Stina Svensson

Direktlänk till inlägg 17 februari 2015

Barbackadressyr

Av Stina - 17 februari 2015 18:00

Jag började dagen i stallet ganska tidigt då Chimal och Kungen stod inne inatt. Kungen är inte helt 100 och Chimal fick stå inne som sällskap. Det passade bra då han varit lite "svampig" på nedre delen av sin sena höger fram. Sama sena som haft en påbörjad senskada. Så jag red Chimal igår kväll och gjorde sen i ordning honom och lindade benen för en natt inne. När senan inte varit helt bra så blir den lite tjock fast han har lindade ben. Men i morse när jag kom upp till stallet för att ställa ut hästarna var han jätte torr och fin i benen. Det känndes bra och jag är som vanligt bara paranoid...


När hästarna fått komma ut så mockade jag först Chimals box och gjorde sen min staltjänst och lite mer grejer som skulle göras i stallet. Efter det fick Chimal komma in igen. Jag gjorde i ordning honom och red barbackadressyr på ridbanan. Det blev mycket övergångar idag och det gick helt fantastiskt bra. Det som är så skönt med att rida barbacka på Chimal är att det blir så tydligt om han bär sig ordentligt eller inte och idag var han jätte rund och fin hela tiden. Han var himelsk att sitta barbacka på.


I övergångarna mellan halt, skritt och trav var han rund och jobbade fnt samt lyssnade bra. Han var väldigt uppmärksam på mig och lyssnade på väldigt små hjälper. Varje gång jag bad honom om lite mer, alltså ville få lite mer tryck i steget så trampade han under sig ännu mer och la energin och powern precis där han ska. Även fattningarna till galopp var jätte fina. Vi skrittade lugnt och samlat och när jag bad om fattningen satte han sig på rumpan och rullade fint in i en skön och bärig galopp. Även avsaktningarna gick lugnt och bärigt till. Det är svårt att tro att det är samma häst som jag mindre än ett dygn innan knappt fick hej på i skogen då han hoppade och for, han var överallt och på bakbenen så fort jag ville stanna till lite. Powern är alltid där, vi ska bara få den att fokuseraas på rätt ställen! En tidig dag resulterade i att jag var hemma redan till 11, skönt!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 5 augusti 2015 19:51


Så, jag har inte varit här på en evighet, jag trivs super bra med den nya bloggen och det är skönt att börjat om på ett nytt ställe. Men jag tänkte jag skulle titta in här lite snabbt och se om det fortfarande är någon som är inne här ibland. Hör och...

Av Stina - 11 juni 2015 10:35


Som ni säkert märkt uppdaterar jag knappt här längre. Det beror mestadels på att den här bloggen från börjat var en ren hästblogg där allt jag skrev bara var kring hästarna. Sen har jag mer och mer gått i från det efter att jag slutade tävla. Därför ...

Av Stina - 4 juni 2015 13:36


Igår var det examensmingel på fakultetsklubben med vi elever som tar examen idag, gamla elever, våra nuvarande lärare, gamla lärare, anställda på institutionen och andra relevanta personer inom folkhälsoområdet. Anledningen till det var för att progr...

Av Stina - 1 juni 2015 16:18


Idag är det första juni, första dagen på den första sommarmånaden. Vad är inte bättre än att påbörja denna sommarmånad med att skicka in sitt absolut sista arbete på min treåriga utbildning? Jag har precis skickat in det, 7 sidor om jämlik hälsa är n...

Av Stina - 1 juni 2015 09:04

Den här veckan får börja med en låt från en av mina absoluta favoritartister, Ed Sheeran. Jag älskar i princip allt han gör, de låtar han skriver och släpper själv samt de låtar han skriver till andra artister. Han har bland annat skrivit en del musi...

Presentation


Jag är en 23årig student som bloggar om hästar och livet. Jag har under flera år varit aktiv och tävlande inom ridsportsgrenen distansridning. Följ mig i min vardag med hästar och universitetsplugg!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards