Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 26 juni 2014

Framben

Av Stina - 26 juni 2014 09:15

Ni som har läst bloggen en längre tid eller som kan kankse till och med läst den sedan Chimal tävlade aktivt har kanske även koll på att jag är väldigt rädd om Chimals framben. Ja jag är även rädd om hans bakben speciellt eftersom han haft problem med spatt men det är inte riktigt samma sak som med hans framben. Chimal fick nämligen en påbörjad senskada på ett framben under 2011. Nej ingen riktig senskada då det aldrig blev så alvarligt. Den är noggrant behandlad och kollad många gånger med ultraljud både under rehabiliteringen och även efter flera gånger. Men som sagt en påbörjad senskada, det innebär att Chimal har en liten "bula" på senan som är ärrvävnad, en lätt liten påminelse om skadan. Veterinärerna sa att det absolut inte är någon fara och att jag kunde fortsätta tävla, men jag valde att pensionera Chimal ändå.


Skadan fick gott om tid på sig att bli bra och jag gav den bra mycket mer rehabilitering än rekomenderat. Den har inte varit något problem alls sedan det hände men jag är otroligt försiktig med både hårt och mjukt underlag, är noggran med skötseln om senerna och att hålla koll på dem så de inte blir överansträngda. Det som är lite tråkigt är att om Chimal står stilla mycket i hagen på grund av dåligt väder eller står inne en natt blir senan som varit skadad gärna lite svulen. Enligt veterinären är det helt normalt och så länge svulnande inte är hårt eller varm och går ner när han rör sig är det inget att bry sig om, men det gör så klart inte mig mindre orolig om frambenet blir lite tjockt.


Så igår när jag tog in Chimal var senan lite svulen, antagligen för att han mer eller mindre bara stått stila i hagen sedan jag red honom i onsdags (de har stått i vindskyddet och undvikit blomsar). Men orolig som jag är tar jag det säkra före det osäkra så det blev ingen ridning. Jag kollade över benet ordentligt och han var inte varm och svulnaden var inte hård. Jag la på lite kylbalsam på senan och gick en kort promenad för att se hur den reagera. När jag kom hem igen longerade jag honom lite för att se hur han rörde sig och han var jätte fin. Han verkade inte ett dugg påverkad av sin sena och efter promenaden var svulnaden helt borta så det är antagligen inget att bry sig om precis som veterinären sagt men jag blir ändå lika orolig.


Mitt bästa tips för att sköta om senor är att kyla av dem efter ansträgning så de får återhämta sig, jag har alltid gjort det när jag tränat och tävlat. Därför använder jag kylbalsam, mitt bästa tips kring användande är att använda en påse eller hanske vid applicering så man sliper bli iskall om handen när man är klar. Jag föredrar en påse då jag bara kan dra av den från handen ner på flaskan när jag är klar och sedan bara dra på den igen när jag ska använda det nästa gång!

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards