Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 16 oktober 2014

Nya TR regler

Av Stina - 16 oktober 2014 13:45

Eftersom jag i pincip inte tävlar längre har jag inte haft speciellt brottom med att läsa in mig på de TR ändringar som kommit men har sett en del om dem på facebook. Det jag reagerat mest över är ändringen kring besiktning utav hästen. Som jag förstått det (har inte läst in mig på det än) Så är det i de gemmensamma TR:et, det som gäller alla grenar som det ändrats kring detta. Det ska tydligen vara så att den som visar hästen i besiktning på tävling ska bära hjälm om jag förstått det rätt, det har så klart väckt mycket tankar, funderingar och åsikter hos distansryttare.


En distanshäst som går tävlingsklass besiktas mellan tre till sex gånger på en tävlingsdag. Många gånger är det ryttaren själv som besiktar hästen under hela tävlingen och bär då oftast hjälm då han/hon inte hunnit ta av sig denna. Men i förbesiktningen har jag själv ALDRIG burit hjälm och när någon annan än ryttaren själv besiktar hästen vilket är väldigt vanligt inom distansridning så bär så klart inte de heller hjälm då de inte har med sig ridutrustning. Det blir intressant att se hur det här kommer utveckla sig, vad det innebär för distansridningen och om inte bara ryttarna kommer bära hjälm på tävling utan även groomarna som aldrig är uppsutten på hästen.

 

Här har jag hjälm (och säkerhetsväst) på mig när jag besiktar Chimal på YR-SM 2009 då jag bara hunnit tagit av honom utrustningen efter att ha averkat första slingan på 40km.

 

Här är jag med Chimal i förbesiktningen innan hans sista internationella start, eftersom det fortfarande är ett bra tag kvar till start har jag ingen hjälm på mig.

Här besiktar jag Kristall åt Liza Sundberg i Tjeckien 2006 på YR-EM, eftersom jag groomade på denna tävling och endast besiktade Kristall har jag så kalrt ingen hjälm på mig. 


Personligen hoppas jag verkligen INTE att den som visar hästen på distanstävlingar kommer tvingas ha hjälm på sig då det kommer krångla till allt betydligt och de som inte rider kommer tvingas ha med och bära hjälm.

 
 
Lillan

Lillan

17 oktober 2014 21:57

En hjälm är nog det minsta problemet att släpa med sig.
I brukskörningen är det inte obligatoriskt med hjälm men jag och de som åker med mig har det i alla fall. :)

http://2nyanseravguld.devote.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards