Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 13 september 2014

Svar på fråga!

Av Stina - 13 september 2014 20:45

Jag fick en fråga bland kommentarerna utav Emma som jag tänkte jag skulle svara på i ett inlägg då det blir ett ganska långst svar annars.

Emmas fråga: Såg att du rider distans. Det verkar som en himla rolig sport faktiskt. Hur långa brukar distansrundorna vara ungefär när man tävlar? :)

 

Svar: Det finns distanser ifrån 20km till 160km på en dag inom distansen, man får aldrig tävla mer än 160km på en dag men det går att arrangera flerdagarstävlingar där samma ekipage rider flera mil om dagen i flera dagar. Men det är flera år sedan en sådan tävling arrangerades i Sverige. De vanligaste distanserna och klasserna som finns i Sverige är 20km PP (Prova På), 30km PP, 40km CR (Clear Roand), 50km CR, 50km T (tävlingsklass), 80km T, 100km T, 120km T. Här räknas 50km som lokal klass för det mesta, 80km som regional (om det inte är lag SM som går på 80km då är den nationell), jag tror 100km räknas som nationell klass och 120km vet jag räknas som nationell klass. Sedan finns det de internationella klasserna i Sverige som man kvalar på för att kunna rida de längrre distanserna som 160km, svenska mästerskap och internationella mästerskap. De internatinella klasserna finns ifrån 80km till 160km i Sverige. Det är lite rörigt men på de flesta tävlingar så finns det flertalet klasser. Om en arrangör har 80km Regional klass på tävlingen brukar näst intill alltid de klasserna som är lägre arrangeras sammma dag på samma plats.

 

Men distanserna rids inte i ett svep. De delas upp i slingor och en slinga är nästan aldrig över 40km och de kortaste brukar vara mellan 15-20km. En 50km T delas oftast upp i 30km och sedan 20km medast en 120km T oftast delas upp i 40km, 30km 30km och 20km (på ett ungefär). Innan start, mellan de olika slingorna och när man gått i mål genomgår hästarna en besiktning för att man ska veta att de är fräscha nog att fortsätta, det är ingen försäljningsbesiktning utan en lättare variant. Vid dessa tillfällen efter besiktningen ska även ekipaget vila i ungefär 30min innan de får rida ut igen.


Jag hoppas du fick svar på din fråga Emma och tack så mycket för den!

                   

Förbesiktning med Chimal på Härjedalsritten 2006

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards