Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 8 september 2014

Chimals känsliga rygg

Av Stina - 8 september 2014 09:45

Vet inte hur pass mycket jag skrivit om hur regn, fukt och kyla påverkar Chimal. Han har en extemt känslig rygg och har alltid haft, han kan lätt bli stel och trött i den om han inte är ordentligt tränad för det man kräver av honom och det är väldigt svårt att hitta sadel till honom. Veterinärerna säger att det beror på de spatförändringr han har haft i bakbenen, de gör hans bakben svagare och de kräver väldigt mycket träning och det går även upp i ryggen.


Grejen är då att man måste passa Chimals rygg väldigt mycket då den är så känslig, kyla i sig går ganska bra om det är torr kyla som vid typ frost och 30 minusgrader. Men när det är fuktigt i luften, nederbörd eller om han rätt och slätt blir kall in på kroppen blir han otroligt känslig i ryggen och går inte ens att rida ibland. Det är inte alltid jätte lätt att hantera om jag säger så. Därför har Chimal alltid täcke när det är nederbörd, han har massor i olika tjocklek, allt ifrån ofodrade till riktigt tjocka. Varför? Jo det spelar ingen roll om det är över 20 grader varmt ute, regnar det så regnar det och Chimal får ont i ryggen.

Varm och skön sommar, men regn är regn och då åker täcket på min lilla fryslort<3

 

Det gör att Chimal oftast rids med ländtäcke under höst och vinter för att han inte ska bli kall, även under våren och sommaren om vädret är lite dåligt, han går ofta med ett täcke och ett fleecetäcke under. Anledningen till det är att jag har upptäckt att ett tjockt vintertäcke inte alltid räcker till för Chimals rygg om det är typ snöblandat regn, han är varm under men fukten verkar liksom ta sig in under och påverka hans rygg, där har jag upptäckt att ett fleecetäcke gör stor skillnad. Det håller fukten på utsidan och sedan värmer vintertäcket och skyddar.

 

Men om Chimal kommer in och är känslig i ryggen på grund av dåligt väder och täckena inte hjälpt har jag mina knep. Det första jag gör är att ta av det täcke han har på sig och lägger istället på ett Back on Track täcke. Han får stå med det på sig inne ett tag så det får värma och mjuka upp ryggen ordentligt igen. Sen brukar jag ge honom lite lätt massage för att känna över hur han känns i ryggen samt öka blodcirkulationen ännu mer. Om han inte blivit mjuk i ryggen då så struntar jag i att rida då jag inte tycker jag kan göra det så får han stå inne längre med Back on Track täcket. Men om han är bättre så gör jag i ordning honom med täcket på ryggen så han fortfarande hålls mjuk och varm, och sedan lägger jag på ett Back on Track ländtäcke och rider honom med det. Det här har alltid fungerat för mig och Chimal, det är en del pyssel med en häst som är känslig i ryggen men om man lägger tid på det och jobbar med den hela tiden så går även det bra.

Även tävlingsmorgnarna spenderas med Back on Track täcke på så länge det inte är för varmt! 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards