Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 15 januari 2015

Snöstorm!

Av Stina - 15 januari 2015 19:50

När jag kom upp till stallet idag hade det börjar snöa ganska ordentligt, och ovanpå det så blåste det rejält. Planen var en timmes ridtur i skogen och den höll jag fast vid. Jag garderade Chimal med ländtäcke och reflexer så vi skulle synas, även om det inte var mörkt kan man inte var för försiktig när det bara yr snö överallt. Mig själv garderade jag med en högt uppdragen buff och praktiska men smidiga kläder.


Ridruren i sig blev riktigt lyckad när Chimal kommit över att det blåste så mycket snö. Han är verkligen inget fan av nederbörd och försökte vid flera tillfällen i början på ridturen vända hemmåt igen. Men så fort han fick börja trava var inte vädret någon fara längre, då sprang han gladeligen på. Det enda tråkiga var att han var på ett sånt där humör när han är rädd för allt. Han for kors och tvärs över den otrafikerade vägen, men han gjorde inga antydningar till att vilja sakta av eller vända, bara hoppa och for. Så fort ridvägen vi var på började svänga åt vad som är hemmåt så la han i en pigghetsväxel till och nöjde sig definitivt inte med trav längre. Chimal kan vägen bättre än mig tror jag, han vet precis var han behöver ta ett längre steg för att det under snön äe n liten bäck so han, när det är barmark måste kliva över. Han vet vilka kurvor som går att ta innerkurvan i och vilka som blir för snäva, där lägger han sig per automatik i ytterkurvan. Det är helt underbart med en häst som klarar av all sorters terräng när han har lite fart, allt jag behöver göra är att bromsa för han klarar nog vad som helst i galopp, när det kommer till terräng. Han snubblar aldrig och han har full kontroll, desto snabbare han får gå, ju bättre koll har han.


Det blev rätt och slätt en toppen ridtur. Det som var härligt med snöstormen var att det när jag gjorde i ordning Chimal och drog på mig klädern ajag skulle ha känndes det så bra. Jag fick en sån där härlig "minnes" känsla. Det känndes som för ett par år sedan när jag tränade inför den kommande tävlingssäsongen så här års. Det fanns inget som kunde hindra min plan, och jag planerat att rida, ja då gav jag mig ut oavsett väder. Som det ä nu behöver jag ju inte det även om jag ofta gör det. Men det känndes riktigt bra, härligt liksom. Hoppas på fler såna känslor oftare, de gör mina dagar så mycket bättre!

                

 
 
Sandra

Sandra

15 januari 2015 21:05

Överväger starkt att åka upp till Närke bara för att få "andas lite snö"... Dör snart så fruktansvärt äckligt och blött väder vi har här nere... :(

http://www.sandrajjohnsson.bloggplatsen.se

Stina

17 januari 2015 20:09

Låter som en toppen ide Sandra, men vi har inte direkt någon snö.... Det är ett istäcke precis överallt, det är ett självmordupppdrag att försöka gå ut just nu:(

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards