Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 16 november 2014

Tävling i December?!

Av Stina - 16 november 2014 12:00

Såg att en vän inom distansen skrev ut en fråga på ett av distansforumen på facebook idag. Frågande gällde om det fanns något intresse för en CR i december. Hon undrar kort sagt hur stort intresset är för att tävla då och om det är någon ide att arrangera en tävling. Även om jag inte har en häst att rida älskar jag iden. De flesta hästar är inte i träning i december men jag menar en långsam CR är knappast något ansträgande för en häst som annars är tränad för att tävla, de har trots allt grund kondisen och styrkan.


När jag tävlade hade jag älskat att kunna rida en CR i december, tänkt vilken pepp det är att få tävla under de sega vinter månaderna då man bara vill tillbaks till tävlingarna. Det blir lite mer peppe att hålla igång sin egen träning och komma igång med hästens ordentligt inför den väntande säsongen, helt plötsligt blir de där långa, kalla och ensama ridturerna lite roligare, det finns ett mål mycket närmre, ett mål som påminner dig om varför du står ut hela vintern med frusna tår och händer. Jag tycker helt enkelt det är en toppen ide och hoppas de genomför den. Jag minns när jag red Rönningeritten på Ceasar i mars, det var efter vintern 2009/2010 när det var helt sjukt mycket snö. Så jag red över 40km i 50cm djup blötsnö, inte det lättaste kan jag säga. Såg dessutom efter tävlingen i resultatlistorna att jag och de två jag red tillsammans med hade haft högre tempo än den som vann 50km tävlingsklassen, kan bero på att typ alla red runt 11km/h den dagen, så tungt var det att de som vann tävlingsklasserna red så sakta, och då var det ändå bra hästar som vann.


Vi kan säga så här, där det inte var snö där var det lervälling. Denna bild är tagen på förbesiktningen med Ceasar och redan här ser man lervällingen, ni vill inte veta hur det såg ut i mål när alla ekipage sprungit up på precis det här stället under hela dagen.

   

Hallå viloområde, det var ett lagom tjockt snötäcke på hela området...

 

Trots snön, lervällingen, den tuffa banan och en uteslutning i mål med Ceasar var det en rolig tävling att rida, jag menar hur många har tävlat i knädjup snö med hästen? Så ja, hade jag haft häst hade jag definitivt tävlat i december!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards