Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 25 juli 2014

Bett

Av Stina - 25 juli 2014 09:15

Diskussionen kring bett på bloggar, hästforum och facebook är nog alltid het. Alla har egna erfarenheter och anledningar till varför de använder vissa bett och inte. Det jag inte förstår är varför vissa alltid ska skriva negativa saker om personer som använder vissa bett osv. Jag tycker det är intressant att läsa diskussioner kring bett då det kan vara väldigt lärorikt om man letar bett eller till när man så småingom letar bett igen. Det jag tycker är tråkigt är när de elaka kommentarerna kommer upp.


Jag har ridit många olika hästar med många olika bett. Till bara Chimal har jag tre stycken olika bett som jag använder allihopa. Dessutom så rider jag mammas hästar på andra bett än de jag har. Självklart finns det bett som jag aldrig kommit på tanken att testa och tror nog att jag inte kommer göra heller, men man ska aldrig säga aldrig. Vem vet, om 10år ser förhållandet till bett lite annorlunda ut och jag har kanske en häst som är helt annorlunda på bett och då kanske jag plötsligt är öppen för något nytt.


Ett av de bett jag läser väldigt mycket negativa kommentarer om är pessoabett. Självklart ska man alltid vara noggran med vilket bett du läger i munen på hästen, men själv ser jag inga problem med ett pessoabett då jag själv använder det. Ett av Chimals bett är ett tredelat pessoa vilket jag rider vissa pass i och som han gått första slingan i på tävlingar. Rezy har sedan 2007 gått hela tävlingarna i ett pessoabett. Även Kungen har ett pessoabett han går i. Personligen tycker jag om detta bett, det har gett mig precis det jag behöver på hästen, däremot ska man vara försiktig med det då det ger en hävstångseffekt.


Chimal går förutom det med ett vanligt tränsbett, det går han alltid dressyr på för att jag ska kunna ha kontakt med honom hela tiden utan att påverka på fel sätt. Sedan har han även ett hackamore som han går mycket på i skogen och på tävling har han efter första slingan gått med hacket. Även Kungen har ett vanlit bett som jag rider dressyr på honom med. Det jag själv tycker bäst om att rida på i skogen är ett hackamore, tycker de är perfekta att tävla distans med om hästen går att rida på och få stopp på med det. På banan föredrar jag alltid vanliga tänsbett. Annars är jag väldigt öppen och har ridit med diverse olika bett som till exempel kombinationsbett. Enligt mig är de bra på heta hästar som är svåra att få stopp på. Även om skarpa bett inte är att föredra är det enligt min mening ännu sämre att behöva slita som en gris i sin häst och ha dragkamp med den hela tiden för då blir både du och häst både spända och frustrerade. Då rider jag hellre på ett skarpare bett som du inte behöver hålla så hårt i hästen med. Kom ihåg, ett bett är aldrig skarpare än vad handen gör det!

        

Som ni ser rider jag Chimal i lite olika varianter, här är det repgrimma, tränsbett och sidepull.

  

Chimal i sitt S-hackamore

 

Här är Chimal på tävling i sitt pessoabett

   

Rezy på tävling i pessoabett

 

Här är jag i besktningen på YR-EM med Liza Sundbergs Kristall, här red hon honom på ett kombinationsbett vilket han har på sig här.

 
 
aggi

aggi

25 juli 2014 23:39

Mycket intressant och läsvärt inlägg.
Grymt fina hästar!
Kolla gärna in min blogg om den kan vara intressant :)

http://aggicarlsson.bloggplatsen.se

Stina

27 juli 2014 17:53

Tack så jätte mycket!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards