Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 28 maj 2014

Distansritt & Lindade ben

Av Stina - 28 maj 2014 14:57

Att rida med lindade ben på hästen är vanligt inom dressyr världen på träning, har inte någon super koll på hoppningen men antar att det förekommer där också (rätta mig om jag har fel), det jag funderar över är hur vanligt det är inom distans världen. Jag lindar Chimals ben ibland när jag rider dressyr, för att ge stöd och skydd. Han sparkar sig på frambenen så han har alltid skydd (eller lindor) när jag rider på frambenen förutom när jag bara skrittar. Men när jag ridit Reyziann och Kungen har jag aldrrig använt lindor, kanske för att de inte sparkar på sig.

 

Innan Chimal började gå med skydd på frambenen lindade jag honom aldrig.

 

Efter att han började behöva benskydd och haft en påbörjad senskada, ja då har jag börjat använda lindor me roch mer skulle jag nog säga.

 

När jag tävlade Rezy och gjorde de hårdare passen så som galoppjobben hade hon alltid skydd på frambenen, utifall att. Det hände även att jag startade henne med benskydd under de sista åren jag tävlade henne eftersom hon for runt så i starterna, även där utifall att. Men Chimal har alltid haft skydd runt om och oftast boots på sig när jag ridt den sortens pass, och han tävlade alltid (från det att han började slå på sig) med skydd fram. Men när jag tävlade honom brukade jag aldrig ha lindade ben, inte ens när jag red dressyr. Det ändrade sig efter att han fick sin påbörjade senskada. Nu använder jag lindor när jag rider dressyr ganska ofta och som idag när jag gjorde ett galoppass, då är han lindad runt om och har boots runt om. Varför?


 

Rezy och jag i starten på Isabersritten 2009, benskydd på första slingan, seda åkte de av!

 

Jag antar att jag bara blivit lite smartare, annars har jag ingen bra anledning. Lindorna jag använder när jag bara tränar hemma är fula och slitna så det är inte en utseende grej. Jag känner bara att de ger ett bättre stöd och ett lite bättre skydd när jag gör galoppassen, varför inte använda mig utav det. Att jag inte gjorde det förr vet jag inte. Men jag skulle aldrig få för mig att linda benen när jag tävlar en häst, det känns riskabelt och tidskrävande (vid nedpulsningen). Nej då är det benskydd som gäller all the way. Jag bara blir lite fundersam, hur mycket lindar folk benen på sina hästar, och framförallt hur mycket använder sig distansryttare utav lindor i träningen?

 

Bild från ett efter ett galoppjobb (inte idag), Chimal har alla fyra ben lindade och boots på.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards