Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 23 november 2014

Renare svans

Av Stina - 23 november 2014 14:06

Har ett tag tänkt på att jag måste tvätta Chimals svans, även hans man med men idag blev det fokus på svansen. Då jag igår efter ridningen halkade på trappstegen upp till vattnet och slog mig ganska rejält på knä och smalben så red jag inte idag. Knät gör ont och smalbenet är svullet med ett fint blåmrke som gör ont typ hela tiden... Varje fall, eftersom jag ändå inte skulle rida tänkte jag att det passade bra att tvätta Chimals svans. Chimal är kort sagt en riktigt liten lortgris och den här årstiden med lera överallt är inte så smickrande för honom. Det är en hel jädra process att få hans svans någorlunda ren kan jag säga, flera tvättar och diverse olika "produkter" senare är den i varje fall relativt ren.


Jag började med att ha i olja i hela svansen, fett löser fett och om svansen är fet vill jag ha bort det. Efter det  badade jag svansen i varmvatten och hade i diskmedel i längderna på svnasen. Uppe vid svansroten vill jag inte ha diskmedel då det är ganska skarpt så där använder jag såpa. Efter ordentligt gnuggande sköljde jag ur det och fortsatte med ett schampoo som är bra för att få bort skit. Sen när det blivit ursköljt så hade jag i potatismjöl i hela svansen och gnodde noggrant in det. Potatismjöl är seriöst min bästa vän, jätte bra att få bort smuts med på en skimmel och svansen torkar snabbare med det i. När svansen var torr hade jag i lite glansmedel och borstade den. Egentligen tycker jag bättre om att ha i Leovets silkesdroppar men jag hade inga i stallet så glansspray fick duga.

 

Så en miljon "produkter", flera tvättar och ett ordentligt arbete senare blev svansen betydligt vitare, eller vad säger ni?

Före och efter bilder:

       

 
 
Ingen bild

camilla

27 mars 2015 17:12

Hej, jag såg ditt inlägg om potatismjöl i svansen... Vet du om potatismjölet ska sköljas ur eller kan man bara borsta bort det
svara till midro@hotmail.se
: )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards