Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 13 april 2014

Trekkbana

Av Stina - 13 april 2014 17:16

Eftersom mamma och Bosse har byggt/bygger en trekkbana på dreas mark så passade jag på att gå dit med Chimal idag. Jag tycker själv inte att det är speciellt kul med trekk och Chimal är definitivt inte rätt häst för det då han är rädd för det mesta vad trekk innebär. Men eftersom jag tänkte arbeta honom från marken idag bestämde jag mig för att vi lika gärna kunde gå till trekkbanan då det finns uppbyggda hinder. Chimal är långt ifrån någon hopphäst, han är rädd för de flesta hinder och har absolut ingen hoppteknik, och tro mig jag har verkligen försökt få honom till att bli en hygglig hopphäst för flera år sedan, men det har aldrig riktigt funkat. Ovanpå det bestämde jag mig för att det var sluthoppat uppsuttet när han fick en ansträgning på senan för 3-4år sedan, i samma veva som jag pensionerade honom från distansen. Jag har hoppat 70cm på honom och det var en upplevelse i sig. Jag tyckte inte 100cm kändes ett dugg högt med Pysen som var mindre än Chimal, men 70cm med Chimal känndes otroligt högt... Låter löjligt jag vet men så är det.


Trotts detta tycker Chimal det är ritkigt kul att hoppa när han väl får göra det. Han blir helt galen och far runt. Därför är det riktigt kul att låta honom hoppa typ 50cm med mig brevid. Så vi gick helt upp till trekkbanan och provade några av hindrena.

   

Delar av trekkbanan, syns kanske inte jätte bra på bilderna!

 

Mattan var riktigt läskig enligt Chimal och det tog en bra stund innan jag fick honom att sätta en fot på den. Men envis som jag är höll jag på till en fot hamna på den och då gav jag mig. Bättre gick det på bron Bosse byggt, tror den är ca: 3m. Till och börja med när jag försökte få upp Chimal på den hoppade han bara tvärs över den, vilket han fann väldigt kul. Jag försår honom helt, det är alltid roligare att hoppa! Men efter lite övertalning fick jag upp honom och han gick lugnt och snällt på hela bron utan att bry sig det minsta flera gånger. Jag kan inte låta bli att minnas första gången han gick över en järnvägsövergång i trä. Han fick totalpanik när han hörde ljudet av sina hovar på trät. Tog flera år innan jag kunde sluta dra honom över träbroar men nu för tiden går det bra även om han ibland reagerar på ljudet.

     

Ett väldigt roligt hinder enligt mig och Chimal, två halmbalar med ganris på, passa honom perfekt. Han hade jätte kul, lite för roligt då han började fara runt riktigt mycket och glömde för en kort stund bort mig i andra änden på grimmskaftet. Men det är så kul när han släpper loss och bara leker, älskar att se honom försöka sätta fart på de andra i hagen så han får någon att leka med, han kommer nog alltid vara ett litet barn!

    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards