Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 7 maj 2014

Hästraser

Av Stina - 7 maj 2014 19:15

Läser på flera bloggar om åsikter kring hästraser osv. Att vissa hästraser inte passar till vissa grenar, att de inte hör hemma på en viss sorts bana och att de inte är trevliga och liknande. Jag tänker inte påstå att jag älskar alla raser lika mycket, självklart har jag också mina favoriter, jag tycker själv att det absolut inte är något fel kring åsikter om vad som lämpar sig bra och mindre bra när det kommer till olika sorters ridning, alla hästar är inte skapta för allt. Jag har självklart egna åsikter om olika raser och har genom åren suttit på många olika hästar. Allt från schetlandsponny, new forest, Welsh, arabiskt fullblod, halvblod, varmblod till ardenner. Ja många olika sorters hästar har det blivit, inte bara utfrån ras utan även uifrån personligheter. Förutom att min personliga favorit ras är det arabiska fullblodet, de ligger på en helt ohotad första plats hos mig. Inte bara för att jag håller på med distansritt (där de är den ultimata rasen) och att min egen häst är en arab. Nej jag har varit förtjust i araber sedan långt tillbaks. Det sträcker sig längre tillbaks än de 8år jag haft Chimal och tävlat i distansritt. Jag älskar deras känslighet, temprament, konstanta utmanande, att de är otroligt trogna, deras psyke, deras steg och mer eller mindre allt med dem.

 

Chimal, Reyziann & Nortons Ceasar, alla arabiska fullblod

 

Förutom Araberna är jag även väldigt förtjust i schetlandsponnys, new forest och fjordingar. Av alla dessa raser har jag positiva upplevelser så väl som negativa men något hos dem har alltid fångat mitt öga och jag tycker de är förtjusande. När det sedan kommer till raser jag är mindre förtjust i är inte listan speciellt lång. Den har inget med distansritt att göra och att de inte lämpar sig fullt så bra till det som araberna. Nej jag ser mer än en distanshäst i hästar jag träffar. Men en ras jag aldrig fastnat för är varmbloden, överlag travare men mestadels de varmblodiga. Det har inget med vad de avlas för att göra utan hur de avlas fram mer exteriört. Då syftar jag inte på det utseende mässiga utan på hur deras exteriör får dem att röra sig. Jag älskar arabernas mjuka flytande steg och kommer inte ett dugg överens med varmblodens steg. Jag är inte speciellt förtjust i deras sätt att röra sig som för mig, som är van vid araber är väldigt stelt och stappligt och jag (ursäkta utrycket) rent utav avskyr deras galopp. För mig är den endast obehaglig och jobbig. Däremot är de en väldigt trevlig hästras och jag förstår att många fastnar för dem.

     

Kungen, en kallblodig travare, här på KM 2012 med mig där vi kom 3:a. Och sedan jag på Miro, en förvuxen welsh som jag hoppade många KM på, med en 2:a plac som bäst, han gick även 160km godkänt med Bosse på ryggen och innan dess många godkända 120km tävlingar, även flera DM placeringar i bagaget inkluderat en 1:a plac.

       

Jag på schetlandsponnyn Bonnie och sedan på New Foresten Pysen.   


Men trots mina åsikter kring varmbloden och hur jag inte är ett fan av dem ser jag inte ner på dem, anser inte att de inte passar för vissa grenar. För de som ser ner på vissa raser på vissa tävlingsbanor, nej varmbloden kanske inte är skapta för hoppning eller dressyr, de kanske inte har de bästa förutsättningarna, men när de är där på banan och tävlar mot de hästraser som är det, ja det gör mig bara mer imponerad av att de klarar av det. Jag ser inte ner på någon som dyker upp på en distanstävling med något annat än en arab, varför skulle jag, det är bara häftigt när hästraser som kanske inte är skapta för att gå långt och snabbt gör det, jag menar hallå, de går rakt emot vad alla tror och vad deras förutfattade meningar om dem säger och presterar!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards