Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 19 januari 2014

Foder

Av Stina - 19 januari 2014 15:00

Det går alltid att läsa om hur folk fodrar sina hästar överallt på olika hästforum. Jag har alltid varit öppen kring diskussioner som angår foder för att kunna snappa upp nya saker, få ideer och kanske kunna förbättra det man redan har. Däremot brukar jag inte uttrycka min egen åsikt i dessa forum, varför? För det första för att folk alltid ifrågasätter hur man fodrar sin hästar och hur man kan göra som man gör och jag orkar helt enkelt inte med det, så ja jag läser bara. Men vad har jag för åsikter kring foder och hur tänker jag? För det första skiljer det sig otroligt mycket mellan hästar och hur de används.


För det första vill jag alltid ha ett bra grovfoder, vi har i flera år använt oss av hösilage till hästarna och så klart gräs på sommaren. Då vi har utedrift på hästarna och har dem sällan inne på nätterna har de fri tillgång på grovfoder. När de står inne på nättern ger jag Chimal som är min häst 3kg grovfoder, förutom det har han ALLTID ett välfyllt nät med halm. Han står nämligen på spån så när grovfodret är slut vill jag att han ska kunna pyssla med något, och då har han sin halm. Även Kungen får samma mängd hö och ett nät med halm. Förutom det får de mineraler och vitaminer, fri tillgång på saltsten och vid hård träning extra salt.


Chimal som har lätt för att snabbt droppa i vikt utan förvarning får även Krafft foder för konvalicenter, ston som ska ha föl och gamla hästar om han börjar gå ner för mycket i vikt. Varför ger jag honom ett krafft foder som inte riktigt är till för den typ av häst han är? Jo det är på råd av veterinär då det är det enda som funkat för att få honom att gå upp till ormal vikt. Nu för tiden är han ganska tjock, men tappar ändå i vikt emellanåt. För några år sedan när han slutade tävla fick jag stora problem med hans vikt. Han tappade mer och mer i vikt och det syntes väldigt väl, han vägde inte mycket (för att vara en arab på 152), veterinären tittade på honom, raspade tänder och tog till och med blodprov då vi inte visste som var fel. Oavsett om han bara gick vilande i hagen fortsatte han tappa i vikt. Men när hon sedan sa åt oss att prova det specifika krafft fodret så gick han snabbt upp i vikt, först till normal och ett år efter att vi började med krafft fodret hade han gått upp 100kg. Då var han normal viktig.


Men när Chimal tävlat har foderstaten sett ganska annorlunda ut. för det första har jag provat olika sorters foder för att se vad som fungerar och även beroende på vad han just då krävt. Sen hänger det självklart på hur bra grovfodret är. När han tränat och tävlat distansridning då? Jo han har ätit mycket olika saker, dock inte alltid samtidigt då foderstaten anpassats efter det tillfälliga behovet. Havre, havrekross, mineraler, e-vit, selen, b-vit, salt, olja, krafft, betfor, noni juice, biotin. Det här har han fått i olika kombinationer. Jag har alltid haft en aktiv dialog med dåvarande landslagsledaren när jag tävlade om Chimals foder då hon känner hästen och har mycket erfarenhet och självklart med min mamma. Något jag lärt mig är dock att många ger hästarna alldeles för mycket krafftfoder, vilket är farligt, speciellt om de står inne mycket. Det kan nämligen leda till magsår på hästarna och göra dem stressade. Jag har aldrig gett Chimal mer än ett kilo krafftfoder åt gången, då kan även tilläggas att han även går ute dygnet runt, men med fri tillgång på grovfoder. Enligt mig har det varit det bästa sättet för Chimal och han har tävlat internationellt. Rezy har till och med gått hela säsonger på internationell nivå utan att kräva krafftfoder utan har fungerat på grovfoder och olika tillägg som vitaminer, salt och mineraler.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards