Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 27 februari 2014

Röd rosett

Av Stina - 27 februari 2014 16:45

Röd rosett i svansen på en häst betyder att den sparkas, det står i TR vilket innebär att alla som tävlar ska veta det. Precis som en vit rosett betyder att det är en hingst. Men antingen har massor av tävlingsryttare ingen aning om detta eller så struntar de rätt och slätt i det. Då jag är en ryttare som under flera år tävlat en häst som kan sparka andra hästar är jag väl medveten om hur jobbigt det är att någon rider rakt upp i rumpan på dig och ignorerar den gigantiska rosetten. Jag vet inte om det är okunskap eller ignorerande som gör att folk inte bryr sig om den men det är faktiskt inte schysst.


Chimal sparkas mot andra hästar, men om någon säger att de vill rida förbi kan jag kontrollera honom och stoppa honom från att sparka med hjälp av skänkeln. Jag får helt enkelt ställa honom snett på vägen så han inte kan sparka. Men så kan jag inte rida honom länge. Så när det då kommer upp ekipage i rumpan på oss har jag surt sagt min häst sparkas vill du rida förbi? Väldigt ofta har de svarat nej och sedan har de legat kvar i rumpan på oss. Det är inte okej, inte ens på en häst som inte sparkas i vanliga fall. risken för att hästen bakom trampar på min är stor och jag vill inte sitta och vakta på min häst hela tiden bara för att den andra ryttaren inte kan få stopp på sin egen eller vad de nu har för dålig ursäkt. Flera gånger har jag fått vända mig om och sakt att antingen får du rida om eller  hålla säkerhetsavstånd för annars kommer du bli sparkad. Bryr sig inte folk ifall deras hästar blir sparkade?!


Så för er (om det stämmer på någon av er) som inte bryr er om att en häst har röd rosett i svansen, gör det! Det är inte snällt, jag sätter inte dit rosetten bara för att utan för att hästen sparkas och jag vill inte ha er i rumpan på min häst. Eftersom ni tävlar ska ni ha tagit grönt kort, alltså ska ni kuna hitta regler i TR, ni bör veta vad en röd rosett innebär och ovanpå det veta att man har säkerhetsavstånd till okända hästar. Själv frågar jag alltid om hästen framför sparkas om vi ridit ihop en stund för att veta hur känslig den är, om man kan rida vid sidan om varandra osv. Men ta hänsyn!!!

 

 
 
frozenfire

frozenfire

27 februari 2014 17:33

Men se där då lärde jag mig nått nytt genom att titta in här ;) Vad bra :)

http://frozenfire.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards