Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 6 mars 2014

Förändringar och förbättringar?

Av Stina - 6 mars 2014 20:26

Dressyrpasset med Chimal idag blev helt okej, han jobbade bra och vi fortsätter på samma spår vi varit på sedan jag satte igång honom igen. Att försöka komma tillbaks helt enkelt. Kungen sen da, ja det är där förändringen kommer in, det blev inget dressyrpass för honom. Jag har jätte svårt för att få tag i Kungen i hagen, vet inte om jag sagt det. Därför har jag alltid med något gott åt honom för att han ska vilja bli hämtad. Detta sättet funkade jätte bra på Chimal, det tog inte lång tid innan jag kunde börja ha med mig godis ibland och tillslut inte alls. I flera år har han bara varit att hämta i hagen. Jag tänkte att det borde ju bli likadant på Kungen så ibland har jag struntat i att ta med godis, då får jag inte tag i honom... Idag provade jag återigen utan godis och han tvärvände och drog i full fart när han märkte att min han var tom.


Och idag fick jag helt enkelt nog, jag är trött på att det inte funkar att få tag i honom och att vi inte gjort några framsteg på den delen. Så snabbt i huvudet bestämmde jag mig för att det var dags att byta metod. Jag stängde av lite i hagen och valade ner Kungen (som gladeligen sprang åt vilket håll som helst bara inte mitt) i en utav små hagarna nära stallet. Den går nämligen att använda den lite som en rundkorall. Jag stängde in honom där så han inte kunde komma någonstans. Han for runt en stund med mig i mitten som sa åt honom att byta varv ibland. Sen när han själv tyckte det räkte och ville sakta av drev jag istället på så han fortsatte trava. Vi höll på en stund så. Sen upptäckte Kungen att det var ju jag som bestämde, och då var det inte kul längre. Han lugnade sig och vi kunde fortsätta jobba med en lugn trav i båda varven en stund. Sedan började jag säga åt honom att sakta av och börja trava igen. Han lyssnadde jätte bra. Efter ett två försök med att få honom att komma till mig genom att sätta mig på huk gjorde han även det. Sedan gjorde vi några ledarskaps övningar och efter det bestämde jag mig för att det räkte för idag. Jag släppte helt enkelt ut Kungen i hagen igen. Så lite förändringar i ridplaneringen men jag tror  det var bra och förhoppningsvis med mer arbete kan det leda till förbättringar! Nu har jag precis kommit hem efter att varit i hallsberg och simmat 1km, nu blir det kvällsmat och sedan lite mer plugg.

 

Och nej tanken var inte något Sverige tema på utrustningen idag, Chimal har ett sår på näsan där nosgrimman på hans två vanliga träns är. Istället för att krångla av nosgrimman på lädertränset (vilket är lite jobbigt) tog jag fram mitt hackamore huvudlag och flyttade bettet dit. Och de blå lindorna, ja det är de vanliga hemma lindorna jag nästan alltid har på när vi tränar dressyr. Och jag vet att han är skitig på halsen, pälsen är typ brunfärgad där han inte har täcke och jag fick helt enkelt inte bort det idag...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards