Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 17 juli 2014

Miljö och trafikträning

Av Stina - 17 juli 2014 10:00

Enligt mig är det väldigt viktigt med miljö och trafikträning för alla hästar, speciellt för distanshästar då banorna på tävling kan vara dragna genom samhällen och vid större vägar med trafik. Inte minst sagt kan du behöva bli omkörd av flera bilar samtidigt då det kan komma kring 10 groombilar samtidigt som vill passera dig och din övretaggade häst, då är det viktgit att hästen inte blir rädd för bilarna. Chimal är så pass säker med trafiken att det är större chans för att han kliver ut framför en bil för han blir rädd för något på sidan istället för att bli rädd för bilar, motorcyklar, cyklar, tåg eller liknande.


Jag har på tävling ridit längst med stora vägar och blivit passerad av det mesta, bland annat en buss fullsatt med personer, de såg smått chokade ut när de körde förbi mig och Rezy som lugnt rullade på i galopp på vägen helt oberörda, Rezy brydde sig inte ett dugg utan rullade bara lugnt på. Flera gånger har jag passerat genom samhällen som hästarna bara lugnt och stilla passerad igenom, Chimal kan dock vara väldigt skeptisk, han bryr sig inte om trafiken, men postlådor, soptunnor, leksaker och liknande som finns i samhällen tycker han inte om. Det har därför varit något vi tränad på mycket och på tävling går han snällt förbi det, men det har krävts en del jobb för att komma dit.

 

Strax efter att den här bilden är tagen rider vi förbi byggnaden ni ser i bakgrunden och kommer in i ett camping område med stugor, tält, massor med barn och mycket annat som kan uppfattas som läskigt. Men inte ens Chimal som är ganska ung och oerfaren här (det är hans tredje tävling) brydde sig inte utan travade gladeligen förbi allt lugnt och fint.


Jag tycker själv jag har haft bra möjligheter för att träna detta, jag bor vid ett mindre samhälle där jag lugnt och fint kan rida passera med hästen, antingen uppsutten elller avsutten för att träna miljö. För att träna vana vid trafiken har jag en bra ridväg som går brevid en större väg där det passerar allt möjligt. Jag går alltså inte på vägen utan brevid och om hästen blir rädd och hoppar iväg hoppar den in i skogen, den har varit toppen med både äldre och unga hästar då de kan bli rädda och fundersamma i lugn och ro utan att en situation blir farlig. Det var vid denna ridväg Chimal slutade vara rädd för lastbilar. Även att rida i näreten av tåg är bra då hästarna ofta inte tycker om ljudet som kommer ifrån dem. Självklart bli hästarna fortfarande rädda ibland även om de är miljö och trafiktränade, de är trots allt ett flyktdjur så vad som helst kan hända.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards