Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 29 januari 2014

Att inte lyckas

Av Stina - 29 januari 2014 10:00

2006 startade jag min första 120km tävling på Simlångsritten tillsammans med Reyziann. Trotts många år av tävlande efter detta, flera år av satsande, många averkade mil och flera startade 120km tävlingar är det den enda godkända jag har.

 

Vedemaritten 2010 120km**CEI med Chimal, utesluten i mål

 

Tillsammans med Rezy inräknat den 2006 tror jag att jag har förbesiktat för 4 stycken 120km tävlingar och en 100km. Av dessa är endast den 2006 godkänd. Tillsammans med Chimal har jag förbesiktat för 4stycken 120km tävlingar tror jag, ingen godkänd. Med Miro har jag startat en 120km tävling och blev utesluten. Trotts detta har jag alltid ridit sakta, tagit det lugnt och försiktigt och kämpat på. Jag har gått flera kilometer i uppförsbacke för att spara på hästen och varit nogrann med minsta lilla detalj ändå har jag inte blivit godkänd. Med Rezy och Chimal är det inte konstigt att det varit tufft eftersom de båda har utläkt spatt vilket i Rezys fall gjort henne naturligt stel och för Chimal har det gjort honom svagare i rygg och bakben. De är även väldigt köldkänsliga men allt detta har vi försökt jobba runt med Back on Track och för Chimals del träning med tyngder på bakbenen. 80km har aldrig varit ett problem för någon av dem men 120km har helt enkelt inte gått vägen.

 

Fornabodaritten 2008 120km med Rezy, utesluten i mål

 

Med båda två har jag i princip aldrig blivit utesluten före 100km, en ynka slinga kvar... Jag har även blivit utesluten i mål flera gånger, när jag i princip är klar. Det kan jag tala om för er är surt, det blir inte mycket värrre än så. Så av alla dessa 120km starter och uteslutningar var det den första tillsammans med Rezy jag blev godkänd på. Det konstiga är just att jag lyckats bli godkänd med Rezy, hon har aldrig haft något bra psyke för distansridnng och var ett riktigt monster att tävla ibland, om det inte var så att hon bara försökte sticka ville hon inte gå för det var lite tråkigt. Chimal däremot har jag kommit i mål på efter 120km där han glatt galopperar över mållinjen med öronen framåt. Han är hästen som maler på även om det är lite långtråkigt, som alltid kämpar in i det sista och ALDRIG ger upp. Han hade det ultimata psyket men godkända det blev vi inte.

 

Simlångsritten 120km YR-SM 2008 med Chimal, bröt efter 100km på banan pga. hälta

 

Att jag inte lyckades är anledningen till att jag delvis välkomnade pensioneringen av Rezy och Chimal, så länge jag hade häst att tävla hade jag aldrig tagit en paus men nu hade jag inget val. Den här pausen har varit bra för mig även om det varit otroligt tråkigt och jag nu är väldigt trött på den. Men den har gett mig perspektiv och även fått mig att inse att jag vill och ska rida 120km igen, jag ska även tävla 160km. 2011 var jag helt slut på att bli utesluten på 120km och hade jag fortsatt pressa då utan att lyckas vet jag inte om jag orkat fortsätta tävla över huvudtaget i längden. Men istället för att fortsätts med att inte lyckas tog jag en paus och det är ett av de bästa besluten jag gjort. Jag kommer aldrig sluta kämpa och nu tror jag att jag kommer orka med att kämpa igen. Jag kommer aldrig ge upp!

 

Billingeritten 120km YR-SM 2009 med Chimal, utesluten i mål. Bilden är från sista slingan med ungefär en mil kvar Chimal var jätte pigg och gick helt av sig själv hela tävlingen.


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards