Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2014

Att läsa, skriva & försjupa sig i BARNMISSHANDEL

Av Stina - 17 oktober 2014 11:54

Ni som läser min blogg dagligen vet att jag/vi (min kompis) har börjat jobba med vår C-uppsats som ska skrivas nu under denna hösttermin. Ni har antagligen inte missat att vi ska skriva om barnmisshandel, närmare bestämt den samverkan som sker kring arbetet med barnmisshandel. Grejen är att vi för tillfället sitter och skriver på vårat bakgrundsmaterial till uppsatsen vilket innebär att vi läser vetenskapliga artiklar kring ämnet. För det mesta står det inte speciellt mycket om själva misshandeln då våran riktning går kring arbetet med den men ibland så går artiklarna in på själva misshandeln under visa delar.


Det säger sig kanske självt att det inte är jätte kul att läsa om, men vi har läst om det här området i över två år så någonstans har man tyvärr vant sig lite. När det beskrivs vad psykisk och fysisk barnmisshandel innebär och liknande, det har bara blivit ord som man läser och registrerar men inte mer än så. Men ibland så läser man en artikel som är väldigt beskrivande, de är det av en anledning, för att det behövs för att innehållet i artikeln ska komma fram på rätt sätt. Grejen är att läsa om barnmisshandel, hur den går till, väldigt specifikt hur den kan se ut och hur det kan se ut för ett barn i en familj där detta pågår är jobbigt. Det finns en gräns där i varje fall jag går ifrån att bara läsa det som står till att inse vad texten faktiskt beskriver och handlar om, och det är hemskt. Att läsa om ett så pass alvarligt ämne och dessutom vara tvungen att läsa om handlingarna så ingående ibland, det är inte kul, att läsa om vad vissa utsätts för dagligen i hemmet av en förälder eller annan vuxen som ska stå dem nära i livet och vara en säkerhet för dem. Att läsa om vad dessa barn utsätts för under flera år av sin uppväxt, att vara medveten om vilken procent av alla barn i Sverige som utsätts för det och då inse att barn du träffat och lekt med när du var liten kan möjligtvis ha varit ett barn som växt upp i denna miljö. Det är HEMSKT!


Samtidigt inser jag att det är det här området jag antaligen kommer vilja jobba kring, och läsa om det får mig att vilja och inte vilja det. Att veta att det här är något jag kommer ha runt mig vardagligt på ett eller annat sätt är tufft att veta. Men jag ser samtidigt fram emot den dag då jag kanske kan vara med och bidra till att ett barn kommer ifrån ett liv där det utsätts för misshandel, att det istället för att växa upp i denna miljö får växa upp med säkerhet runt sig där barnet känner tillit till sin omgivning. Jag vill inte bara vara medveten om att barnmisshandel är något som förekommer i världen, i Sverige, jag är mycket väl medveten om det och jag vill kunna göra något åt det!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards