Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2013

Min dröm distanshäst!

Av Stina - 23 oktober 2013 11:00

Nu i bloggtorkan har jag letat fram ett inlägg som jag aldrig publicerat tidigare av någon anledning, dock fortfarande aktuellt så nu kommer det!


Vad har min drömdistanshäst, vad komer jag söka efter när det är dags att leta häst igen. Ja det jag själv har att utgå ifrån iform av possitiva och negativa drag hos hästar när det kommer till träning och tävling av distanshästar baseras mycket på de 3 hästar jag själv tränat mest. Även om jag haft flera hästar och tävlat fler hästar än så baseras mycket av det jag söker eller vill undvika hos hästar på Chimal, Reyziann och Nortons Ceasar. Varför Ceasar kan man ju undra, honom red jag ju bara på en tävling, visst men jag tränade honom i ett halvår och personligen tycker jag att man om man vill och arbetar mycket på det kan läsa känna en häst relativt bra under den tiden.


Självklart vill jag ju att min framtida distanshäst ska ha de drag hos Chimal jag ansett varit de bästa med honom när det kommer till tävling. Vilka är: Hans låga puls och att han är väldigt snabbpulsad, att han är otroligt envis vilket i vissa sammanhang varit negativt men det possitiva i den egenskapen väger över, att han trotts att det är tråkigt har fortsatt gå och att han utan problem kan gå flera mil själv med mig som det enda sällskapet och så klart grommarna en snabbis lite då och då. Jag har ridit 80km ensam på Chimal i 12km/h, det blir ganska lång tid själv och han tyckte inte det var tråkigt förens sista slingan och det märktes inte mycket. Men den bästa egenskapen hos Chimal jag som ryttare haft mest glädje av är hans galopp, den är helt underbart mjuk och perfekt. Nog för att Chimal endast har en växel i både skritt och trav, långsam men i galoppen har han 10, vilka sträker sig från typ 15km/h till vet jag faktiskt inte men jag tror jag kommit upp i 57km/h i uppförbake en gång och då drev jag inte.... När det kommer till Reyziann finns det faktiskt inte mycket som gjort henne till en bra distanshäst, inte för att vara taskig men Rezy var aldrig någon bra distanshäst, hon var svår pulsad, stressad, dålig galopp och vägrade gå när hon tyckte det var trist men en sak som var otroligt bra med henne var hennes trav, han hade en väldigt effektiv trav. Ceasar hade några av de saker jag alltid saknat hos Chimal, vilket var storleken, Ceasar var riktigt hög och hade enligt mig en väldigt trevlig kroppsställning, han älskade mat och drack alltid ordentligt vilket Chimal aldrig gjort och han var väldigt lätt att hitta sadel till.


Så tillsammans skulle dessa olika drag ge vad jag tycker är den perfekta distanshästen, sen vet man ju aldrig om det skulle kunna gå att få allt det tillsammans, men önska kan man ju;)

      

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards