YR-VM, hon rider för Nerikes Distansryttare och är klubbens första ryttare som blivit inbjuden till tävlingen.


När det sedan kommer till doping har det varit mycket diskussioner kring det då det har blivit fler upptäckta fall av det inom distansen, inte i Sverige utan utomlands, rättare sagt i UAE. Diskussionerna kring det är hur man ska få det att upphöra, Schweiz har gått så långt att deras landslagsryttare inte fick ställa upp i presidentscup. En YR som fått en inbjudan ska ställa upp och har därför uteslutits från deras landslag. Kan verka hårt men det är en tydlig ståndpunkt mot dopingen som pågår i UAE. Borde Sverige göra likadant? Ja det kan man ju fråga sig, skulle visa tydligt på vad vi tycker om dopingen samtiditgt som jag är väldigt glad för att Sara har fått en inbjudan till tävlingen. Ska hon nu inte kunna få åka efter sina framgångar och sitt flera år hårda jobb?


När det sedan kommer till distanskommitèn kan man ju undra hur det kommer in i allt det här? Jo det är även så att distanskommitèn i ridsportsförbundet letar ny ordförande. De saker jag skrivit om ovan är aktuella saker som distanskomittèn måste ta en ståndpunkt i, samt frågan kring Sveriges landslag och sattsningen på att få in nya ryttare som diskuteras hårt sedan landslagen för 2014 publicerats (HÄR). Här har Kjell Westerback gått in och sagt lite om vad han tycker, han avgick som ordförande i distanskommitèn för någrra år sedan och har nu sökt till att återigen bli ordförande då han vill se saker hända och förändras. Och vad säger jag till det, jo kör hårt Kjell jag hoppas det går vägen. Sverige behöver bredare sattsning på landslagssidan, ge folk morötter att tävla längre med högre mål och försök plocka upp de som känner sig redo att sattsa på riktigt!


Ja undrar hur allt kommer bli, hur diskussionerna fortsätter, om det kommer bli några förändringar, och vilka i så fall?

       

Bilden är från stallarna i Spanien, Oviedo YR-EM 2008, när jag groomade Liza Sundberg
  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards