Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 18 december 2014

Rida många hästar.

Av Stina - 18 december 2014 09:45

Alla som gått på ridskola har nog ridit mycket olika hästar, men sen da? När man sedan fick sin egna häst eller åtminstonde började rida privat, hur många hästar har man ridit sedan dess? Mänga man pratar med har inte ridit så många olika hästar sedan de började rida privat, och många jag träffar frågar hur det är så att jag har kunnat hoppa upp på okända hästar på tävling och hur jag har kunnat tacka ja till att ta hem en häst, och ha som min egen utan att ens ha provridit den.

       

Bilden är från första gången jag satt på Ceasar, dagen efter att han åkt ända från Sveg,

innan jag ens provridit honom.


Grejen är att jag alltid ridit mycket olika hästar, både på ridskola och efter det. När jag var lite var jag nervös för att hoppa upp på nya hästar men det självförtroendet har byggts upp under åren. Jag har hittat en säkerhet i att jag klarar av mycket, oftas mycket mer än vad jag tror. Jag vill alltid hälsa ordentligt på hästen, umgås lite med den från marken och få infomration av ägaren innan jag hoppar upp på den. Många tycker kanske att det är underligt hur man så lättvindigt kan hoppa upp på e ny, okänd häst, inte minst ta hem en med planen att ha den på obestämd framtid. Men jag "lever" i en distansvärld, där är det lite av ett sånt system. Då kan få frågan att rida en häst där ägaren tycker du är duktig och anser att det kommer gå bra. Då får även lära känna hästar snabbt när du groomar ibland.

 

Denna bild är tagen precis efter att jag provridit W Helge,

alltid spännande att hoppa upp på galoppörer.


Enligt mig är det bra att rida många hästar, man lär sig massor, bygger erfarenhet och blir bättre på att läsa av hästar. Jag förstår hästar bättre nu, har blivit bättre att känna av vad som händer innan det liksom händer. Ofta kan jag känna att en häst tänker säga ifrån, genom bockning, sparkninng, hopp eller resningar innan det går så långt så et händer. Det är bra att ha den kunskapen, den har hjälpt många gånger. Det innebär även att det är "lättare" att rida nya hästar och provrida hästar. Det gäller att känna att man kan fixa det, annars går det inte. Rid många hästar, om det bara är för fem minuter blir man en erfarenhet rikare och bygger långsamt upp en starkare kunskap och skicklighet!

                          
       



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards