Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 19 oktober 2014

YR-EM, Tjeckien Zabreh, del 1

Av Stina - 19 oktober 2014 12:30

Eftersom jag har flera bilder ligger på denna dator ifrån Young Rider (YR) -EM 2006 som jag aldrig får användning för tänkte jag faktiskt skriva ett inlägg om den tävlingen. Varför vi åkte dit, hur det var, vad jag lärde mig osv? Till och börja med var det första gången jag åkte utomlands på grund av distansridningen och det var sjukt inspirerande. 2006 var första året jag tävlade i distansridning, Chimal som typ blev min häst på en gång kom till oss ifrån dåvarande landslagsledaren för young riders Eva Borg från att ha varit på träning där. Därför hade jag från början en nära kontakt med henne, jag hade även hunnit vara på två young rider läger under tävlingssäsongen 2006.

 

Eftersom jag red mammas häst som redan gick 80km under säsongen klättrade jag snabbt i klasserna, det och de faktum att kvalreglerna inte var lika hårda som de är nu när det kommer till att tävla internationellt. Ebba Boberg (vi red och rider fortfarande i samma klubb) hade ridit sin första 120km under 2006 med sin häst Patos, Eva såg väl helt enkelt lovande landslagsryttare i oss för hon ville att vi skulle komma ner till YR-EM i Tjeckien och titta eftersom det var så pass nära hem. Hon fick föresten rätt om blivande landslagsryttare i en utav oss, Ebba har ridit flera Nordisk Baltiska Mästerskap, YR-EM och YR-VM med sin häst Patos. Det blev i varje fall så att mamma, Bosse, Ebba och jag tog bilen ner till Tjeckien, Zabreh.

 

Jag & Ebba på färjan över till Tyskland


Vi kom ner typ två dagar innan tävlingsdagen tror jag, vi bodde på samma vandrarhem som de flesta andra svenskar (några tältade) och hade väldigt trevligt med dem. Jag och Ebba hade verkligen jätte kul ihop, vi gick runt på tävlingsplatsen och tittade, kollade i alla stall, vi kollade på i princip alla hästar dagarna innan, både svenska och utländska när de var ute och motionera och det är verkligen en helt annan värld. På mästerskap är stallarna stängda så du måste ha specifika armband för att få komma in i dem och det fick vi varsett. Stallarna vaktades konstant av två väldigt välbyda vakter som kollade om du hade arbandet på dig när du skulle in till hästarna.

 

Först är det jag & en katt jag & Ebba hittade på tävlingsplatsen & den andra bilden är på en utav hästarna, en svart arabhingst som var med på utställningen under dagen innan tävlingen, bakom den ser ni några av stallarna.

 

En annan sak som känndes annorlunda då var att hästarna mer eller mindre står inne dygnet runt innan tävlingen, förutom när de rids eller promeneras av någon i teamet. Men en sak jag fortfarande är förvånad över är de ifrån Belgien, till och börja med var det ett YR mästerskap vilket innebär att alla ryttare är under 21 år gammla, men de red sina hästar barbacka, i grimma, utan hjälm och rökandes på tävlingsplatsen dagarna innan och det verkade totalt accepterat... Som sagt förstår fortfarande inte det. Vi spenderade i varje fall dagarna innan med att titta på precis ALLT och även göra lite shopping i det lilla samhället. Nästa gång jag skriver kommer jag berätta hur dagen innan såg ut och hur jag slutade som groom åt Liza Sundberg och den som visade henens häst i besiktningen under tävlingen!


 

En bild på hela landslagstruppen, från vänster: Kim Klotz (red hästen Agimus), Liselotte Friederich (red Heroika), Annelie Eriksson (red Jade, Chimals syster), landslagsveterinären Cicci, landslagsledaren Eva Borg, Liza Sundberg (red Kristall), Charlotte Tillman (red Diila) & Linn Gustavsson (red El Pepas).

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards