Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 15 juli 2014

Ny gamla ridvägar

Av Stina - 15 juli 2014 21:07

På träningsschemat stod det att jag skulle rida mellan 10-15km idag. Så sagt och gjort, dock var jag inge sugen på att rida mina vanliga ridvägar vilket innebär antingen 5km bort och samma väg tillbaks eller den vanliga 15km rundan som är prefekt om jag har sällskap med Chimal. Han är tyvärr ganska trälig på den när jag är själv och hoppar för precis allt, det är han för det mesta när vi rider ut på "träningsvägarna" här hemma utan sällskap, har han alltid varit. Så istället för att sitta och vara irriterad på mina gamla vägar som jag känner mig lite smått uttråkad på så bestämde jag mig för lite ny gamla vägar.


När jag tränade med Bosse, kort sagt ganska många år sedan brukade vi rida åt helt andra hållet än vad jag gör nu för tiden, jag hittar tyvärr inte dessa ridvägar och vet inte hur långa slingorna är. Ovanpå det så har Chimal alltid gått piss dåligt där även med sällskap, det är "läskiga" saker överallt som får (vilka han är och alltid varit totalt livrädd för oavsett hur mycket vi tränat på det), kor och mycket mycket mer. Men jag tänkte att han har ju blivit mognare, lyssnar och litar mycket bättre på mig nu för tiden så vi drog iväg på lite gamla ridvägar åt Tycke hållet. Jag tänkte att jag rider väl helt enkelt 5km och vänder sedan hemmåt så får vi se hur det funkar.


Chimal var i varje fall på ett piggt humör och travade på effektivt utan att springa iväg, han lyfte bra och jobbade på bra i både skritt, trav och galopp. Efter en bit och lite svängar hit och dit hittade vi en gräsväg och jag tänkte att den här kan vi ju kolla vart den går. Det var sjukt bra underlag så Chimal fick rulla på, förutom det var det några riktigt bra backar som Chimal fint jobbade uppför i galopp. Gräsvägen tog slut efter att vi ridit strax överr 5km vilket var prefekt så då red vi samma väg hem. Det blev strax över 10km totalt på lite mer än 13km/h. Förutom att Chimal var på ett piggt hoppigt humör med de värsta kastningarna på flera år, och jag hade varit nära att åka av några gånger om det inte vore för bra balans och koncentration på ridningen. Men en gammal ridväg (tror jag, kände igen mig ibland) men så länge sedan vi red där så för mig är det en ny 10km runda att variera med vilket känns helt perfekt!

   

Chimal lite lagom grinig efter att ha blivit avduschat efter ridturen och sedan får stå och torka själv i stallet medans matte gjorde rent all utrustning...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards